Kopiowanie dokumentów

Przechowywanie, udostępnianie i kontrola dokumentacji. Zmiana sposobu sprawowania zarządu, zmiana zarządu lub zarządcy.
Wiadomość
Autor
piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Kopiowanie dokumentów

#19 Post autor: piotrusb » 03-10-2014, 14:18

Bardzo proszę. Kilka przykładów:
Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono, jest obowiązany sporządzić protokół przejęcia nieruchomości i jej dokumentacji technicznej (budowlanej, powykonawczej i książki obiektu budowlanego) w imieniu wspólnoty mieszkaniowej, przechowywać dokumentację techniczną budynku oraz prowadzić i aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej (art. 29 ust. 1 b ustawy). Zarządca nieruchomości wspólnej jest zatem nie tylko upoważniony, ale i zobowiązany do gromadzenia danych osobowych dotyczących właścicieli lokali w granicach określonych w tym przepisie. Jednocześnie, administratorem danych osobowych (podmiotem, który decyduje o celach i środkach przetwarzania danych osobowych wykorzystywanych przez wspólnotę mieszkaniową) jest ta wspólnota.
http://www.giodo.gov.pl/364/id_art/3352/j/pl/
I tak, podstawę przetwarzania danych osobowych członków wspólnoty mieszkaniowej przez zarząd wspólnoty stanowią przepisy ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, a w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach - ustawy Kodeks cywilny
http://www.giodo.gov.pl/364/id_art/3115/j/pl/
Administratorem danych członków wspólnoty mieszkaniowej jest ta wspólnota, gdyż - jak wynika z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali - jest ona podmiotem praw i obowiązków wynikających z tejże ustawy. W związku z tym na niej spoczywają obowiązki wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Zarząd wspólnoty, o ile został powołany, działa jako jej organ. Zarządca nieruchomości natomiast pełni zazwyczaj rolę podmiotu, o którym mowa w art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych - a więc podmiotu, któremu administrator danych powierzył przetwarzanie danych. Jednakże jego status uzależniony jest od konstrukcji umowy, którą zawarł ze wspólnotą.
Wspólnota mieszkaniowa nie jest jednak zobowiązana do zgłoszenia zbioru danych swoich członków do rejestracji, gdyż z art. 43 ust. 1 pkt 4 wynika, że z tego obowiązku zwolnieni są administratorzy danych dotyczących osób u nich zrzeszonych.
http://www.giodo.gov.pl/364/id_art/982/j/pl/

Wyrok WSA w Warszawie z 03.02.2012 r., sygn. akt II SA/Wa 2136/11 (skarga kasacyjna została oddalona wyrokiem NSA z 14.03.2013 r., sygn. akt I OSK 1059/12):
Z przepisów Księgi Drugiej Tytułu I Działu IV Kodeksu (cywilnego - piotrusb) wynika, że współwłaściciele dla prawidłowego zarządzania współwłasnością muszą znać dane osobowe pozostałych współwłaścicieli. Zgodnie bowiem art. 200 Kc każdy ze współwłaścicieli jest obowiązany do współdziałania w zarządzie rzeczą wspólną. Również ustawa o własności lokali w art. 29 ust. 3 stanowi, że prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu. Z przepisów tych wynika zatem uprawnienie każdego współwłaściciela do dostępu do dokumentacji związanej z zarządzaniem nieruchomością. Wspólnota mieszkaniowa jest zatem z mocy prawa uprawniona do przetwarzania danych osobowych swoich członków. Z kodeksu cywilnego zaś wynika, że współwłaściciele dla prawidłowego zarządzania współwłasnością muszą znać dane osobowe pozostałych współwłaścicieli.

