Strona 1 z 1

Sprawy podatkowe - pełnomocnictwo

: 26-05-2020, 11:37
autor: Agnieszka88
Witam,

Interesuje mnie przebieg załatwienia pełnomocnictwa, na mocy którego Wspólnota Mieszkaniowa X, będzie mogła zarejestrować podatek akcyzowy od oleju opałowego. Niemniej zanim to nastąpi konieczne jest odpowiednie pełnomocnictwo dla firmy zajmującej się daną wspólnotą. Czy mogę liczyć na pomoc w tym temacie?

Czy pełnomocnictwo może być pisemne, na zasadzie "Wspólnota Mieszkaniowa... upoważnia firmę XX, do reprezentowania spraw dot. podatku akcyzowego ... itd" i podpisy zarządu WM?

2? Czy konieczne jest wykorzystanie dostępnego druku Pełnomocnictwo Ogólne?

Jeżeli tak, to czy mocodawcą powinna być Wspólnota Mieszkaniowa XY, a pełnomocnikiem firma pełniąca opiekę nad nią, czy sam szef tej firmy?

Czy mierzył się ktoś z podobną sprawą?

Będę wdzięczna za każdą pomoc ;)
Niestety urzędy nie są skore do współpracy :((

Agnieszka

Re: Sprawy podatkowe - pełnomocnictwo

: 26-05-2020, 16:06
autor: piotrusb
Mocodawcą jest Wspólnota Mieszkaniowa, w imieniu której działa zarząd. Natomiast mocodawcą nie może być zarząd, bo ten nie ma odrębnej od wspólnoty osobowości. Pełnomocnikiem w sprawach podatkowych może być, zgodnie z ordynacją podatkową (art. 138b § 1), wyłącznie osoba fizyczna. Nie możecie więc udzielić pełnomocnictwa firmie.

Od Was zależy czy udzielicie pełnomocnictwa ogólnego, czy szczególnego - z tego co piszesz w tym przypadku powinno to być raczej pełnomocnictwo szczegółowe. Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych. Pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego. Dlatego też zakres pełnomocnictwa musi być dokładnie wskazany, tj. do jakiej sprawy oraz przed jakim organem.

Pełnomocnictwo szczególne może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone ustnie do protokołu (art. 138e § 2 ordynacji). Pełnomocnictwo szczególne udzielone na piśmie oraz zawiadomienie o
jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu składa się do akt sprawy według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 138j § 1 pkt 2, w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis.

Zgodnie z art. 138j § 1 ordynacji pełnomocnictwo składa się na formularzu określonym przez Ministra Finansów.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw (Dz.U. 2017 poz. 349):
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDe ... 0170000349

Re: Sprawy podatkowe - pełnomocnictwo

: 27-05-2020, 09:57
autor: Agnieszka88
Dziękuję bardzo za pomoc! ;)