Obciążenie wywozem śmieci właściciela mieszkania

Jeżeli nie wiesz, gdzie zamieścić swoje pytanie - pozostaw je w tym dziale.
Wiadomość
Autor
Pablo18
.
.
Posty: 1
Rejestracja: 12-05-2020, 18:08

Obciążenie wywozem śmieci właściciela mieszkania

#1 Post autor: Pablo18 » 12-05-2020, 19:32

Dzień dobry,
Proszę o poradę, ewentualne wskazanie orzecznictwa w sprawie:
W dniu dzisiejszym otrzymałem notę księgową za wywóz odpadów o symbolu 38.11.1 na koszt 350zł netto. Administracja Wspólnoty przysłała mi to pismo po moim piśmie do Zarządu Wspólnoty i Administracji wzywające ponownie do udostępnienia umowy z Administratorem i firmą sprzątającą. Jako podstawę wskazywałem art. 29 ust 3 ustawy o własności lokali właścicielom lokali. I w przypadku odmowy postraszyłem prokuraturą. Administracja nadal zasłania się ochroną danych osobowych i nie chce mi zezwolić na wykonanie fotokopii umów i okazać umów z Administracją i firmą Sprzątającą. W odwecie dostałem oczywiście fakturę i pismo wzywające do zapłacenia. Odpady te rzekomo miały być wyrzucane przez firmę remontową która robiła u mnie remont. Przez cały remont wywoziłem śmieci na PSZOK łącznie z 4 do 5 razy, wywiozłem w sumie z 2,5t odpadów przyczepką samochodową. Według Administracji zdarzenie miało mieć miejsce w przed ostatnim dniu pobytu fachowców u mnie. Dodam, że po zakończeniu również wywoziłem gruz po fachowcach. Fachowcy zapytani czy sytuacja miała miejsca twierdzą, że nie przypominają sobie takiej sytuacji aby ktoś im zwrócił uwagę. Świadkiem miał być członek Zarządu który teraz mi utrudnia dostęp do dokumentów Wspólnoty. Czy żądanie zapłaty za coś co zrobiła ekipa jest właściwe? Co ciekawe: faktura jest z ostatniego dnia marca, zdarzenie miło mieć miejsce w 9 lutego, wywóz 10 lutego a zapłata wystawiona 9 kwietnia. Pismo od Administracji zostało do mnie wystosowane dopiero 11 Maja. Rozbieżność czasowa ogromna.Sądziłem, że firma ma na wystawienie faktury 30 dni. Co mam w obecnej sytuacji zrobić?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Obciążenie wywozem śmieci właściciela mieszkania

#2 Post autor: piotrusb » 14-05-2020, 10:48

Trudno ustosunkować się do kwestii obciążenia za wywóz śmieci poremontowych, bo jak piszesz opinie stron o stanie faktycznym są rozbieżne.
Faktem jest natomiast, że opłata za wywóz nieczystości nie obejmuje standardowo (w szczegółach zasady te regulują uchwały poszczególnych gmin) odpadów remontowo-budowlanych, w związku z tym koszt ich usunięcia spoczywa nie na wspólnocie, ale na zlecającym, czy wykonującym remont, właścicielu lokalu. Natomiast wspólnota powinna Ci przedstwić dokument potwierdzający koszty, które poniosła w związku z wywozem takich śmieci (jeślirzeczywiście miało to miejsce).

Natomiast jako właściciel lokalu masz absolutne prawo wglądu w dokumenty wspólnoty i zarząd, czy administracja nie może się tu (poza bardzo szczególnymi i udokumentowanymi w myśli zasady RODO - ważenia intersu stron - przypadkami), zasłaniać ochroną danych osobowych. Podstawą prawną jest tu art. 27 sd. pierwsze ustawy o własności lokali:
Każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną.
oraz art. 29 ust. 3 tej ustawy:
Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu.
W tej kwestii wypowiadła się też jednoznacznie GIODO i Prezes UODO. Patrz np. https://archiwum.giodo.gov.pl/pl/364/983 , https://archiwum.giodo.gov.pl/pl/364/3663 .

Jak wskazał Sąd Apelacyjny w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z 26 czerwca 2008 r., sygn. akt I ACa 1382/07 prawu kontroli przysługującemu właścicielowi lokalu odpowiada ciążący na zarządzie lub zarządcy obowiązek umożliwienia mu wykonywania tego prawa, z którym wiąże się roszczenie o udzielenie wyjaśnień lub o udostępnienie dokumentów. Tak też np. wyrok Sądu Rejonowego w Przasnyszu z 31 marca 2014 r., sygn. akt I C 1005/13, czy wyrok Sądu Rejonowego w Lęborku z 28 stycznia 2016 r., sygn. akt I C 1153/14.

Sąd Okręgowy w Słupsku w postanowieniu z 12 czerwca 2013 r., sygn. akt IV Cz 307/13 stwierdził, iż zarząd lub zarządca wspólnoty ma obowiązek udostępnić właścicielowi lokalu całość posiadanej dokumentacji poprzez zapewnienie mu nieskrępowanej możliwości jej przeglądania, robienia zdjęć, skanowania i robienia odpisów, przy czym pojęcie „sporządzania notatek i odpisów” należy interpretować szeroko i skoro strona może przeglądane dokumenty utrwalać w formie ręcznych odpisów, notatek i zdjęć wykonanych przyniesionym aparatem fotograficznym, to nie ma przeciwskazań, by to samo uczyniła za pomocą kserokopiarki czy w inny sposób.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Poczekalnia i tematy ogólne”