Administratorem danych członków wspólnoty mieszkaniowej jest ta wspólnota, gdyż jak wynika z art. 6 ust. z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali – jest ona podmiotem praw i obowiązków wynikających z tejże ustawy. W związku z tym na niej spoczywają obowiązki wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Zarząd wspólnoty, o ile został powołany, działa jako organ.(...) Administrator danych osobowych nie może przenieść swojej odpowiedzialności na zleceniobiorcę, któremu powierzył przetwarzanie części bądź całości swoich zbiorów danych osobowych. Tak więc to właściciel nieruchomości jest z mocy ustawy administratorem danych, nawet gdy powierzy zadanie przetwarzania danych zarządcy nieruchomości.
Wyrok WSA w Warszawie z 02.07.2008 r., sygn. akt II SA/Wa 2007/07:
...wskazać należy, że przesłanką legalności przetwarzania danych osobowych skarżących przez wspólnotę mieszkaniową stanowi w niniejszej sprawie art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.), zwanej dalej także u.o.d.o., zgodnie z którym, przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne wówczas, gdy jest niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. (...) Zdaniem Sądu, każdy członek Wspólnoty Mieszkaniowej ma prawo – na podstawie ustawy o własności lokali – zapoznawać się nie tylko z dokumentacją dotyczącą stanu majątkowego Wspólnoty, z księgami i sprawozdaniami, ale również z innymi dokumentami (także pismami) kierowanymi do Wspólnoty Mieszkaniowej (zarządu), a dotyczącymi jej działalności.
Wyrok NSA z dnia 14 marca 2013 r., sygn. akt I OSK 1059/12:
Wspólnota mieszkaniowa, którą stanowi ogół właścicieli lokali wchodzących w skład określonej nieruchomości, jako administrator danych dotyczących tych osób obowiązana jest zastosować takie środki techniczne i organizacyjne, które zapewniają ochronę przetwarzania danych osobowych, w szczególności zabezpieczyć te dane przed ich udostępnieniem osobom niepożądanym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetworzeniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zmienieniem (art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Stwierdzenie nieprawidłowości w tym zakresie stwarza podstawę do nałożenia na administratora danych (wspólnotą mieszkaniową) decyzji nakazującej usunięcie tych uchybień na mocy art. 36 ust. 2 i 3 ustawy o ochronie danych osobowych. Jeśli wspólnta mieszkaniowa jako administrator danych powierzył innemu podmiotowi ich przetwarzanie, to odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów ustawy spoczywa w dalszym ciągu na administratorze danych, co nie wyłącza odpowiedzialności podmiotu, który zawarł umowę, za przetwarzanie danych niezgodnie z umową (art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych).
Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23 stycznia 2013 r., sygn. akt V Ca 2871/12:
Zgodnie z treścią art. 29 ust. 3 ustawy o własności lokali, prawo do współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną, skorelowane jest z prawem do kontroli działalności zarządu przez każdego właściciela. Prawo kontroli zostało sformułowane w ustawie bardzo szeroko bowiem obejmuje swoim zakresem wszelkie działania związane z zarządem nieruchomością wspólną, podejmowane przez zarząd (lub zarządcę). Właściciel nie może być, ani pozbawiony, ani ograniczany w swoim prawie do kontroli. Na zarządzie ciąży obowiązek udzielania właścicielom informacji związanych z zarządem nieruchomością wspólną nie tylko w okresach rocznych, ale także w sytuacjach, w których właściciele zwrócą się o udzielenie takich informacji.
...w ustawie nie ma określonej formy w jakiej następuje realizacja uprawnień kontrolnych właściciela, jednakże jak wskazuje się w doktrynie, właściciel ma prawo nie tylko do uzyskania informacji ustnych i pisemnych, ale także osobistego lub z udziałem upoważnionej przez siebie osoby przeglądania wszelkich ksiąg i dokumentacji oraz prawo otrzymania lub sporządzenia kopii tych dokumentów. W kwestii uzyskania kopii dokumentów wypowiedział się Sąd Apelacyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 26 czerwca 2008 roku, sygn. akt I ACa 1382/07, wskazał, że „przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali nie dają podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymania kserokopii dokumentacji związanej ze sprawowaniem zarządu nieruchomością wspólną. Dopuszczalne jest jednak wprowadzenie określonych rozwiązań organizacyjnych związanych z technicznymi aspektami realizacji uprawnień kontrolnych przez członka wspólnoty".

