Instalacja telewizji kablowej

Jeżeli nie wiesz, gdzie zamieścić swoje pytanie - pozostaw je w tym dziale.
Wiadomość
Autor
marekrobert
.
.
Posty: 208
Rejestracja: 14-09-2013, 22:21

Odp.: Instalacja telewizji kablowej

#7 Post autor: marekrobert » 28-03-2016, 20:35

piotrusb pisze:b. W przypadku uzyskania dostępu, októrym mowa wust.1 i3, przedsiębiorca telekomunikacyjny ponosi koszty:
1) związane z udostępnieniem nieruchomości w celu wykorzystywania
istniejącego przyłącza telekomunikacyjnego lub istniejącej instalacji telekomunikacyjnej budynku albo doprowadzenia do budynku przyłącza telekomunikacyjnego lub wykonania instalacji telekomunikacyjnej budynku, w tym przywrócenia stanu pierwotnego,
2) utrzymania udostępnionego przyłącza, instalacji, całości lub części kabla
– w szczególności koszty energii elektrycznej oraz najmu powierzchni.
Witam forumowiczów,
Czy ktoś może ma wiedzę, o jakie kwoty mniej więcej, można walczyć z dostawcą telewizji kablowej i internetu, w związku z treścią zapisów w punktach 1 i 2 ?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

JohnnyG
.
.
Posty: 579
Rejestracja: 12-03-2008, 23:10

Odp.: Instalacja telewizji kablowej

#8 Post autor: JohnnyG » 29-03-2016, 09:08

marekrobert pisze:
piotrusb pisze:b. (...) przedsiębiorca telekomunikacyjny ponosi koszty (...)
Witam forumowiczów,Czy ktoś może ma wiedzę, o jakie kwoty mniej więcej, można walczyć z dostawcą telewizji kablowej i internetu, w związku z treścią zapisów w punktach 1 i 2 ?
O co Ty chcesz walczyć? Żeby miał jeszcze większe te koszty? :)

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Instalacja telewizji kablowej

#9 Post autor: piotrusb » 29-03-2016, 09:31

To nie jest pole do walki i wyciskania przedsiębiorcy. W ustawie chodzi głównie o to, że wspólnota nie może ponosić ciężarów z tytułu wejścia kolejnego operatora i koszty związane z instalacją/modernizacją oraz eksploatacją infrastruktury obciążają przedsiębiorcę.

Ad. 1. Jeżeli do doprowadzenia łącza do budynku trzeba zrobić wykop, przewiercić ścianę itp., to koszty tych prac obciążają operatora, tak samo jak przywrócenie stanu pierwotnego (zasypanie wykopu, ponowne ułożenie kostki, odpowiednie zabezpieczenie otworów itp.).

Ad. 2.
a) Energia elektryczna jeśli instalacja wymaga jej poboru - najlepiej podlicznik na koszt operatora i rozliczenia na podstawie jego wskazań.
b) jeżeli przedsiębiorca chce na terenie wspólnoty wynająć pomieszczenie np. na przełączniki, repeatery itp., to strony umawiają się na kwotę najmu. Ta zależy od wielkości i charakteru pomieszczenia i stosunków miejscowych. Ceny będą bardzo różne dla różnych miast i dzielnic.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

