Sprawozdanie finansowe - rozliczenia międzyokresowe

Czyli wszystko o księgowości, rozliczeniach z Właścicielami i usługodawcami oraz o zarządzaniu finansami Wspólnot.
Wiadomość
Autor
magdasz
.
.
Posty: 11
Rejestracja: 20-02-2017, 19:36

Odp.: sprawozdanie finansowe - rozliczenia międzyokresowe

#7 Post autor: magdasz » 22-02-2017, 10:11

Należności od właścicieli (niedopłaty) są zbiorczo i co roku rosną. Głównie przez tych, co już całkiem przestali płacić. Razem stanowią prawie równowartość kwartalnych zaliczek.

Zaliczki są skalkulowane prawidłowo, tylko koszty w planie gospodarczym są wyższe niż potem poniesione w rzeczywistości. I stąd się hodują nadpłaty – i też rosną. Zarządca ogranicza faktyczne wydatki bo nie ma kasy, ale (i tu już spekuluję) w ten sposób świadomie hoduje nadpłaty na pokrycie tych trwale niepłacących. Jak Ci z nadpłatami się obudzą i je skompensują z zaliczkami to będzie klops – tym większy, im później to nastąpi.

Wynik finansowy w nowej wersji będzie zawsze dodatni – zaliczki naliczone (według zaplanowanych kosztów) są wyższe od kosztów poniesionych. Natomiast według poprzedniej wersji wynik będzie ujemny. A kwotę zaliczek naliczonych każdy, kto umie mnożyć, sam może policzyć (zaliczki na śmieci w kolejnych latach niewiele się różnią).

Przykład: zaliczani naliczone – 120 tys, koszty – 115 tys, wpłaty na rachunek – 100.
Wynik w poprzedniej wersji ujemny (-15), wynik w nowej wersji dodatni (+5).
W obu przypadkach te same koszty, różnie pokazane przychody. Wynik w poprzedniej wersji sygnalizuje, że coś jest nie w porządku (mogą ogrzewanie odciąć) a zarządca w każdym sprawozdaniu pisze, że sytuacja finansowa wspólnoty jest dobra (kiedyś była bardzo dobra). O długach nie pisze.

W ustawie o rachunkowości przychód to
uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości …...w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli;
Czyli ani wpłaty ani zaliczki to nie przychód. Ale te zaliczki, których dłużnicy nie płacą to już podwójnie nie jest przychód.

Ale jest inny zapis
Art. 5. 1. Przyjęte zasady (politykę) rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, …, ustalania wyniku finansowego i sporządzania sprawozdań finansowych tak, aby za kolejne lata informacje z nich wynikające były porównywalne.
I ten zapis jest pewnym argumentem na uchylenie uchwały tym bardziej, że ta poprzednia wersja jest uznana za prawidłową przez…......a zarządca nie przedstawił żadnych argumentów za zmianą :”wpłat” na „zaliczki”. Szukam jeszcze innych argumentów na uchylenie uchwały.

I dalej nie wiem co ma być w rozliczeniach miedzyokresowych kosztów / przychodów.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Odp.: sprawozdanie finansowe - rozliczenia międzyokresowe

#8 Post autor: irenalo » 22-02-2017, 10:49

magdasz pisze:zarządca tylko mówi
Czy macie zarząd powierzony na podstawie art. 18.1 Ustawy o własności lokali?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

magdasz
.
.
Posty: 11
Rejestracja: 20-02-2017, 19:36

Odp.: sprawozdanie finansowe - rozliczenia międzyokresowe

#9 Post autor: magdasz » 22-02-2017, 11:23

Niestety....
i większość wierzy w to co zarządca mówi i pisze w sprawozdaniu rocznym

i dopóki właściciele nie zobaczą w swoim rozliczeniu dodatkowych kosztów typu umorzenie, strata, rezerwa itp to będą wierzyć, że jest wszystko ok. Wydaje mi się, że ujemny wynik finansowy niektórych otrzeźwi.

Bo jak pisałam - ogrzewania nam szybko nie odetną - jeszcze są środki na funduszu remontowym.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

elmaz
.
.
Posty: 3192
Rejestracja: 21-10-2008, 22:25

Odp.: sprawozdanie finansowe - rozliczenia międzyokresowe

#10 Post autor: elmaz » 22-02-2017, 11:25

Pytanie - dlaczego tolerujecie takiego zarządcę, który nie windykuje niepłacacych?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: sprawozdanie finansowe - rozliczenia międzyokresowe

#11 Post autor: piotrusb » 22-02-2017, 11:29

magdasz pisze:ogrzewania nam szybko nie odetną - jeszcze są środki na funduszu remontowym
Tylko, że jak te środki wydacie (do tego niezbędna jest uchwała), a zajdzie pilna potrzeba np. załatania dachu, to może się okazać, że z dnia na dzień każdy właściciel będzie musiał wpłacić nie niewielką (stosunkowo) zaliczkę, a duża kwotę.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8805
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Odp.: sprawozdanie finansowe - rozliczenia międzyokresowe

#12 Post autor: irenalo » 22-02-2017, 11:31

magdasz pisze:Należności od właścicieli (niedopłaty) są zbiorczo i co roku rosną.
Jako właściciel lokalu masz prawo do każdej informacji. Poproś zarządcę o informację dłużnikach.
Kto? Ile ? I jaki jest stan sprawy.
Taką infomacją możesz sie podzielić z innymi właścicielami lokali.
Ludzie sobie często nie uświadamiają, że płacący muszą kredytowac niepłacących.
A jak się nie da ściągnąc pieniędzy od niepłacących, to wychodzi na to, że płacący utrzymywali kilka lat niepłacących.
magdasz pisze:Wynik finansowy w nowej wersji będzie zawsze dodatni – zaliczki naliczone (według zaplanowanych kosztów) są wyższe od kosztów poniesionych.
Nareszcie jest szansa , że bedzie dobrze prowadzona księgowość .
I będzie wykazywana różnica między naliczeniami a wpływami.
Zafiksowałaś na określeniu "wynik finansowy". który w ogóle we wspólnocie nie powinin być używany, bo wspólnota to nie przedsiębiorstwo, które ma zarabiać.
I już wiesz, jak będzie, choć jeszcze rozliczenia nie widziałaś na oczy.
Może po prostu wybierz się do księgowej , niech Ci pokaże jak bedzie wyglądało rozliczenie.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Księgowość, rozliczenia, zarządzanie finansami Wspólnoty”