Zmiana zarządu powierzonego na właścicielski notarialnie?

Przechowywanie, udostępnianie i kontrola dokumentacji. Zmiana sposobu sprawowania zarządu, zmiana zarządu lub zarządcy.
Wiadomość
Autor
andrev87
.
.
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2023, 22:42

Zmiana zarządu powierzonego na właścicielski notarialnie?

#1 Post autor: andrev87 » 19-03-2023, 23:09

Witam, na ostatnim zebraniu WM jej członkowie nie podjęli uchwały o podwyżce wynagrodzenia zarządowi, którym był dotychczas MZB, czego skutkiem jest wypowiedzenie przez MZB umowy o zarządzanie. Zarząd ten był wpisany notarialnie od momentu powstania WM. Obecnie wszystkie mieszkania oprócz jednego są własnościowe, to jedno pozostaje komunalne. Czy jeżeli chcemy powołać zarząd właścicielski to musi on być zmieniony notarialnie? Czy wystarczy uchwała WM w trybie art 20 uowl?

Czy jeżeli jeżeli podjęliśmy uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu gospodarczego na rok 2023, w którym były ujęte zaliczki na wynagrodzenie zarządcy, a w tej chwili będziemy zarządzać sami (bez wypłaty wynagrodzenia nowemu zarządowi), to musimy zmienić treść uchwały i pomniejszyć wielkość zaliczek o koszt wynagrodzenia zarządu? Czy powstałą nadwyżkę w 2023 będziemy mogli przekazać uchwałą na fundusz remontowy w roku kolejnym?

Czy ktoś może polecić jakiś (najlepiej bezpłatny) program do wystawiania faktur, gdyż będziemy musieli wystawiać MZB 2 faktury miesięcznie za to jedno mieszkanie komunalne - 1 faktura to zaliczki na utrzymanie pomieszczeń wspólnych, 2 faktura to fundusz remontowy? Rozumiem że faktury te będą fakturami w kwocie netto bez vat-u więc jaką określić podstawę zwolnienia z podatku VAT na fakturach?

Bardzo proszę o pomoc w powyższych tematach

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Re: Zmiana zarządu powierzonego na właścicielski notarialnie?

#2 Post autor: irenalo » 20-03-2023, 00:07

Czyli, jak rozumiem zarządzała Wami spółka gminna?
Co macie wpisane w aktach na temat zarządu. Proszę dokładnie przepisać.
Ile jest wszystkich lokali? Gmina ma jeden a ile ma udzialów?
Gminie nie wystawia się faktury a co najwyżej notę obciążeniową. Choć gmina jest takim samym właścicielem, jak inni. I powinna płacić na podstawie uchwalonych zaliczek. Zapomn8j o VAT. Nie jesteście Vatowcem.
Czy chcecie zarządzać sam8, czy wežmiecie jakąś firmę? Jeśli sami, to czy ktoś z Was ma pojęcie o zarząszaniu wspólnotą?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

andrev87
.
.
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2023, 22:42

Re: Zmiana zarządu powierzonego na właścicielski notarialnie?

#3 Post autor: andrev87 » 20-03-2023, 21:42

Tak spółka gminna, jedynie przez te wszystkie lata zmieniała się jej nazwa. Fragment z działu III KW dot mojego mieszkania:
1 INNY WPIS
Zarząd budynku z którego wydzielono lokal sprawować będzie Miejskie Przedsiębiorstwo [i tu pełna nazwa przedsiębiorstwa]

2 INNY WPIS
Zarząd budynku z którego wydzielono lokal sprawować będzie Miejskie Przedsiębiorstwo [i tu pełna nazwa przedsiębiorstwa] do czasu sprzedaży wszystkich lokali lub ustanowienia innej formy zarządu.

Wszystkich lokali jest 6, 5 własnościowych i 1 komunalne, w związku z tym MZB ma 13,5% udziałów.

Z zarządzaniem uważamy, że sobie poradzimy, najtrudniejsze dla nas jest prowadzenie spraw księgowych WM, ale bardzo chcemy sami wszystko pociągnąć, ewentualnie wynająć biuro rachunkowe i im oddać cześć księgową. Sprawa jest o tyle "łatwiejsza", że nie mamy zaliczek na ciepłą wodę, ogrzewanie, spraw związanych z utrzymaniem windy itp.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Re: Zmiana zarządu powierzonego na właścicielski notarialnie?

