Brak rozliczeń Wspólnoty

Czyli wszystko o księgowości, rozliczeniach z Właścicielami i usługodawcami oraz o zarządzaniu finansami Wspólnot.
Wiadomość
Autor
puszczyk83
.
.
Posty: 9
Rejestracja: 01-07-2016, 13:39

Brak rozliczeń Wspólnoty

#1 Post autor: puszczyk83 » 01-07-2016, 13:48

Witam, mam problem i prosiłbym forumowiczów o pomoc. Od blisko 5 lat mieszkam w kamienicy, gdzie jest założona wspólnota mieszkaniowa. W jej skład wchodzi 8 lokali. Odkąd mieszkam wspólnota ani razu nie rozliczyła się z wpłacanych pieniędzy (fundusz remontowy i zaliczka na zarząd). Mimo wielokrotnych próśb z mojej strony nadal się tego nie doczekałem. Wspólnotą zarządzały ponoć dwie osoby, jedna zmarła w tym roku a od 2 miesięcy zarządzanie wspólnotą przejęła firma zewnętrzna. Mimo tego ja nadal żądam tych rozliczeń, bo nie ma co ukrywać że uważam iż pieniądze mogły być wydawane na inne rzeczy niż wspólnota. Z jakim pismem mam się zwrócić do wspólnoty? Jak odmówią to gdzie mam się skierować aby ktoś inny ich rozliczył?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Brak rozliczeń Wspólnoty

#2 Post autor: piotrusb » 01-07-2016, 14:47

Najpierw musisz ustalić kto sprawuje zarząd. Czy jest, choćby formalnie, zarząd powołany na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o własności lokali, czy tez macie zarządcę powołanego na podstawie art. 18 ust. 1 uwl.
puszczyk83 pisze:od 2 miesięcy zarządzanie wspólnotą przejęła firma zewnętrzna
Czy jest ona zarządcą, w sensie podanym wyżej, czy tylko wykonuje funkcje administratora przy zarządzie?
puszczyk83 pisze:Odkąd mieszkam wspólnota ani razu nie rozliczyła się z wpłacanych pieniędzy (fundusz remontowy i zaliczka na zarząd).
Takie rozliczenia powinny być bezwzględnie robione co roku i prezentowane na rocznym zebraniu sprawozdawczym. Czy takie zebrania się u Was odbywały?
Zgodnie z uwl:
Art. 29. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
1a. Okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok kalendarzowy.
Art. 30. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy;
2) składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności;
3) zwoływać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku.
1a. W wypadku gdy zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony
w art. 18 ust. 1, nie zwoła zebrania ogółu właścicieli lokali w terminie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zebranie coroczne
może zwołać każdy z właścicieli.
2. Przedmiotem zebrania, o którym mowa w ust. 1, powinny być w szczególności:
1) uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu;
2) ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1;
3) sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium.
puszczyk83 pisze:Mimo tego ja nadal żądam tych rozliczeń, bo nie ma co ukrywać że uważam iż pieniądze mogły być wydawane na inne rzeczy niż wspólnota.
I masz absolutnie rację i będąc właścicielem lokalu, pełne prawo, a nawet obowiązek takiego żądania. Art. 27 uwl:
Każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną.
puszczyk83 pisze:to gdzie mam się skierować aby ktoś inny ich rozliczył?
Art. 26 ust. 1 uwl:
Jeżeli zarząd nie został powołany lub pomimo powołania nie wypełnia swoich obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel lokalu może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd,
który określi zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie. Sąd odwoła zarządcę, gdy ustaną przyczyny jego powołania.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

