Koszty we wspólnocie

Czyli wszystko o księgowości, rozliczeniach z Właścicielami i usługodawcami oraz o zarządzaniu finansami Wspólnot.
Wiadomość
Autor
glosa
.
.
Posty: 25
Rejestracja: 29-02-2016, 11:35

Koszty we wspólnocie

#1 Post autor: glosa » 29-04-2016, 11:44

Witam Was,
Mam pytanie odnośnie kosztów naliczanych przez Zarządcę na rzecz wspólnoty. Moje pytanie dotyczy kosztów w skali miesiąca.
Jesteśmy właścicielami kilku miejsc postojowych w hali garażowej, czyli współwłaścicielami hali w dużej wspólnocie. Nie posiadamy lokali mieszkalnych. Co miesiąc otrzymujemy do zapłaty dwa rozliczenia: płatność na rzecz wspólnoty - bardzo duża!, płatnosć na rzecz hali garażowej, są to dwa osobne konta. I teraz moje pytanie brzmi: Czy takie rozliczenia sa zasadne? koszty w dużej mierze są zdublowane na obu rozliczeniach, sztucznie wytworzone. Czy nie powinniśmy, z tytułu posiadanych miejsc, płacić tylko na rzecz wspólnoty, do której przynalezymy poprzez udziały w lokalu - hali garażowej? jak obliczyć faktyczną naleznośc wobec zarządcy, na podstawie udziału we wspólnocie?
Będę wdzięczna za pomoc

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Odp.: Koszty we wspólnocie

#2 Post autor: irenalo » 29-04-2016, 14:14

Ustawa o własności lokali:
art.12.2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.


Art. 13.
1. Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.
Hala garażowa ma powiedzmy 20 %, wiec wszyscy współwłasciciele hali ponoszą koszty utrzymania NW w tej proporcji.
Ale w tej hali współwłasciciele mają udziały. Zatem koszt utrzymana NW przpadający na halę mnoży się przez udział w hali.
Przykład:
hala 0,2 w NW
współwłaściciel ma 0,05 w hali
koszt utrzymania przypadajacy na współwłaściciela hali 0,2 x 0,05 =0,01 kosztów utrzymania NW

Kowalski ma mieszkanie. I to on ponosi koszty utrzymania tego mieszkania: prąd , gaz , remonty , jak sam nie sprząta, to płaci za pomoc. To, że płaci wspólnocie np. za sprzatanie nie oznacza, że ma być wysprzątane jego mieszkanie. Tak samo z prądem,. remontami czy ubezpieczeniem.
Garażowcy też muszą ponosić koszty utrzymana swoego lokalu (hali) proporcjonalnie do udziału w hali.
Kodeks cywilny
Art. 207. Pożytki i inne przychody z rzeczy wspólnej przypadają współwłaścicielom w stosunku do wielkości udziałów; w takim samym stosunku współwłaściciele ponoszą wydatki i ciężary związane z rzeczą wspólną.
To co wpłacasz co miesiąc to zaliczki, które w przypadku wspólnoty powinny byc rozliczone na konieć roku.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

elmaz
.
.
Posty: 3192
Rejestracja: 21-10-2008, 22:25

Odp.: Koszty we wspólnocie

#3 Post autor: elmaz » 30-04-2016, 12:08

glosa pisze: teraz moje pytanie brzmi: Czy takie rozliczenia sa zasadne? koszty w dużej mierze są zdublowane na obu rozliczeniach, sztucznie wytworzone.
Takie rozliczenia (jeśli chodzi o zasadę), są prawidłowe. Tak jak pisała Irenalo - posiadając udział w lokalu płacisz:

1. Zaliczki na utrzymanie NW - proporcjonalnie do udziału w NW, które się wylicza jako iloczyn
(twojego udziału w garażu) x (udziału całego garażu w nieruchomości wspólnej)

2. Koszty utrzymania samego garażu - poporcjonalnie do Twojego udziału w garażu.

------------
Natomiast osobną sprawą jest to, czy wysokość ponoszonych kosztów jest zasadna. Ale
- wysokość ponoszonych zaliczek na utrzymanie NW (punkt 1 powyżej) nuchwalają właściciele Wspólnoty, a nie zarządca - taką uchwałę można zaskarżyć. Dodatkowo na koniec roku zaliczki powinny być rozliczone na podstawie rzeczywiście ponoszonych kosztów. Jako jeden z właścicieli we Wspólnocie, masz prawo żądać wglądu w całą dokumentację wspólnoty i sprawdzić, czy te koszty są zasadne. Możesz też żądać wyjaśnień od zarządu lub zarządcy (nie od administratora) - np. na rocznym zebraniu. W razie czego możecie zmienić zawsze zarząd, a w drastycznych przypadkach wystąpić do sądu przeciwko członkom zarządu (ale to już w radykalnych przypadkach) o zwrot nienależnie wydanych pieniędzy.

- wysokość ponoszonych zaliczek na utrzymanie garażu ustalają sami "garażowcy", podobnie jak wydatki, jakie muszą iść na utrzymanie garażu. Dowiedz się od zarządcy:

a) na jakiej podstawie zarządza lokalem garażowym (nie wystraczy tutaj umowa ze wspólnotą, garaż jest prywatnym lokalem, więc umowa zarządcy ze wspólnotą nie daje mu prawa zarządzania garażami)
b) na jakiej podstawie nalicza takie a nie inne opłaty - musi być tu uchwała "garażowców" a nie całej wspólnoty
c) na jakiej podstawie dokonuje wydatków

Genralnie - koszty z punktu (1) i (2) nie powinny się dublować, bo jedne dotyczą części wspólnej, a drugie utrzymania konkretnego lokalu. Chociaż mogą być przypadki, że np. ta sama firma sprzątająca sprząta i garaże, i część wspólną, albo ten sam konserwator obsługuje i część wspólną i garaże - więc pozycje kosztowe mogą wyglądać podobnie w wielu przypadkach. Ale wtedy to nie są zdublowane koszty - płaci się tym samym firmom ale za różne prace. Więc trzeba to dokładnie wyjaśnić.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Księgowość, rozliczenia, zarządzanie finansami Wspólnoty”