W ocenie Sądu I instancji wskazane powyżej przepisy nie pozostawiają wątpliwości, iż nie ma przeszkód, aby właścicielom, w ramach ich uprawnień kontrolnych, było uniemożliwiane sporządzenie fotokopii lub kserokopii dokumentów dotyczących zarządu nieruchomością wspólną.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

kindziu
.
.
Posty: 426
Rejestracja: 21-09-2012, 23:43

Odp.: Kopiowanie dokumentów

#20 Post autor: kindziu » 06-10-2014, 12:59

No i "masz babo placek". W moim wpisie pisałem o sytuacji jednego ze współwłaścicieli a dzisiaj dostałem "odpowiedź" na mój wniosek o wydanie kopi kilku rachunków oraz kopi uchwał umożliwiających realizację inwestycji na które są te rachunki.Także napisałem aby dokonały kopi na mój koszt i wysłały albo przygotowały do odbioru po 14 dniach otrzymania mojego wniosku.Powołałem się na art.27 i 29 ust.3 uwl a także wspomniałem o art.276 kk. który odebrały jako groźbę z mojej strony i mogą wyciągnąć konsekwencje.Zapytują się mnie o podstawy prawne tych 14 dni.Rozpłakać się idzie albo faktycznie dać im prawnego "pstryczka w nos".

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Kopiowanie dokumentów

#21 Post autor: piotrusb » 06-10-2014, 14:30

kindziu pisze:i mogą wyciągnąć konsekwencje
Zapytaj ich jakie? :haha:
kindziu pisze:Zapytują się mnie o podstawy prawne tych 14 dni.
Przytocz im wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2008 roku, sygn. akt I ACa 1382/07:
przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali nie dają podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymania kserokopii dokumentacji związanej ze sprawowaniem zarządu nieruchomością wspólną. Dopuszczalne jest jednak wprowadzenie określonych rozwiązań organizacyjnych związanych z technicznymi aspektami realizacji uprawnień kontrolnych przez członka wspólnoty.
14 dni tytułem takiego rozwiązania - zrobienia kopii powinno być bardziej niż wystarczające. Jeśli nie jest, to niech to uzasadnią i zaproponują termin.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Odp.: Kopiowanie dokumentów

#22 Post autor: irenalo » 06-10-2014, 23:41

kindziu pisze:Powołałem się na art.27 i 29 ust.3 uwl a także wspomniałem o art.276 kk. który odebrały jako groźbę z mojej strony i mogą wyciągnąć konsekwencje
A jakież to konsekwencje? :-)
Strachy na lachy. :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

witta
.
.
Posty: 18
Rejestracja: 30-07-2013, 15:50

Odp.: Kopiowanie dokumentów

#23 Post autor: witta » 24-10-2014, 18:21

Witam wczoraj właściciel mieszkania zarządał kopoii wszystkich dokumentów wspólnoty w tym również z odbytej kontroli Państwowej Inspekcji Nadzoru Budowlanego, którą to właśnie ta osoba nasłała na wspólnotę, Teraz chce dostać wszystkie dokumenty również te z kontroli PINBU...czy mamy obowiązek udostępnić jej wszystkie dokumenty skoro pokontrolne wnioski dotyczą pojedyńczych mieszkań bo w każdym mieszkaniu jest osobny piec, nie ma wspólnej kotłowni. Dodam iż ta osoba nie przedłożyła Zarządowi wspólnoty swojej dokumentacji wymaganej do księgi budynku i innych kontroli

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Odp.: Kopiowanie dokumentów

#24 Post autor: irenalo » 24-10-2014, 20:00

witta pisze:Witam wczoraj właściciel mieszkania zarządał kopoii wszystkich dokumentów wspólnoty w tym również z odbytej kontroli Państwowej Inspekcji
Nie macie obowiązku mu kopiować dokumentów ale macie obowiązek udostępniać. Jak chce to niech przyjdzie z własną kopiarką. Albo niech da Wam zaliczkę na zrobienie kopiii. Jak będzie musiał zapłacić za robienie kopii to nie będzie żądał kopii wszystkich dokumentów.
witta pisze:Teraz chce dostać wszystkie dokumenty również te z kontroli PINBU...czy mamy obowiązek udostępnić jej wszystkie dokumenty skoro pokontrolne wnioski dotyczą pojedyńczych mieszkań bo w każdym mieszkaniu jest osobny piec, nie ma wspólnej kotłowni.
Piec jest osobny ale komin do którego ten piec podłączony - wspólny . Macie oboiązek te dokuemnty udostępnić.
witta pisze:Dodam iż ta osoba nie przedłożyła Zarządowi wspólnoty swojej dokumentacji wymaganej do księgi budynku i innych kontroli
Jakich?



\

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Dokumentacja wspólnoty i zmiana zarządzającego”