marekrobert
.
.
Posty: 208
Rejestracja: 14-09-2013, 22:21

Odp.: Instalacja telewizji kablowej

#10 Post autor: marekrobert » 29-03-2016, 17:45

piotrusb pisze:To nie jest pole do walki i wyciskania przedsiębiorcy. W ustawie chodzi głównie o to, że wspólnota nie może ponosić ciężarów z tytułu wejścia kolejnego operatora i koszty związane z instalacją/modernizacją oraz eksploatacją infrastruktury obciążają przedsiębiorcę.
Myślę, że zostałem źle zrozumiany. Chodzi mi o zasadę a nie o wyciskanie. Niech to będzie 500 zł/m-c za dzierżawę ale będzie. Prąd ciągnie podobno z innej nieruchomości, ma licznik i umowę z Zakładem Energetycznym.Sytuacja jest zgoła odwrotna. Operator wszedł na gotowe. Był wykop, betonowy kanał, instalacja w całym budynku (100 mieszkań) i tylko się wpiął z urządzeniami. W KW Deweloper zapewnił mu dodatkowo bezpłatną służebność gruntu i przejścia, gdyby chciał się wpinać w kolejne budowane nieruchomości. Muszę tylko jeszcze sprawdzić, na jakiej zasadzie musi on wyrazić zgodę dla innego operatora, gdyby ten drugi również chciał się wpiąć w istniejącą instalację.
Jestem jedynie może przeciwnikiem sytuacji, że każdemu wszystko od Wspólnoty należy się za darmo,bo tak kiedyś Deweloper to załatwiał. Tyle, że powstała Wspólnota i Deweloper nic do nas już nie ma. Chcemy to po prostu uregulować. Zauważyłem, że jeżeli ktoś od tego bardzo znanego Operatora telewizji kablowej wymaga np. opłaty dzierżawnej, to ten jest niezwykle zdziwiony, ale płaci. Ostatnio wprowadził aneks do regulaminu, że raz w roku, niezależnie od zmian w ofercie programowej może podnieść cenę abonamentu o 8 zł/m-c. Proszę sobie wyobrazić, że zmianę tą skierował tylko do umów do wybranych klientów -ludzi starszych. Starszy człowiek nie zmieni operatora, zapłaci żeby mieć święty spokój bo nie ma rozeznania. Osoba młodsza olałby go z góry na dół.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Instalacja telewizji kablowej

#11 Post autor: piotrusb » 29-03-2016, 21:46

Mam wrażenie, że źle rozumiesz ten zapis ustawowy i o żadnym 500 zł za dzierżawę raczej nie ma mowy. Tu nie chodzi o opłaty na rzecz wspólnoty, ale o zwrot jej kosztów, tak aby nie ponosiła ona dodatkowych wydatków w związku z inwestycją operatora i wykorzystywaniem przez niego infrastruktury zlokalizowanej na terenie będącym w zarządzie wspólnoty. Poniżej obszerne omówienie tego zagadnienia:
...za zapewnienie dostępu do nieruchomości/budynku lub do wskazanych w ustawie szerokopasmowej elementów infrastruktury telekomunikacyjnej udostępniający nie ma prawa naliczać żadnych opłat lub wynagrodzeń. Jednakże należy wyraźnie wskazać, iż zwolnienie z opłat dotyczy jedynie faktu uzyskania przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego dostępu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i 3 ustawy szerokopasmowej i trzeba odróżnić tą okoliczność od sytuacji, gdy w wyniku realizacji dostępu przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego udostępniający faktycznie ponosi dodatkowe koszty z tym związane. W świetle powyższego udostępniający nie może pobierać żadnych opłat/wynagrodzeń za wyrażenie zgody i umożliwienie przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu realizacji przysługującego mu prawa dostępu, na podstawie art. 30 ust. 1 i 3 ustawy szerokopasmowej. Zatem, bezpłatny jest przedmiotowy dostęp, pojmowany jako realizacja obowiązku nałożonego na podmioty wskazane w art. 30 ust. 1 i 3 ustawy szerokopasmowej (...)

O ile zgodnie z postanowieniem art. 30 ust. 3a ustawy szerokopasmowej dostęp jest nieodpłatny o tyle przedsiębiorca telekomunikacyjny w przypadku uzyskania dostępu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 lub 3 ustawy szerokopasmowej, ponosi koszty:
1) związane z udostępnieniem nieruchomości w celu wykorzystywania istniejącego przyłącza telekomunikacyjnego lub istniejącej instalacji telekomunikacyjnej budynku albo doprowadzenia do budynku przyłącza telekomunikacyjnego lub wykonania instalacji telekomunikacyjnej budynku, w tym przywrócenia stanu pierwotnego,
2) utrzymania udostępnionego przyłącza, instalacji, całości lub części kabla
- w szczególności koszty energii elektrycznej oraz najmu powierzchni.

