Nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym

Jeżeli nie wiesz, gdzie zamieścić swoje pytanie - pozostaw je w tym dziale.
Wiadomość
Autor
elmacho
.
.
Posty: 30
Rejestracja: 28-02-2012, 14:46

Nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym

#1 Post autor: elmacho » 03-04-2018, 14:08

Dzień dobry,
Jednoosobowym członkiem zarządu w mojej WM jest osoba będąca jednocześnie członkiem rady nadzorczej zarządcy Spólki "A" obsługa nieruchomości. Poprzedni zarząd podpisał umowę o zarządzanie ze Spółką "A" i jednocześnie z członkiem zarządu tej Spółki prowadzącym odrębną działalność gospodarczą w zakresie obsługi nieruchomośći. W praktyce wygląda to tak, że zarządca ze Spółki "A" nie wykonuje czynności wynikających z umowy, a czynności te wykonuje Zarządca-członek zarządu WM i "współpracuje z księgowością, podpisuje przelewy, których wysokość ustala z księgowością. Część z przelewów opisana jako "rozrachunki" nie znalazła pokrycia w rachunkach wewnętrznych Sp. "A" w momencie kontroli. Kwoty prawdopodobnie dopasowano po czasie. Nieprawidłowości to m.in. obciążenie 14 x tyt. administrowania przez "A" w roku kalendarzowym, fikcyjne usługi. Od momentu poinformowania zarządcy-członka zarządu WM nie udostępniono mi ponownie dokumentów do kontroli. Sąd okr. z powodu nieprawidłowości nie odwołał zarządcy-czlonka zarządu WM, w ogóle tego nie dotknął, mimo, iż zwracałam uwagę na konflikt interesów. Obecnie pomimo posiłkowania się orzecznictwem w zakresie udostępnienia dokumentów do kontroli, odmówił twierdząc, że nie mam prawa robić fotokopii. Nieprawidłowości są, prócz finansowych, pan czuje się bezkarny i pomija mnie nie informując o wynikach głosowania nad uchwałami. Mam złe doświadczenia jeżeli chodzi o sądy, tym bardziej, że występuję samodzielnie bez pełnomocnika profesjonalnego. Wygrywałam do momentu, kiedy przyznałam się do braku wykształcenia prawniczego. Sąd nie przyjmuje argumentów merytorycznych, a w jednym z wyroków napisano, że chciałam postawić na swoim ponieważ sąd nie przyjął argumentu, że zarządca posiadający licencję nie chce mi udostępnić dokumentów z możliwością wykonania ksera/fotokopii. Nie mogłam wykazać, że w/w stronniczo oddał nadpłatę z tyt. mediów jednej właścicielce, mnie w 2014 zablokował wypłatę 930 zł, bo wykazywał niedopłatę. Co robić skoro 49% właścicieli stoi za w/w ze względu na interes własny. Dziękuję za zainteresowanie się tematem i odpowiedź

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 4557
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym

#2 Post autor: piotrusb » 03-04-2018, 16:10

elmacho pisze:
03-04-2018, 14:08
Sąd okr. z powodu nieprawidłowości nie odwołał zarządcy-czlonka zarządu WM, w ogóle tego nie dotknął,
Sąd nie może odwołać członka zarządu. To jest kompetencja wspólnoty, która może podjąć taka uchwałę. Art. 20 ust. 2 uwl:
Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani
W orzecznictwie podkreśla się, że sąd nie może narzucać wspólnocie uchwały. Może jedynie istniejącą uchwałę uchylić. I tak nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym mogą być podstawą do uchylenia uchwały o udzieleniu zarządowi absolutorium. To jednak nie oznacza odwołania zarządu. Do tego musi być oddzielna uchwała.

Masz dwa wyjścia.

Pierwsze - przekonasz do swoich racji właścicieli dysponujących większością udziałów w nieruchomości wspólnej, co umożliwi podjęcie uchwały o odwołaniu dotychczasowego i powołaniu nowego zarządu. Nowy zarząd może rozwiązać umowę z zarządcą. Jeśli temu ostatniemu nie powierzono zarządu w sensie art. 18 uwl, to jest on - w istocie - administratorem.

