Brak danych finansowych za ubiegły rok

Czyli wszystko o księgowości, rozliczeniach z Właścicielami i usługodawcami oraz o zarządzaniu finansami Wspólnot.
Wiadomość
Autor
piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#7 Post autor: piotrusb » 31-03-2022, 16:35

Ann@ pisze:
31-03-2022, 14:25
Zlokalizowanie przyczyny zacieku jest bardzo skomplikowanym i długofalowym procesem. Przypuszczalna usterka na klatce B została wyeliminowana lecz nadal jesteśmy w trakcie prac naprawczych szkód które spowodowała i nie wiemy do końca jaki będzie ich zakres.
Z doświadczenia mogę powiedzieć, że to prawda. Przyczyny tego typu przecieków często bardzo trudno ustalić, niekiedy wymaga to przeprowadzenia prób wodnych i ekspertyz budowalnych, a załatanie jednego przecieku może otwierać drogę do kolejnych.
Ann@ pisze:
31-03-2022, 14:25
Ustalone zostało grupowo,
Zapytaj co to znaczy "grupowo". Kto to z kim ustalał? To jakaś bzdura, bo osobom bez odpowiednich kwalifikacji nie wolno grzebać w instalacji elektrycznej. Jeśli zaś te automaty mają działać na klatce schodowej, która jest częścią nieruchomości wspólnej, bo ich montaż należy do wspólnoty, a nie do mieszkańców.
Ann@ pisze:
31-03-2022, 14:38
W sprawie dokumentów/informacji dot. usterki prosimy o bezpośredni kontakt z wykonawcą naprawy.
To kolejna bzdura - wykonawca naprawy nie ma żadnego obowiązku udostępniać Ci czegokolwiek. Zarząd ma obowiązek prawny udostępnienia Ci wszystkich dokumentów wspólnoty. Jeśli odmawia, to jego członkowie narażają się na odpowiedzialność cywilną, a nawet karną.
Art. 27 uwl: „każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną", art. 29 ust. 3 „prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu".

Art. 276 kk: "Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2".
Obydwoje skarżący twierdzą wprawdzie że przestępstwo powyższe może być popełnione tylko w zamiarze bezpośrednim, z czym nie zgadza się Sąd Okręgowy opierając swoje przekonanie na stanowisku utrwalonym w doktrynie i judykaturze ( zob.m.in. Kodeks Karny, część szczególna Tom II pod red. A.Wąska wyd. C.H.Beck W-wa 2004 str.631; Kodeks Karny, Komentarz pod red.Stefańskiego wyd. A.Herzog 2017; Legalis, Kodeks Karny, Komentarz pod red.Grześkowiak wyd. Gałązka 2017; Legalis; S.A. Białystok wyrok z 4.02.2013 r. II AKa 234/12). Sąd Okręgowy stoi ponadto na stanowisku że znamię „ukrywania” należy interpretować szeroko, wieloznacznie, wypełnia je nie tylko „schowanie” dokumentu w miejscu nieznanym ale także nieudostępnienie go osobie uprawnionej, niezwrócenie, wywołanie stanu w którym dokument staje się niedostępny dla tej osoby (zob.m.in. Kodeks Karny, część szczególna Tom II pod red. A.Wąska wyd. C.H.Beck W-wa 2004 str.627; S.A. Katowice wyrok z 2.02.2016 r.II AKa 380/15).
Wyrok Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze z dnia 24 lutego 2017 r., sygn. akt VI Ka 554/16.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Ann@
.
.
Posty: 29
Rejestracja: 21-09-2021, 10:45

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#8 Post autor: Ann@ » 01-04-2022, 09:12

Parada absurdów - tak właśnie zarząd utrudnia nam wszystko. W kwestii montażu przełączników napisałam, że jest to przede wszystkim nie zgodne z przepisami i nie mam prawa ingerować w instalację elektryczną na częściach wspólnych. Odpowiedź - proszę samemu znaleźć fachowca a fakturę przesłać do administratora.

Czy ja mam organizować fachowca do napraw/usług dot. części wspólnych?! Czy bezdyskusyjnie leży to po stronie zarządu? Wychodzę z założenia, że jeżeli to zaczęli to powinni dokończyć?
Podpowiedź proszę co im odpisać żeby nie wzbudzać dalszej dyskusji..

Ps. Bardzo dziękuję za konkretne/ rzeczowe odpowiedzi!

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#9 Post autor: piotrusb » 01-04-2022, 09:28

Jeśli to właściciel ma robić samemu rzeczy na NW, albo znajdować fachowca i fakturę przesyłać administratorowi, to czym się zajmuje zarząd i administrator? Skoro nie mogą ogarnąć takiej prostej rzeczy, to niech zrezygnują z funkcji, albo należy ich odwołać.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Ann@
.
.
Posty: 29
Rejestracja: 21-09-2021, 10:45

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#10 Post autor: Ann@ » 01-04-2022, 10:37

Dziękuję. Mam nadzieję że tym zakończę tą bzdurną dyskusję :)

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Ann@
.
.
Posty: 29
Rejestracja: 21-09-2021, 10:45

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#11 Post autor: Ann@ » 01-04-2022, 23:44

Przepraszam ale mam jeszcze jedno pytanie. Pojawiła się w naszym systemie uchwała dot. planu gospodarczego. Jest w nim jedna pozycja która budzi moje wątpliwości a mianowicie pozycja dot. Przegladu pieców gazowych w lokalach. Do tej pory każdy płacił za przegląd pieca w swoim lokalu oddzielnie. Teraz widzę że jest to ujęte w kosztach zarządzania. W związku z tym zaliczki na ten cel są rozliczane w zależności od udziałów. Ja mając lokal dwa razy większy niż lokale członków zarządu place dwa razy tyle na przegląd piecy. Czy tak można zrobić?

Co zrobić aby to zmienić jak już uchwała jest w systemie- nie było to z nikim ustalane.
Próba przemycenia tych kosztów w rozliczeniach wspólnych ?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Brak danych finansowych za ubiegły rok

#12 Post autor: piotrusb » 04-04-2022, 14:00

Ta kwestia nie jest jednoznacznie postrzegana. Zgodnie z prawem budowlanym i aktami wykonawczymi do tej ustawy za bezpieczeństwo budynku i utrzymanie jego stanu zgodnego z przepisami odpowiada właściciel lub zarządca budynku, a więc w naszym przypadku wspólnota mieszkaniowa. To wspólnota zatem zleca i ponosi koszty obowiązkowych przeglądów instalacji wentylacyjnej, kominowej, gazowej i elektrycznej, mimo że część tych instalacji nie wchodzi w skład nieruchomości wspólnej, ale należy do poszczególnych lokali. I teraz jak wspólnota rozłoży koszty tych przeglądów na właścicieli zależy od niej samej (od podjętej uchwały). Koszty przeglądu części wspólnych powinny być dzielone według udziałów, koszty przeglądu instalacji lokalowych (jeśli są takie same) - na lokale, ale często trudno to rozdzielić.
Ann@ pisze:
01-04-2022, 23:44
Co zrobić aby to zmienić jak już uchwała jest w systemie- nie było to z nikim ustalane.
Co to znaczy "jest w systemie" - został przegłosowana, czy dopiero ma być poddana pod głosowanie?
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Księgowość, rozliczenia, zarządzanie finansami Wspólnoty”