Niepowiadomienie o uchwale podejmowanej na zebraniu, a możliwość jej uchylenia

Orzecznictwo sądów rejonowych, okręgowych i apelacyjnych.
Wiadomość
Autor
irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Re: Niepowiadomienie o uchwale podejmowanej na zebraniu, a możliwość jej uchylenia

#7 Post autor: irenalo » 11-09-2017, 17:51

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 27 września 2012
Ten akurat znam. Bardzo dobre uzasadnienie.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

elmaz
.
.
Posty: 3192
Rejestracja: 21-10-2008, 22:25

Re: Niepowiadomienie o uchwale podejmowanej na zebraniu, a możliwość jej uchylenia

#8 Post autor: elmaz » 12-09-2017, 11:15

Czym innym jest niedopuszczenie do sprzedaży lokalu, a czym innym - uchylenie uchwały umożliwiającej złożenie wniosku do sądu w tej sprawie.

A dzielenie uchwał wspólnoty na ważniejsze i mniej ważne i traktowanie ich inaczej w procesie uchylenia uważam za nie mające żadnych podstaw prawnych. Owszem - na logikę - uchwała o remoncie za 5.000 zł wydaje się mniej ważna niż uchwała o remoncie za 100.000 zł, ale w świetle prawa nie ma żadnych podstaw, aby inaczej ją traktować np. w procesie jej uchylenia z art.25 UWL.

Piszesz Irenalo, że np. uchwala o wysokości zaliczek jest mniej dotkliwa dla właściciela niż przymusowa sprzedaż lokalu. Ale to wcale nie takie proste. Uchwała w sprawie sprzedaży lokalu z art. 16 oznacza tyle, że Wspólnota występuje do sądu i właściciel ma tam możliwość przedstawienia swoich racji, w tym zablokowania procesu sprzedaży. Uchwała prowadząca do wysokich zaliczek może z kolei spowodować, że właściciel nie będzie w stanie ich płacić, co także doprowadzi do przymusowej sprzedaży lokalu (licytacja komornicza) i to w trybie, który daje znacznie mniejsze możliwości obrony. Więc wszystko jest sprawą względną.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Niepowiadomienie o uchwale podejmowanej na zebraniu, a możliwość jej uchylenia

#9 Post autor: piotrusb » 12-09-2017, 11:20

elmaz pisze:
12-09-2017, 11:15
Czym innym jest niedopuszczenie do sprzedaży lokalu, a czym innym - uchylenie uchwały umożliwiającej złożenie wniosku do sądu w tej sprawie.
Zgadza się. Wyroków w tej drugiej kwestii też jest kilka.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Niepowiadomienie o uchwale podejmowanej na zebraniu, a możliwość jej uchylenia

#10 Post autor: piotrusb » 25-09-2017, 10:13

Wyrok Sądu Okręgowego Warszawa Praga w Warszawie z dnia 28 czerwca 2017 r., sygn. akt. I C 671/16.
Celem uchwały zatwierdzającej sprawozdanie zarządu z działalności, w tym obejmujące sprawozdanie finansowe jest stwierdzenie przez członków danej wspólnoty mieszkaniowej prawidłowości i zgodności z prawem działania zarządu. Uchwała zatwierdzająca sprawozdanie finansowe nie wywołuje skutków cywilnoprawnych, tj. nie prowadzi do zmiany lub ustania stosunku prawnego, zaś dla oceny spełnienia wymogu z art. 52 ust. 2 u.r. nie mają znaczenia przepisy regulujące reprezentację wspólnoty mieszkaniowej, czyli art. 21 ust. 2 u.w.l. Wymogi przewidziane w ustawie o rachunkowości nie dotyczą bowiem sfery reprezentacji, lecz funkcjonowania podmiotu, który ma spełniać określone standardy rachunkowości (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2012 r. II CSK 350/11).