Powyższy przepis należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorca telekomunikacyjny w związku z realizacją przedmiotowego prawa dostępu w ramach art. 30 ust. 1 i 3 ustawy szerokopasmowej, ponosi koszty związane z udostępnieniem nieruchomości oraz utrzymania udostępnionego przyłącza, instalacji, całości lub części kabla. Przez przywołane koszty należy rozumieć wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji telekomunikacyjnej przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego. Możemy wśród nich wyróżnić koszty, które bezpośrednio obciążają przedsiębiorcę telekomunikacyjnego i koszty, które ponosi udostępniający w związku z realizacją inwestycji przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, a które, zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 3b ustawy szerokopasmowej, przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany zwrócić udostępniającemu. Przedsiębiorca telekomunikacyjny jest więc zobowiązany zwrócić udostępniającemu wydatki, których normalnie udostępniający by nie poniósł, gdyby nie realizacja przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego inwestycji. Przykładem takich kosztów są np.: wydatki poniesione przez udostępniającego na wynagrodzenia dla pracownika ochrony za dodatkowe godziny jego pracy związane z dozorem pracowników przedsiębiorcy telekomunikacyjnego wykonujących instalacje telekomunikacyjną, koszty związane z koniecznością potwierdzenia przez właściwe organy zachowania norm bezpieczeństwa przy realizacji inwestycji, kolizji instalacji telekomunikacyjnej z innymi instalacjami znajdującymi się w budynku, koszt wykonania przyłączy energetycznych na potrzeby aktywnych urządzeń sieciowych, koszty energii udostępnionej na czas prac budowlanych, itd.
Jak wskazuje ustawodawca, szczególnym przykładem kosztów związanych z udostępnieniem nieruchomości, które przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany ponieść, jest koszt energii elektrycznej oraz najmu powierzchni. W przypadku energii elektrycznej przedsiębiorca telekomunikacyjny ponosi koszty energii, jaką zużywają urządzenia przedsiębiorcy telekomunikacyjnego na etapie realizacji inwestycji, a następnie w trakcie świadczenia usług i realizacji prawa dostępu do budynku. W zakresie energii elektrycznej, w ocenie Prezesa UKE, rozliczenia za zużytą energię elektryczną mogą nastąpić w dwojaki sposób:
- ryczałtowy, uzgodniony przez strony z uwzględnieniem znamionowej mocy urządzeń przedsiębiorcy telekomunikacyjnego instalowanych na nieruchomości gruntowej lub budynkowej. Rozliczenie następowałyby tu w oparciu o przedstawiane co miesiąc przez udostępniającego np.: zestawienie kosztów, faktury VAT itd. lub
- na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy przedsiębiorcą telekomunikacyjnym a zakładem energetycznym. Przedsiębiorca telekomunikacyjny w ramach wykonania instalacji telekomunikacyjnej dokona budowy własnego przyłącza elektroenergetycznego z własnym układem pomiarowym. W tym przypadku przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie więc rozliczał się z energii elektrycznej zużywanej przez jego urządzenia bezpośrednio z zakładem energetycznym.
Oba sposoby są w pełni akceptowalne przez Prezesa UKE i znajdują zastosowanie w praktyce.

