Brak danych finansowych za ubiegły rok

Czyli wszystko o księgowości, rozliczeniach z Właścicielami i usługodawcami oraz o zarządzaniu finansami Wspólnot.
Wiadomość
Autor
Ann@
.
.
Posty: 29
Rejestracja: 21-09-2021, 10:45

Brak danych finansowych za ubiegły rok

#1 Post autor: Ann@ » 29-03-2022, 14:14

Witam, mamy 29.03 a od administratora nie mam żadnych danych zarówno finansowych za ubiegły rok (tj. rozliczenia, wykazania ew. nadwyżki) ani żadnej propozycji planu gospodarczego na ten rok. Mam dużo zastrzeżeń dot. pracy tego administratora (m.in. brak odpowiedzi na maila dot. udostępnienia dokumentów).

W jaki sposób skutecznie ściągnąć te dane od administratora? Teoretycznie do końca marca powinniśmy wszystko mieć zatwierdzone?

Przesłania jakich dokumentów mogę wymagać od administratora?

Jest jeszcze jedna kwestia. Sąsiadkę na parterze zalało - jest zaciek m.in. na klatce czyli części wspólnej ale również w jednym z pokoi w mieszkaniu. Sąsiadka zleciła usługę lokalizacji wycieku i zapłaciła za to wspólnota (nie mało bo 1500 zł) czy mogę żądać przesłania protokołu z wykonania tej usługi - podejrzewam, że lokalizacja w lokalu również mogła być podpięta pod wspólne koszty.

Dziękuję za odpowiedź.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5978
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#2 Post autor: piotrusb » 29-03-2022, 17:09

To nie administrator, ale zarząd ma obowiązek zwołać do końca I kwartału danego roku zebranie właścicieli lokali. Zgodnie z art. 32 ustawy o własności lokali:
Art. 32. 1. O zebraniu ogółu właścicieli lokali zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, zawiadamia każdego właściciela lokalu na piśmie przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania.
2. W zawiadomieniu należy podać dzień, godzinę, miejsce i porządek obrad. W wypadku zamierzonej zmiany we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli lokali należy wskazać treść tej zmiany.
Art. 30 ust. 2 tej ustawy:
2. Przedmiotem zebrania, o którym mowa w ust. 1, powinny być w szczególności:
1) uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu;
2) ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1;
3) sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium
W świetle powyższego zarząd powinien przesłać właścicielom sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności, plan gospodarczy, propozycje opłat i projekty uchwał.

Zgodnie z art. 30 ust. 1a uwl:
W wypadku gdy zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, nie zwoła zebrania ogółu właścicieli lokali w terminie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zebranie coroczne może zwołać każdy z właścicieli.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Ann@
.
.
Posty: 29
Rejestracja: 21-09-2021, 10:45

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#3 Post autor: Ann@ » 30-03-2022, 09:47

A czy w związku z "pandemią" zarząd może się powołać na brak konieczności zwołania zebrania właścicieli? Jak to teraz wygląda?

Czyli do końca marca powinnam otrzymać komplet dokumentów tak?

Odnośnie zalania - w jaki sposób mogę ściągnąć protokoły z tej awarii i jej usunięcia? Mailowo wezwać zarząd do ich przesłania?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5978
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#4 Post autor: piotrusb » 30-03-2022, 10:40

Ann@ pisze:
30-03-2022, 09:47
Odnośnie zalania - w jaki sposób mogę ściągnąć protokoły z tej awarii i jej usunięcia? Mailowo wezwać zarząd do ich przesłania?
Jako właściciel lokalu masz prawo wglądu we wszystkie dokumenty wspólnoty. Zwróć się do zarządu.
Ann@ pisze:
30-03-2022, 09:47
A czy w związku z "pandemią" zarząd może się powołać na brak konieczności zwołania zebrania właścicieli? Jak to teraz wygląda?
Zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 568), jeżeli ustawowy termin zwołania zebrania właścicieli lokali przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ulega on przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu. 24 marca Minister Zdrowia podał informację o zniesieniu szeregu restrykcji związanych z pandemią, ale nie zniesiono, ani też nie zapowiedziano jak dotąd zniesienia, samego stanu epidemii.

Generalnie zebranie można przeprowadzić, czy to zdalnie, czy, w świetle zniesienia wszystkich praktycznie restrykcji, stacjonarnie, ale nadal istnieje formalna podstawa prawna by tego nie robić. Nawet jednak przyjęcie tej drugiej opcji nie zwalnia zarządu z obowiązku przesłania właścicielom wspomnianych w poprzednim poście dokumentów.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Ann@
.
.
Posty: 29
Rejestracja: 21-09-2021, 10:45

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#5 Post autor: Ann@ » 31-03-2022, 14:25

Napisałam maila z prośbą o przesłanie wszelkich pism, protokołów i dokumentów zarówno dot. identyfikacji miejsca wycieku jak i jego usunięcia, kolejnych działań i kosztów z tym związanych. Uzyskałam tylko odpowiedź: Zlokalizowanie przyczyny zacieku jest bardzo skomplikowanym i długofalowym procesem. Przypuszczalna usterka na klatce B została wyeliminowana lecz nadal jesteśmy w trakcie prac naprawczych szkód które spowodowała i nie wiemy do końca jaki będzie ich zakres.

Totalna olewka ujmując to kolokwialnie ... - jak otrzymać do nich dostęp?

Kolejny absurd w mojej cudownej wspólnocie:

Zarząd zakupił automaty schodowe do automatycznego wyłączania światła na klatce. Został nam on przekazany i kazano nam go zamontować. Napisałam maila z prośbą o montaż... odpowiedź zarządu: Ustalone zostało grupowo, że montaż automatów spoczywa we własnym zakresie lokatorów.

Nadmienię tylko, że nic mi nie wiadomo na temat tych ustaleń. Czy tak w ogóle można?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Ann@
.
.
Posty: 29
Rejestracja: 21-09-2021, 10:45

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#6 Post autor: Ann@ » 31-03-2022, 14:38

Oo i jest kolejny mail w temacie dokumentów (napisałam w jaki sposób mogę się z nimi zapoznać) - Zarząd odpisał: W sprawie dokumentów/informacji dot. usterki prosimy o bezpośredni kontakt z wykonawcą naprawy.

?!

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Księgowość, rozliczenia, zarządzanie finansami Wspólnoty”