Gmina nie ma obowiązku sprzedaży lokalu
Gmina nie ma obowiązku sprzedaży lokalu
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 czerwca 2017 r., sygn. akt II SA/Kr 513/17.
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5CD220C327Przysługujące Gminie prawo własności, a tym samym prawo do rozporządzania rzeczą jest chronione przez art. 21 i art. 165 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także art. 140 k.c. Jak wynika z wyroku WSA w Krakowie z dnia 20.11.2008 r., III SA/Kr 711/08 "obrót nieruchomościami stanowiącymi własność publiczną, w tym sprzedaż lokali mieszkalnych będących w zasobie Gminy Miejskiej, odbywa się przy zastosowaniu instrumentów cywilnoprawnych, tyle że z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z faktu, że jest to mienie publiczne. Te ograniczenia przewidziane zostały między innymi w ustawie o gospodarce nieruchomościami, która wprowadza określoną procedurę przetargową sprzedaży takich nieruchomości oraz wyjątki od zasady sprzedaży przetargowej, w tym zasadę pierwszeństwa nabycia lokali przez dotychczasowych najemców. Samo wyrażenie woli sprzedaży nieruchomości będących własnością gminy ma charakter oświadczenia wyłącznie cywilnoprawnego, mieści się w zakresie zasady swobody umów, a także wynika z natury prawa własności." Brak jest jakichkolwiek przesłanek do tego, aby gmina była traktowana odmiennie, niż inne podmioty dokonujące sprzedaży nieruchomości na szeroko pojętym rynku nieruchomości. Jedynym ograniczeniem jest zapisane w art. 34 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości, jednak zaskarżona uchwała tego prawa najemców nie narusza, ani też w żaden sposób nie kwestionuje. (...)
Skarżący nie wskazali żadnego przepisu prawa materialnego, który nakazywałby zawarcie umowy kupna sprzedaży lokali mieszkalnych znajdujących się na nieruchomości należącej do Gminy Kraków a zabudowanej budynkiem mieszkalnym położonym, to jest normy która na gruncie administracyjnym miałaby dawać skarżącym ochronę praw. Takim przepisem nie jest art. 34 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r o gospodarce nieruchomościami ( t.j. Dz. U. z 2016r poz. 2147), który jedynie ogólnie stanowi o pierwszeństwie nabycia lokali w przypadku zbywania nieruchomości gminnych osobom fizycznym i prawnym - jakie przysługuje ich najemcom mającym zawarte umowy na czas nieokreślony. Brak normy administracyjnego prawa materialnego, z którego miałaby wynikać ochrona praw skarżących powoduje, że nie mają oni interesu prawnego w zaskarżeniu zarządzenia a w konsekwencji legitymacji czynnej do wniesienia skargi. Skoro skarżący nie mają interesu prawnego to nie można mówić o jego naruszeniu. Skarżący, jako najemcy lokali mają wyłącznie interes faktyczny w rozporządzeniu przez Gminę Kraków na ich rzecz prawem do lokali mieszkalnych z oczekiwaną bonifikatą. Istotne, że przeznaczenie do zbycia lokali odbywa się na zasadach cywilnoprawnych, a Gmina Miejska Kraków w tym względzie korzysta z szerokich uprawnień właścicielskich w stosunku do nieruchomości stosownie do art. 140 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r kodeks cywilny. To od swobodnie wyrażonej woli strony, należycie dbającej o własne interesy zależy czy i kiedy skorzysta z uprawnień do rozporządzania rzeczą. Uchwała nr XLVI/568/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 czerwca 2008 r w sprawie zasad zbywania lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w trybie bezprzetargowym na rzecz najemców, stanowi jedynie ogólne zasady, jakimi kierują się Rada Miasta Krakowa i organy gminy w gospodarowaniu majątkiem gminnym. Uchwała ta nie tworzy roszczeń na rzecz konkretnych podmiotów.
Skoro, zatem w skardze nie wykazano, że zaskarżone zarządzenie narusza konkretny, aktualny i realny interes prawny lub uprawnienie strony, która wniosła skargę, to należało ją oddalić, jako pochodzącą od nieuprawnionego podmiotu. Oznacza to, że Sąd nie rozpatrywał kwestii zgodności zaskarżonego zarządzenia z obowiązującymi przepisami prawa. Dopiero wykazanie przez skarżących naruszenia ich własnego interesu prawnego lub uprawnienia otwiera drogę do merytorycznego rozpoznania skargi przez sąd administracyjny.
piotrusb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 0 Odpowiedzi
- 293 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
02-09-2022, 10:21
-
- 0 Odpowiedzi
- 982 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
13-04-2023, 09:58
-
-
Co powinna zawierać uchwała w sprawie sprzedaży części nieruchomości wspólnej
autor: piotrusb » 19-10-2021, 09:28 » w Orzecznictwo sądów powszechnych - 0 Odpowiedzi
- 651 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
19-10-2021, 09:28
-
-
-
Właściciel lokalu płaci za śmieci do wspólnoty, nie do gminy
autor: piotrusb » 17-08-2022, 10:27 » w Orzecznictwo sądów powszechnych - 0 Odpowiedzi
- 384 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
17-08-2022, 10:27
-
-
-
Zmiana udziałów w nieruchomości wspólnej po rozbudowie lokalu
autor: piotrusb » 06-04-2022, 09:43 » w Orzecznictwo sądów powszechnych - 0 Odpowiedzi
- 736 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
06-04-2022, 09:43
-