puszczyk83
.
.
Posty: 9
Rejestracja: 01-07-2016, 13:39

Odp.: Brak rozliczeń Wspólnoty

#3 Post autor: puszczyk83 » 05-07-2016, 14:18

Ta firma zewnętrzna zajmuje się tylko administracją wspólnoty... Co do jej zarządu, to ponoć "szefem" była zmarła w tym roku sąsiadka - oczywiście nie muszę mówić, iż nie ma na to żadnej uchwały itp. Po jej śmierci zajmował się nią jeden gość, który wcześniej ponoć jej pomagał... teraz drę z nim koty bo nie chce się rozliczać, a ja wiem że powinno być dużo pieniędzy na koncie. Wszystko w tej wspólnocie jest na zasadzie "widzi mi się" tego gościa, najlepszym przykładem jaki mają porządek w papierach jest to, iż gdy przejmowała administrowanie ta firma zewnętrzna to gość był u mnie bo "rzekomo" 3 lata temu nie zapłaciłem za jeden miesiąc ;) Nie chciałbym się sądzić z sąsiadami, lecz nie mogę pozwolić na taką samowolkę i brak poszanowania prawa. Prosiłbym o pomoc w sformułowaniu oficjalnego pisma do Wspólnoty, może jak ich się postraszy to zmiękną i dostanę rozliczenie co się dzieje od 5 lat z pieniędzmi, kto brał kasę za zarząd itp, itd.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Brak rozliczeń Wspólnoty

#4 Post autor: piotrusb » 05-07-2016, 15:46

puszczyk83 pisze:Ta firma zewnętrzna zajmuje się tylko administracją wspólnoty...
W takim razie partnerem dla Ciebie, jako właściciela, jest zarząd wspólnoty. Kwestia czy on istnieje?
puszczyk83 pisze:Po jej śmierci zajmował się nią jeden gość, który wcześniej ponoć jej pomagał...
W zarządzie nie ma zróżnicowania formalnego praw i obowiązków poszczególnych jego członków - nie ma szefa i pomocnika. Powstaje więc pytanie czy ten gość został do zarządu wybrany uchwałą wspólnoty. Jeśli tak, to po śmierci sąsiadki i wobec nie wybrania nowego członka zarządu, pełni on funkcje jednoosobowego zarządu wspólnoty. Jeśli jednak nie był wybrany, a np. jedynie pomagał nieformalnie pani, która była członkiem zarządu, to teraz nie ma on żadnych uprawnień. Przede wszystkim należałoby sprawdzić jak wygląda sprawa od tej strony, bo dopiero wtedy będzie wiadomo do kogo kierować pisma i jakie podjąć kroki.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

puszczyk83
.
.
Posty: 9
Rejestracja: 01-07-2016, 13:39

Odp.: Brak rozliczeń Wspólnoty

#5 Post autor: puszczyk83 » 05-07-2016, 16:12

I tu jest problem... nikt nic nie wie, wszystko zdaje mi się jest na gębę a nie w formie uchwał. Gdy ja się wprowadzałem, to zmieniała się "władza" we wspólnocie - nic nie dostałem, żadnego zebrania nie było... jedyne co to informacja ile mam płacić ;/ dzisiaj moja żona dowiedziała się od chłopa, który niby przez chwilę zarządzał że cytuje "h*ja mi zrobicie, z nikim nie będę się rozliczał"... nie wiem, spróbuję jeszcze z resztą sąsiadów pogadać ale wszystko wskazuje, że ta wspólnota to jedna wielka samowola gdzie nic nie jest rozliczane ;( a gdy się 5 lat temu wprowadzałem to pokazywali mi oferty na remont klatki schodowej, ponoć nawet było odłożone 20 tysięcy złotych na to... 5 lat minęło, remontu nie widać, przez 5 lat ciągle się płaci fundusz remontowy a chłop gada jakiś czas temu że dopiero zbierają na remonty...

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Brak rozliczeń Wspólnoty

#6 Post autor: piotrusb » 05-07-2016, 16:29

Jako właściciel lokalu masz pełne prawo wglądu we wszystkie dokumenty wspólnoty (są pewne wyjątki związane z ochrona danych osobowych). Możesz więc zażądać od administratora i członka zarządu udostępnienia wszystkich rozliczeń, kartotek, stanu konta, stanu funduszu remontowego itp. Jeśli jednak nic nie uzyskasz, jeśli nic nie ma u Was na piśmie i nawet nie wiadomo, czy osoba pełniącą obowiązki członka zarządu jest naprawdę członkiem zarządu (czy została powołana uchwałą wspólnoty), a właściciele są bierni i nic nie robią żeby ten stan rzeczy zmienić/uporządkować, to pozostaje skorzystanie z art. 26 ust. 1 uwl, który przytoczyłem w pierwszym poście.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Księgowość, rozliczenia, zarządzanie finansami Wspólnoty”