Prawo do bonifikaty przy zakupie lokalu od gminy

Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wojewódzkich sądów administracyjnych.
Wiadomość
Autor
piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Prawo do bonifikaty przy zakupie lokalu od gminy

#1 Post autor: piotrusb » 19-05-2016, 14:41

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10 marca 2016 r., sygn. akt III SA/Łd 1253/15.
W rozpoznawanej sprawie skarżąca podniosła, iż zaskarżone uchwały [gminy] naruszają jej interes prawny, o charakterze bezpośrednim, realnym oraz aktualnym, albowiem uniemożliwiają nabycie zajmowanego przez nią przedmiotowego lokalu mieszkalnego za cenę obniżoną o bonifikatę, która uprzednio przysługiwała w wysokości 90%. Zdaniem skarżącej, brzmienie przepisów zaskarżonych uchwał narusza zasadę zaufania uczestników postępowania administracyjnego do organów władzy publicznej wyrażoną w treści art. 8 k.p.a., a w konsekwencji regulacja zawarta w § 2 uchwały gminy narusza zasadę konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego zawartej w art. 2 Konstytucji RP, z której wynika zakaz nadawania prawu mocy wstecznej. Wskazała również, iż organ samorządu terytorialnego naruszył przepis art. 155 k.p.a., albowiem uchwała Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 29 kwietnia 1998 r. nr LXXXV/817/98, tworzyła dla skarżącej prawa nabyte w postaci przyznania uprawnienia do bonifikaty w wysokości 90% wartości rynkowej lokalu. Za takie prawo należy uznać, zdaniem strony, uprawnienie do bonifikaty wynikające z w/w uchwały stanowiące rozstrzygnięcie przysporzenia w sferze materialnoprawnej, które następnie zostało zmienione z naruszeniem przepisu art. 155 k.p.a. bez zgody stron i wbrew słusznemu interesowi adresata uchwały. (...)

Zauważyć trzeba, że zaskarżonymi do sądu uchwałami Rada Miejska w Łodzi zmieniła wybrane postanowienia wcześniej podjętej uchwały w przedmiocie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Miasta. Skarżąca sprzeciwia się temu, uznając taką zmianę za krzywdzącą, albowiem zmiana uchyla m. in. przepisy pozwalające na nabycie mieszkania z bonifikatą. Aby przyjąć, że uchwała ta narusza interes prawny skarżącej, należałoby wykazać, że przepisy prawa przewidują dla najemców lokali przeznaczonych do sprzedaży uprawnienie do żądania udzielenia im bonifikaty w drodze uchwały rady gminy. Tylko wtedy skarżąca mogłaby się sprzeciwiać uchwale, likwidującej taką bonifikatę. Tezy takiej w świetle obowiązujących przepisów nie da się uzasadnić.

Podstawę materialnoprawną kwestionowanych unormowań stanowi przepis art. 68 ust. 1 u.g.n., który przewiduje, że jeżeli nieruchomość sprzedawana jest, jako lokal mieszkalny, właściwy organ może udzielić za zgodą, odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3 u.g.n. Udzielenie zatem bonifikaty od ustalonej ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego jest wyłącznie uprawnieniem, a nie obowiązkiem właściwego organu, uwarunkowanym dodatkowo koniecznością uzyskania zgody wojewody albo rady lub sejmiku na udzielenie rzeczonej bonifikaty. Taki wniosek nasuwa się przede wszystkim z analizy użytego przez ustawodawcę zwrotu "może udzielić". W konsekwencji więc, uznaniu organu administracyjnego pozostawiono nie tylko kwestię, czy w ogóle udzielić nabywcy stosownej bonifikaty, ale także określanie jej zakresu. Zarówno udzielenie bonifikaty jak i jej zakres jest wynikiem autonomicznego rozstrzygnięcia uprawnionych organów. W istocie więc, to właściciel nieruchomości (reprezentowany przez odpowiedni organ) decyduje o tym, czy w ogóle udzielić bonifikaty, a jeśli tak - to w jakiej wysokości. Skoro udzielenie bonifikaty nie jest obowiązkiem organu, nie można zatem przyjąć, że nabywca nieruchomości ma roszczenie o jej udzielnie. W tej sytuacji uchwała rady, uchylająca wcześniejsze postanowienia dotyczące udzielania bonifikat, nie narusza interesu prawnego skarżącej, albowiem nie może ona skutecznie domagać się, aby w gminie obowiązywały przepisy przewidujące sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz najemców z określoną bonifikatą. Wskazywanie przez skarżącą, że bez takiej obniżki ceny nie jest w stanie pokryć kosztów zakupu mieszkania, jest wyrazem jedynie jej interesu faktycznego.

Stwierdzić zatem należy, iż przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami nie przyznają skarżącej prawa podmiotowego do korzystania z bonifikaty, lecz stwarzają jedynie możliwość jej zastosowania przez uprawione organy, uzależniając jej zastosowanie i zakres wyłącznie od ich woli. W tej sytuacji zmiany ustalania zasad sprzedaży, na rzecz najemców, samodzielnych lokali mieszkalnych, nieruchomości zabudowanych domami jednorodzinnymi i garażami, stanowiących własność Gminy Łódź, wprowadzone zaskarżonymi uchwałami nie pozbawiają strony, nie ograniczają, ani też nie uniemożliwiają stronie realizacji uprawnienia wynikającego z przepisów prawa. Zmienione zaskarżonymi uchwałami regulacje nie naruszają również prawa, skoro zastosowanie bonifikaty łącznie z kryteriami jej stosowania pozostawione jest uznaniu uprawnionych organów

W orzecznictwie sądowym dominuje ponadto pogląd, w myśl którego, w świetle przepisu art. 68 ust. 1 pkt 7 u.g.n., rada gminy może podjąć uchwałę w sprawie zasad sprzedaży lokali stanowiących własność gminy, w której w sposób zróżnicowany określi wysokość bonifikat, uzależniając je od szczegółowych warunków dotyczących zbywanych nieruchomości, jak np. powierzchnia lokalu, jego stan techniczny, data budowy, ilość lokali w budynku itp. (zob. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 13 lipca 2006 r., sygn. akt II SA/Wr 483/04, czy też wyrok NSA z dnia 7 września 2005 r., sygn. akt I OSK 193/05).
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/2BFF9319C5
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Orzecznictwo sądów administracyjnych”