#4 Post autor: irenalo » 20-03-2023, 23:19

Czyli macie zarząd powierzony. Żeby to zmienić trzeba podjąć uchwałę protokołowaną przez notariusza. Na podstawie tej uchwały możecie wykreślić zarząd powierzony z ksiąg wieczystych.
6 lokali to już to jest tak zwana duża wspólnota.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDe ... 9940850388

Tekst ujednolicony proszę ściagnąć i zapoznać wszystkich właścicieli.

Widzę to tak. Zwołujecie zebranie, na które zapraszacie notariusza i podejmujecie uchwałę, o zmianie sposobu zarządu z powierzonego na ten zapisany w ustawie o własności lokali. Można się umówić i zrobić to u notariusza.

Potem wybieracie zarząd. Już normalnie. Nie u notariisza. Proponuję 2 osoby z właścicieli.

Czy wspólnota ma Regon, NIP i własne konto bankowe?

Jeśli nie, to trzeba będzie to załatwić. Zrobi to wybrany zarząd.

Macie do rozliczenia śmieci i wodę? To koszty lokalowe.

Poza tym są koszty nieruchomości wspólnej : sprzątanie, ubezpieczenie, drobne naprawy, prąd na klatce, przeglądy budowlane itp.

Wybieracie zarząd i uchwalacie zaliczki. Zarząd przejmuje dokumentację od gminy.

Zaliczki na częsci wspólne proponuję od razu wg udziałow. Za śmieci wg cen gminy a za wodę wg liczników. + minimum 5 % na różnice wodomierzowe.
Musicie w wodociągach i energetyce podać nowy adres do korespondecji. Może to być adres jednego z członków zarządu.
W gminie też trzeba to zmienić.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

andrev87
.
.
Posty: 6
Rejestracja: 19-03-2023, 22:42

Re: Zmiana zarządu powierzonego na właścicielski notarialnie?

#5 Post autor: andrev87 » 21-03-2023, 22:56

Bardzo dziękuję, wiele tematów już mi się wyjaśniło, ale korzystając z okazji pozwolę sobie pociągnąć jeszcze temat :)

Rozumiem, że idąc do notariusza musimy już mieć gotową treść uchwały?

Jeśli WM ma REGON i NIP to nowy zarząd musi dokonać aktualizacji danych w urzędzie statystycznym i danych dot NIP, prawda? Upoważnienie do kont bankowych dla nowego zarządu ma załatwić ten dotychczasowy (przynajmniej tak wynika z treści pisma z MZB).
Oprócz tego potrzebujemy chyba wyrobić pieczątkę?

W marcu tego roku podjęliśmy uchwałę, że wysokość zaliczek pozostawiamy bez zmian, tzn taką samą jak w 2022, tylko w tych zaliczkach było uwzględnione wynagrodzenie zarządcy. Obecnie w zarządzie właścicielskim ten koszt nam odpada. Czy w związku z tym musimy opracować nowy plan gospodarczy i obniżyć wysokość zaliczek o to wynagrodzenie zarządcy? Czy możemy pozostać przy obecnym poziomie zaliczek a w przyszłym roku powstałą nadwyżkę możemy uchwałą przekazać na fundusz remontowy?

I ostatnie pytanie: "W gminie też trzeba to zmienić." gdzie w gminie mamy to zmienić? :)

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Re: Zmiana zarządu powierzonego na właścicielski notarialnie?

#6 Post autor: irenalo » 22-03-2023, 09:19

W deklaracji "śmieciowej" chyba trzeba uaktualnić dane. O tej zmianie w gminie pisałam. Zresztą zapytajcie.
Regon i NIP dostała wspólnota, więc tu zmiany nie są potrzebne. W skarbówce trzeba zmienić adres do korespondecji.
Na podstawie nowej uchwały o wyborze zarządu przejmujecie konto. Najprościej będzie, gdy nowy zarząd lub pojawi się w banku wraz z osobą dotychczas mającą dostęp do konta. Sami decydujecie, kto ma mieć dostęp do konta i kto będzie robić prz3lewy. Można też pozostałym załatwić tylko podgład konta. Logują się, widzą wszystkie operacje, stan konta ale nie mogą robić przelewów.
Zostawcie uchwalone zaliczki, bo niewiadomo co jeszcze do końca roku podrożeje.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Dokumentacja wspólnoty i zmiana zarządzającego”