Wśród szczególnych przykładów kosztów jakie przedsiębiorca telekomunikacyjny ponosi w związku z udostępnieniem nieruchomości, obok energii elektrycznej, ustawodawca wymienił również najem powierzchni, jako koszt towarzyszący udostępnieniu nieruchomości, wynikający z zajęcia przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego powierzchni potrzebnej do zamontowania urządzeń.
Dokonując analizy sytuacji, w których można byłoby stwierdzić, iż koszty najmu powierzchni o których mowa w art. 30 ust. 3b ustawy szerokopasmowej powstały, Prezes UKE uznał, iż przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie ponosił „koszty najmu powierzchni”, w sytuacji gdy udostępniona powierzchnia nie należy do udostępniającego (właściciela/użytkownika wieczystego/zarządcy nieruchomości) tylko do osoby trzeciej.
W celu dokonania interpretacji pojęcia „kosztów najmu powierzchni” jakim posługuje się ustawodawca, koniecznym jest zdefiniowanie i odróżnienie pojęcia „opłaty” od pojęcia „kosztu”. Jest to konieczne z uwagi na fakt, iż niejednokrotnie zarówno udostępniający jak i przedsiębiorcy telekomunikacyjny utożsamiają opłatę za najmem z „kosztem najmu powierzchni”, co w ocenie Prezesa UKE nie jest prawidłowym podejściem. Definicje pojęcia „opłat” i „kosztów” nie pozwalają na posługiwanie się tymi pojęciami zamiennie. Rozróżnienie tych pojęć pozwala na dokonanie właściwej oceny, czy w konkretnym przypadku mamy do czynienia z ponoszeniem opłaty za najem czy też z kosztami najmu powierzchni.
W przypadku pojęcia „opłaty” w zależności od tego, do czego ta opłata się odnosi jest ona nieco odmiennie definiowana. Można wyróżnić kilka rodzajów opłat: sądową, skarbową, pocztową, bankową, itd. Generalnie opłatę zdefiniować należy jako jednostronnie określone, odpłatne świadczenie pieniężne o charakterze ogólnym, pobieranym od osób fizycznych i prawnych bądź jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. W sektorze prywatnym przybierają one postać, np. ceny za usługi, w sektorze publicznym – opłat za czynności prawne lub faktyczne organu, dokonane na rzecz danej osoby, np. wydawanie zaświadczeń.
Natomiast „koszt” to nakłady, ponoszone przez podmioty, np. przedsiębiorstwa. Pod pojęciem kosztów rozumie się wyrażone wartościowo zużycie środków pracy (środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych), przedmiotów pracy, usług i samej pracy oraz wydatki nie odzwierciedlające zużycia, które są związane z prowadzeniem typowej działalności przez jednostkę gospodarczą w określonym czasie. Należy jednak przy tym wyraźnie zauważyć, że nie każdy wydatek może być utożsamiany z kosztem, chociaż bardzo często moment powstania kosztu pokrywa się z wydatkiem.