Drugie - możesz wystąpić do sądu o powołanie zarządcy przymusowego na podstawie art. 26 ust. 1 zd. 1 uwl:
Jeżeli zarząd nie został powołany lub pomimo powołania nie wypełnia swoich obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel lokalu może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd, który określi zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie.
Taki wniosek musi być jednak solidnie umotywowany i poparty dowodami lub zeznaniami świadków.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

elmacho
.
.
Posty: 30
Rejestracja: 28-02-2012, 14:46

Re: Nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym

#3 Post autor: elmacho » 10-04-2018, 21:53

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedz - przepraszam, ale parokrotnie odpisywałam zalogowana, ale widocznie jakiś błąd z mojej strony. W zeszłym roku wykonałam wszystko o czym pisałeś, tj. uchwała. Za odwołaniem ok 40% przeciw pozostali. Do śadu wniosłam o uchylenie uchwały z uwagi na konflikt interesów i działanie wbrew interesowi finansowemu WM. Sąd oddalił - nie przyjął faktu 14 x obciążenia tyt. administrowania, obciążenia przez Spółkę "A" z tyt. np. czyszczenia rynien 1 tydz. przed remontem dachu, obciążenia za przepychanie rur kanalizacyjnych przez pracowników "A", ktore to czynności obciążały Wod-Kan SA (zapadnięcie się rur na ulicy) itp. Stwierdził, że fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez pana będącego jednoczęnie członkiem rady nazorczej Spółki "A" jest niewystarczające. W związku z faktem, że od momentu poinformowania o nieprawidłowościach nie udostepniono mi dokumentów, przygotowuję się do oddania do SR o udostępnienie z mozliwością wykonania fotokopii ( tego mi odmówił w/w pan czlonek zarządu WM ) i znalazłam w w internecie KRS Spólki "A", gdzie w/w figuruje nie tylko jako członek zarządu Spółki "A" Obsługa nieruchomości, ale jest też jej wspólnikiem. Siegnęłam do akt sprawy z 2017 i tam znalazłam ten sam KRS. Czy w związku z tym, że na prawdę istnieją związki patogenne w tej wspólnocie ma sens wnosić cokolwiek do sądu przedtem SO, jeżeli sąd z urzędu nie bada dokumentów i oddala, bo nie widzi konfliktu interesów. Wtedy nie wnosiłam apelacji z uwagi na koszta. Czy wnosić skoro w zeszlym roku starali się mnie zastraszyć ? Na ścianie przy mojej piwnicy odbito czerwone dłonie, otruto mi labradora i inne o ktorych nie wspomnę, bo tak bezczelne, że uznasz je za mało wiarygodne.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 4557
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym

#4 Post autor: piotrusb » 10-04-2018, 22:06

Jako członek wspólnoty masz prawo dostępu do wszystkich dokumentów wspólnoty oraz do wykonania ich fotokopii np. smartfonem. Ani zarząd, ani zarządca nie ma prawa Ci tego zabronić, ani uniemożliwić, bo dokumenty te są własnością wspólnoty, a każdemu właścicielowi przysługuje prawo kontroli działań zarządu (art. 29 ust. 3 uwl), a ponadto każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną (art. 27 uwl). Jeśli zarząd nie przestrzega powyższych zapisów, to możesz wystąpić do sądu o nakaz udostępnienia dokumentów, a ponadto masz dobry argument do wniosku z art. 26 ust. 1 uwl, czyli o powołanie zarządcy przymusowego przez sąd.

Co do apelacji, to trudno mi doradzać, bo sąd bierze pod uwagę specyfikę konkretnej sprawy w określonych warunkach, na podstawie dowodów. Bez szczegółowej znajomości wszystkich dokumentów, zeznań itp. trudno oceniać dlaczego sąd orzekł tak, a nie inaczej, a tym samym jakie są szanse apelacji.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

