Ławka może stać pod oknami

Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wojewódzkich sądów administracyjnych.
Wiadomość
Autor
piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Ławka może stać pod oknami

#1 Post autor: piotrusb » 11-04-2018, 13:46

Wyrok WSA w Oplu z dnia 20 lutego 2018 r., sygn akt II SA/Op 633/17.
...przedmiotem oceny Sądu w rozpoznawanej sprawie było postanowienie OWINB w Opolu , utrzymujące w mocy postanowienie PINB w powiecie nyskim, którym odmówiono wszczęcia postępowania w sprawie lokalizacji ławki w odległości ok. 3 m od budynku mieszkalnego wielorodzinnego.

Postępowanie administracyjne, w myśl reguły zawartej w art. 61 § 1 K.p.a., wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu. Powołany przepis winien być interpretowany w powiązaniu z przepisami prawa materialnego, które wyznaczają rodzaj spraw załatwianych w formie decyzji oraz normują inicjatywę co do powstania stosunku prawnego określonej treści. Z kolei, stosownie do art. 83 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (DZ. U. z 2017 r. poz. 1332) w zw. z art. 61 § 1 K.p.a., wszelkie postępowania przed organem nadzoru budowlanego wszczynane są z urzędu, bez względu na okoliczności i przyczyny oraz podmioty interweniujące w danej sprawie.

W kontrolowanej sprawie, właśnie w związku z interwencją skarżących zapadło zaskarżone postanowienie, którym organ nadzoru budowlanego odmówił wszczęcia postępowania w sprawie lokalizacji spornej ławki. Podstawę prawną tego zaskarżonego postanowienia stanowił przepis art. 61a § 1 K.p.a., zatem istotą sporu stała się odmowa wszczęcia postępowania z urzędu przez organ administracji publicznej. Stosownie do art. 61a § 1 K.p.a., gdy żądanie o wszczęcie postępowania administracyjnego (o którym mowa w art. 61), zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. W okolicznościach sprawy powołany przepis został przez organy zastosowany, z uwagi na wystąpienie innej uzasadnionej przyczyny, która powoduje, że postępowanie administracyjne nie może być wszczęte. Przy czym, odmowa wszczęcia postępowania na podstawie art. 61a § 1 K.p.a. "z innych uzasadnionych przyczyn" może mieć miejsce, ale wyłącznie w sytuacjach oczywistych, niewymagających analizy sprawy i przeprowadzenia dowodów, tj. gdy "na pierwszy rzut oka" można stwierdzić, że brak jest podstaw do prowadzenia postępowania (por. wyrok NSA z dnia 22 maja 2015 r., sygn. akt II OSK 2671/13). Inaczej mówiąc, przyczyny, o których mowa w art. 61a § 1 K.p.a. muszą być oczywiste, dostrzegalne prima facie, obiektywne, a zatem których ustalenie i wskazanie (podanie) nie wymaga prowadzenia postępowania wyjaśniającego ze strony organu. Natomiast, gdy organ podejmuje działanie na wniosek lub z urzędu (na skutek interwenci), które polega m.in. na wyjaśnianiu oraz ustalaniu stanu faktycznego sprawy - bez formalnego wszczęcia postępowania - i po stwierdzeniu, że brak jest podstaw do prowadzenia postępowania, niedopuszczalne jest wydanie postanowienia o odmowie jego wszczęcia "z innych uzasadnionych przyczyn" na podstawie art. 61a § 1 K.p.a. W sprawie niniejszej, taka właśnie sytuacja miała miejsce.

Z akt administracyjnych sprawy wynika, że organ pierwszej instancji - po otrzymaniu interwencji skarżących - wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie ławki zlokalizowanej w odległości ok. 3 m od budynku mieszkalnego wielorodzinnego. W pierwszej kolejności wezwał zarządcę do przeniesienia spornej ławki w miejsce oddalone we wskazanej odległości. W ramach postępowania wyjaśniającego organ skierował do zarządcy kolejne pisma, oczekując odpowiedzi i stosownej dokumentacji. Organ dokonał też kontroli na miejscu spornej ławki, a ustalenia zawarł w protokole z dnia 25 września 2017 r. Powyższe oznacza, że organ nie miał pewności co do tego czy prowadzić postępowanie czy też nie i uznał, że zanim podejmie stanowisko w przedmiocie spornej ławki powinien dokonać stosownych wyjaśnień i czynności. W ich trakcie de facto ustalał stan faktyczny i prawny sprawy, bowiem uzyskiwał od inwestora ) wyjaśnienia, przeprowadzał kontrolę. W takiej sytuacji, zdaniem Sądu, organ pierwszej instancji nie mógł odmówić wszczęcia postępowania, bowiem jego działanie nie wskazywało na istnienie oczywistego przekonania co do niedopuszczalności jego prowadzenia. Tym samym odmowa wszczęcia postępowania w pierwszej instancji, następnie utrzymana w mocy przez organ drugiej instancji, stanowiła naruszenie przepisu art. 61a § 1 K.p.a. w stopniu mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Wydane postanowienia podlegały zatem uchyleniu.

Dostrzec też należy, że w postanowieniu wydanym w trybie art. 61a § 1 K.p.a. organ nie może formułować wniosków i ocen dotyczących meritum sprawy (żądania). Jednak w niniejszej sprawie, na skutek opisanej wyżej odmowy wszczęcia postępowania, organ ustalił "po zbadaniu całokształtu materiału dowodowego", iż ławka jest zamontowana zgodnie z projektem i planem zagospodarowania terenu osiedla i była zamontowana już w [...] r. Organ stwierdził też, że poprzednio obowiązujące warunki techniczne nie regulowały tej kwestii. Przywołane wyżej stanowisko organu w efekcie doprowadziło do wniosku, iż zachodzi przeszkoda przedmiotowa w dalszym prowadzeniu postępowania, a zatem w tym zakresie winna zostać wydana decyzja administracyjna o umorzeniu postępowania z art. 105 § 1 K.p.a. Podnieść bowiem należy, że umieszczenie spornej ławki - na terenie będącym własnością Spółdzielni (ich członków), która wykonuje wobec tej nieruchomości zarząd, a nieruchomość ta nie jest miejscem publicznym - oznacza, że czynność ta nie wymagała, ani nie wymaga zgłoszenia bądź pozwolenia. Ponadto, ławka ta nie jest elementem "placu zabaw".
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/2FB7DEC8A0
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ

Wróć do „Orzecznictwo sądów administracyjnych”