W tym miejscu należy podjąć próbę zdefiniowania pojęcia „kosztów najmu powierzchni”, którym posługuje się ustawodawca, poprzez odniesienie tego pojęcia do ww. definicji kosztów. Skoro koszt to nakłady poniesione przez przedsiębiorstwo to „kosztem najmu powierzchni” będą nakłady poniesione przez podmioty wskazane na wstępie art. 30 ust. 1 i ust. 3 ustawy szerokopasmowej celem udostępnienia przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu powierzchni, dla realizacji inwestycji podjętych w ramach dostępu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i ust. 3 ustawy szerokopasmowej. Co ważne mimo, że w zwrocie „koszt najmu powierzchni” pojawia się pojęcie „najmu” nie można go definiować w oderwaniu od kosztu, albowiem ustawodawca wprost pisze, że przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany zwrócić udostępniającemu ”koszt najmu” a nie opłatę za najem. Nie będzie to więc typowy dla instytucji najmu „czynsz za najem” a jedynie jednorazowy zwrot dla udostępniającego kosztów, jakie i o ile poniósł udostępniający w związku z udostępnieniem przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu powierzchni. Taka sytuacja jest możliwa, gdy udostępniający wynajmuje od osoby trzeciej powierzchnię bądź lokal, w którym przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie umieszczał, np. skrzynkę lub urządzenia telekomunikacyjne, związane z realizacją inwestycji w ramach przedmiotowego dostępu z art. 30 ust. 1 lub ust. 3 ustawy szerokopasmowej. Przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie wówczas zobowiązany do partycypowania w kosztach, które udostępniający ponosi na rzecz właściciela udostępnionej powierzchni, tj. osoby trzeciej.
Interpretacja ta zakłada, w ramach art. 30 ustawy szerokopasmowej, istnienie trzech podmiotów:
1. właściciela/użytkownika wieczystego/zarządcy nieruchomości/budynku (ust. 1) lub właściciela kabla telekomunikacyjnego, instalacji telekomunikacyjnej budynku lub przyłącza telekomunikacyjnego, niebędącego przedsiębiorcą telekomunikacyjnym (ust.3), jako udostępniającego;
2. przedsiębiorcy telekomunikacyjnego jako podmiotu uprawnionego do dostępu;
3. osoby trzeciej, która jest właścicielem wyodrębnionej w ramach nieruchomości/budynku powierzchni, na której przedsiębiorca telekomunikacyjny chce umieścić urządzenia telekomunikacyjne, przy czym nie jest to powierzchnia której właścicielem jest udostępniający, ale powierzchnia która została oddana udostępniającemu w najem.
Odnosząc powyższe do przypadku, o którym w art. 30 ust. 1 ustawy szerokopasmowej, o zobowiązaniu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego do ponoszenia „kosztów najmu powierzchni” czy ich zwrotu udostępniającemu można mówić wtedy, gdy udostępniający ponosiłby „koszty najmu powierzchni” na rzecz osoby trzeciej. W art. 30 ust. 3 ustawy szerokopasmowej ustawodawca wskazał, że dostępu do kabla, przyłącza czy instalacji udziela przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu właściciel kabla telekomunikacyjnego, instalacji telekomunikacyjnej budynku lub przyłącza telekomunikacyjnego. W tym przypadku osoba której przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie zobowiązany zwrócić „koszty najmu powierzchni”, o ile koszty te wystąpią, będzie właściciel kabla, przyłącza czy instalacji telekomunikacyjnej zobowiązany do udostępnienia tych elementów infrastruktury telekomunikacyjnej, gdy nie jest on właścicielem budynku/nieruchomości. W takim układzie, jeśli ten udostępniający (właściciel kabla, przyłącza czy instalacji telekomunikacyjnej) ponosi na rzecz właściciela budynku/nieruchomości „koszty najmu powierzchni” tej nieruchomości/budynku pod swoją infrastrukturę telekomunikacyjną, przedsiębiorca telekomunikacyjny, żądający dostępu do tej infrastruktury jest zobowiązany zwrócić te „koszty najmu powierzchni” temu udostępniającemu.
STANOWISKO PREZESA URZĘDU KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ W SPRAWIE STOSOWANIA ART. 30 USTAWY O WSPIERANIU ROZWOJU USŁUG I SIECI TELEKOMUNIKACYJNYCH

https://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=14776
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

marekrobert
.
.
Posty: 208
Rejestracja: 14-09-2013, 22:21

Odp.: Instalacja telewizji kablowej

#12 Post autor: marekrobert » 29-03-2016, 23:21

piotrusb pisze:O ile zgodnie z postanowieniem art. 30 ust. 3a ustawy szerokopasmowej dostęp jest nieodpłatny o tyle przedsiębiorca telekomunikacyjny w przypadku uzyskania dostępu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 lub 3 ustawy szerokopasmowej, ponosi koszty:
1) związane z udostępnieniem nieruchomości w celu wykorzystywania istniejącego przyłącza telekomunikacyjnego lub istniejącej instalacji telekomunikacyjnej budynku albo doprowadzenia do budynku przyłącza telekomunikacyjnego lub wykonania instalacji telekomunikacyjnej budynku, w tym przywrócenia stanu pierwotnego,
2) utrzymania udostępnionego przyłącza, instalacji, całości lub części kabla
- w szczególności koszty energii elektrycznej oraz najmu powierzchni.
Proszę mnie poprawić, jeśli źle interpretuję:
"przedsiębiorca telekomunikacyjny w przypadku uzyskania dostępu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 lub 3 ustawy szerokopasmowej, ponosi koszty:
1) związane z udostępnieniem nieruchomości w celu wykorzystywania istniejącego przyłącza telekomunikacyjnego lub istniejącej instalacji telekomunikacyjnej budynku
2) utrzymania udostępnionego przyłącza, instalacji, całości lub części kabla
- w szczególności koszty (...) oraz najmu powierzchni

To o czym konkretnie myślałem to:
Opłata za udostępnienie przyłącza i za dzierżawę miejsca pod instalację urządzeń niezbędnych do transmisji

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Poczekalnia i tematy ogólne”