elmacho
.
.
Posty: 30
Rejestracja: 28-02-2012, 14:46

Re: Nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym

#5 Post autor: elmacho » 11-04-2018, 12:58

Dziekuję serdecznie. Mam jeszcze pytanie w zw. z tym, że nie jestem prawnikiem i będę występować sama, przy czym każdorazowo szczegółowo przeglądam orzecznictwo w zakresie funkcjonowania WM. Pytanie brzmi ponieważ o udostępnienie wnosi się do SR jak mam zatytułować pozew z rozszerzeniem o nakaz udostępnienia wraz z mozliwością wykonania fotokopii (niestety nie mam smartfona, a aparat fotogr. i tak przyszłam przygotowana w styczniu do kontroli). Jeszcze jedno uchwały o absolutorium i spraw. finans nie zostały jeszcze podpisane, na zebraniu nie było kworum, przyznaję, że z uwagi na brak udostępnienia, chamskie uwagi pod moim adresem na poprz. zebraniu, w tym odmowę nagrywania zebrania - wcześniej co innego mówili na zebraniach, a wręcz odwrotne uwagi były zaprotokołowane - mam świadomość, że takie zachowania mają pozbawić mnie wiarygodności - termin głosowania w trybie indyw. zbierania głosów rozszerzono do końca lipca br. Mam jeszcze jedno pytanie: czy zarządca-czlonek zarządu w przypadku głosowania elektronicznego ma obowiązek poinformowania na piśmie o wynikach głosowania, W moim odczuciu obowiązek ten wynika z faktu podobieństwa do ind. zbierania głosów i winno się wystosować info do wszystkich. Otrzymałam odmowną decyzję od 1 osob. członka zarządu WM, że nie ma takiego wymogu? Gdzie prawda? Dziekuję za życzliwe i cierpliwe podpowiedzi i zinteresowanie.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 4557
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym

#6 Post autor: piotrusb » 11-04-2018, 13:35

elmacho pisze:
11-04-2018, 12:58
jak mam zatytułować pozew z rozszerzeniem o nakaz udostępnienia wraz z mozliwością wykonania fotokopii
Wnosisz do Sadu Rejonowego właściwego ze względu na położenie nieruchomości wspólnej powództwo przeciwko wspólnocie mieszkaniowej o zobowiązanie do udostępnienia, jako członkowi pozwanej, całości/określnej części/określonych dokumentów dotyczących nieruchomości wspólnej wraz z możliwością zrobienia fotokopii. Należy powołać się na art. 27 i art. 29 ust. 3 ustawy o własności lokali, ewentualnie również na art. 5 kc. Tu masz przykład takiej sprawy:
http://orzeczenia.lebork.sr.gov.pl/cont ... -01-28_002
elmacho pisze:
11-04-2018, 12:58
iestety nie mam smartfona, a aparat fotogr.
To nie znaczenia. Ważne, że robisz fotokopie sama, a więc nie obciążasz kosztami, czy pracą wspólnoty.
elmacho pisze:
11-04-2018, 12:58
na zebraniu nie było kworum,
W odniesieniu do wspólnot nie ma takiego pojęcia jak kworum. Nieważne ile osób uczestniczy w zebraniu - ważne ilu właścicieli (licząc udziałami) opowie się za dana uchwałą.
elmacho pisze:
11-04-2018, 12:58
czy zarządca-czlonek zarządu w przypadku głosowania elektronicznego ma obowiązek poinformowania na piśmie o wynikach głosowania,
Bezwzględnie ma, z tym że nie tyle o wynikach głosowania, ale o treści przyjętej uchwały. Art. 23 ust. 3 uwl:
O treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zebranych indywidualnie, każdy właściciel lokalu powinien zostać powiadomiony na piśmie.
Zbieranie głosów elektronicznie poza zebraniem jest ich zbieraniem indywidualnie - fakt, że głosuje się elektronicznie, to tylko kwestia stricte techniczna sposobu oddania głosu. Art. 23 ust. 1 uwl:
Uchwały właścicieli lokali są podejmowane bądź na zebraniu, bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd; uchwała może być wynikiem głosów oddanych częściowo na zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania.
Ustawa mówi więc wyraźnie, że są trzy opcje podjęcia uchwały: na zebraniu, w trybie obiegowym, w trybie mieszanym. Głosowanie elektronicznie nie tworzy czwartej opcji.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Poczekalnia i tematy ogólne”