W ocenie Sądu nie można podzielić poglądu powodów, że braki sprawozdania finansowego w zakresie podpisów członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej oraz ich oświadczeń uzasadniających niezłożenie podpisu w dacie głosowania nad uchwałą, powinny być traktowane jako podstawa do odmowy podjęcia przez członków wspólnoty mieszkaniowej uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, a w razie jej podjęcia jako podstawa do jej uchylenia ze względu na sprzeczność z tym przepisem. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 16 listopada 2016 r., I CSK 791/15, skutki braku podpisów niektórych członków zarządu w kontekście ich wpływu na zgodność z prawem uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania rachunkowego powinny być oceniane z uwzględnieniem okoliczności konkretnej sprawy. Z przepisu art. 52 ust. 2 u.r. nie wynika, aby ważność i skuteczność sporządzenia sprawozdania finansowego zależała od podpisania go przez wszystkich członków wieloosobowego organu danej jednostki. Członkowie mogą nie być bowiem w tej materii jednomyślni. Temu właśnie służy uprawnienie członka organu do odmowy złożenia podpisu z wyjaśnieniem przyczyn. Przyjęte przez ustawodawcę w tym przepisie wymogi sprawozdania finansowego służą nie tylko tym członkom zarządu, którzy nie zgadzają się z jego treścią, a przez to chronią ich przed skutkami odpowiedzialności wynikającej z ustawy o rachunkowości, ale przede wszystkim mają dostarczyć członkom wspólnoty mieszkaniowej odpowiedni materiał do podjęcia uchwały o zatwierdzeniu, bądź odmowie zatwierdzenia przedstawionego przez zarząd sprawozdania finansowego w związku z występującymi rozbieżnościami między członkami zarządu. Odmowa podpisu nie zawsze musi być powodowana względami merytorycznymi dotyczącymi treści sprawozdania (np. choroba członka czy też jego sytuacja osobista). Nadto zakwestionowanie przez część członków zarządu prawidłowości sprawozdania rachunkowego nie oznacza, że nie istnieje ono jako dokument, który podlega ocenie przez członków wspólnoty mieszkaniowej. W razie bowiem sporu między członkami zarządu, co do prawidłowości rachunkowej i rzeczowej sprawozdania oraz jego kompletności ostatecznie o jego zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia decyduje zebranie ogółu właścicieli lokali (art. 30 ust. 2 u.w.l.).
(...)

Wedle treści art. 29 u.w.l. pozwana obowiązana jest prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej, jednakże nie jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W świetle ustawy o własności lokali nie ma podstaw do nakładania na wszystkie wspólnoty mieszkaniowe takich samych obowiązków w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości statystycznej jak na podmioty gospodarcze, jeśli wspólnoty nie prowadzą działalności gospodarczej, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, a ich rachunki służą wywiązaniu się z obowiązku pokrywania kosztów utrzymania tej części nieruchomości, która stanowi współwłasność właścicieli lokali.

Art. 20 u.w.l. nakłada na zarząd wspólnot (lub zarządcę powołanego w trybie art. 18 u.w.l.) obowiązek zgodnego prawem prowadzenia rachunkowości wspólnoty, zobowiązując zarząd do prowadzenia pozaksięgowej ewidencji finansowej kosztów, zaliczek uiszczanych przez właścicieli na ich pokrycie oraz rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. Rozliczenia takie przedstawiane są najczęściej podczas sporządzania sprawozdania z zarządu za dany rok. Częścią składową takiego sprawozdania jest bowiem sprawozdanie finansowe wspólnoty, które zawiera koszty poniesione przez wspólnotę jako całość, a nie koszty ponoszone przez członków wspólnoty jako właścicieli odrębnych lokali. Sprawozdanie z zarządu nieruchomością musi zatem odzwierciedlać stan faktyczny, jaki wytworzył się na skutek dokonania określonych rozliczeń. W szczególności sprawozdanie finansowe za dany rok obrachunkowy to informacja na temat tego, ile środków finansowych w danym roku wpłynęło na konto wspólnoty, ile środków wydatkowano, ile środków zostało do dyspozycji wspólnoty. Sprawozdanie nie nakłada na wspólnotę, ani na poszczególnych jej członków, żadnych obowiązków. Tworzone jest w oparciu o system zaliczkowo – rozliczeniowy, a zatem na podstawie przewidywanych kosztów, które następnie służą do ustalania wysokości zaliczek. Poniesione koszty oraz wpływy z tych zaliczek są zaś bilansowane na koniec roku kalendarzowego i uwzględniane w sprawozdaniu rocznym. Planowane koszty roczne wspólnota dzieli na miesiące, a następnie na udziały w nieruchomości wspólnej. Media za części wspólne rozliczane są natomiast w kosztach stałych polegających na naliczeniu opłat abonamentowych. Opłaty te rozliczane są do wysokości faktycznego zużycia mediów.

W niniejszej sprawie sprawozdanie finansowe pozwanej zawiera informacje o rozliczeniach z konkretnego okresu i nie musi obejmować analizy porównawczej na podstawie uprzednio sporządzonego planu gospodarczego. Nie ma także obowiązku umieszczania w nim szczegółowych informacji na temat zawieranych umów, ich treści, czy też dołączania do niego analitycznej ewidencji pozaksięgowej obejmującej dany rok obrotowy oraz szczegółowych informacji o pozostałych rozliczeniach. Sprawozdanie pisemne nie musi też obligatoryjnie zawierać części opisowej, kwestia ta może być bowiem omówiona ustnie podczas zebrania członków wspólnoty mieszkaniowej. Natomiast okoliczność, że w tej samej uchwale udzielono absolutorium zarządowi wspólnoty i przyjęto sprawozdanie finansowe – wbrew zarzutom powodów – nie narusza zasad prawidłowej gospodarki nieruchomością wspólną, czy też interesów członków wspólnoty. Przywołany przez nich wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 6 lutego 2013 r, I ACa 1415/12 odnosił się do sytuacji, w której – z uwagi na nieprawidłowość sprawozdania finansowego – pojawiła się również konieczność uchylenia uchwały w zakresie udzielenia członkom zarządu absolutorium. Obie te kwestie były bowiem objęte tą samą uchwałą i nie sposób było je rozdzielić. Uregulowanie w jednej uchwale zagadnienia przyjęcia sprawozdania finansowego i udzielenia członkom zarządu absolutorium nie narusza uprawnień właścicieli lokali przy oddawaniu głosów nad taką uchwałą. Zgodnie z art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 u.w.l., przedmiotem zebrania ogółu właścicieli lokali jest m.in. sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium. (...) W ten sposób czynności wykonane przez zarząd podlegają ocenie członków wspólnoty, którzy głosując, mogą zarządowi tego absolutorium udzielić, bądź odmówić. Skarżona przez powodów uchwała stanowiła, że wspólnota mieszkaniowa postanawia przyjąć sprawozdanie zarządu z działalności za rok 2015 i udziela zarządowi absolutorium. Zaskarżona uchwała została podjęta większością głosów. Uzasadniony jest zatem pogląd, że skoro właściciele lokali wyrazili swoją wolę, co do udzielenia zarządowi absolutorium zarówno w czasie dorocznego spotkania, jak i w drodze wypełniania kart, to mieli świadomość w zakresie podejmowanych przez zarząd czynności i akceptowali te działania. Poza tym należy zauważyć, że powodowie w żaden sposób nie udowodnili, że ewentualne uchybienia zawarte w sprawozdaniu miały wpływ na decyzję członków wspólnoty o udzieleniu zarządowi absolutorium. Z ich twierdzeń w ogóle nie wynika, że gdyby sprawozdanie zostało sporządzone w pełni prawidłowo, to członkowie wspólnoty utraciliby zaufanie do zarządu i odmówili zatwierdzenia sprawozdania i udzielenia absolutorium.
http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/ ... -06-29_001
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Orzecznictwo sądów powszechnych”