Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym
Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym
Dzień dobry
Jestem właścicielem mieszkania w małej wspólnocie.
Co roku administrator " przemyca " podwyżkę dla siebie w planie gospodarczym na dany rok.
W umowie zawartej z administratorem jest wyraźny zapis, że podwyżka wynagrodzenia musi być sporządzona na piśmie w formie aneksu do umowy. Aneksu nigdy nie było.
Wspólnota zatwierdza plan gospodarczy a administrator pobiera sobie wyższe wynagrodzenie.
Czy można podwyższyć wynagrodzenie planem gospodarczym?
Czy jest to może bezpodstawne wzbogacenie się?
Jestem właścicielem mieszkania w małej wspólnocie.
Co roku administrator " przemyca " podwyżkę dla siebie w planie gospodarczym na dany rok.
W umowie zawartej z administratorem jest wyraźny zapis, że podwyżka wynagrodzenia musi być sporządzona na piśmie w formie aneksu do umowy. Aneksu nigdy nie było.
Wspólnota zatwierdza plan gospodarczy a administrator pobiera sobie wyższe wynagrodzenie.
Czy można podwyższyć wynagrodzenie planem gospodarczym?
Czy jest to może bezpodstawne wzbogacenie się?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym
Podepnę jeszcze jedno pytanie :
Umowę o administrowanie podpisało 13 lat temu 2 właścicieli. Nie mam wiedzy na temat tego ilu ich wówczas było - moglo być tak że był np 1 właściciel prywatny a reszta lokali należała do miasta. Ale najprawdopodobniej 5 lokali było wykupionych a jeden lokal miejski. Czyli 6 właścicieli. W umowie ani słowa o pełnomocnictwie pozostałych właścicieli. Czy te pełnomocnictwa nie powinny być na piśmie?
Umowę o administrowanie podpisało 13 lat temu 2 właścicieli. Nie mam wiedzy na temat tego ilu ich wówczas było - moglo być tak że był np 1 właściciel prywatny a reszta lokali należała do miasta. Ale najprawdopodobniej 5 lokali było wykupionych a jeden lokal miejski. Czyli 6 właścicieli. W umowie ani słowa o pełnomocnictwie pozostałych właścicieli. Czy te pełnomocnictwa nie powinny być na piśmie?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym
Formy pisemnej wymaga, pod rygorem nieważności, pełnomocnictwo ogólne, które obejmuje umocowanie do podejmowania czynności zwykłego zarządu. Natomiast pełnomocnictwo rodzajowe obejmujące umocowanie do określonego rodzaju czynności, z reguły przekraczającej zakres zwykłego zarządu, może być udzielone w każdej formie, również ustnej (chyba, że dla konkretnych przypadków ustawa wymaga formy szczególnej np. notarialnej).
Jeśli więc właściciele lokali udzielili pełnomocnictwa do konkretnej czynności - zawarcia umowy o administrowanie, to mogło to być pełnomocnictwo ustne. W dodatku jeśli przez wiele lat nikt nie kwestionował pełnienia funkcji przez administratora, to można by również zapewne rozważyć istnienie pełnomocnictwa dorozumianego, które prawo dopuszcza.
Plan gospodarczy w małej wspólnocie muszą zaakceptować wszyscy właściciele lokali. Trudno więc mówić, że administrator coś „przemyca”, skoro Wy wszyscy to od lat, nie pod przymusem przecież, ani nie wprowadzeni w błąd, jak rozumiem akceptujecie. Plan gospodarczy określa wydatki wspólnoty na rok finansowy, a zatem jest on podstawą do wypłaty zapisanego w nim wynagrodzenia administratorowi. Powinno to zostać zapisane w aneksie do umowy o administrowanie, ale jego brak to uchybienie formalne, które nie powinno mieć miejsca, ale które nie zmienia faktu, że Wy - wszyscy członkowie wspólnoty - wyraziliście uprzednio (przyjmując plan gospodarczy) zgodę na każdą kolejną podwyżkę.
W związku z powyższym nie może być mowy o bezpodstawnym wzbogaceniu.
Jeśli więc właściciele lokali udzielili pełnomocnictwa do konkretnej czynności - zawarcia umowy o administrowanie, to mogło to być pełnomocnictwo ustne. W dodatku jeśli przez wiele lat nikt nie kwestionował pełnienia funkcji przez administratora, to można by również zapewne rozważyć istnienie pełnomocnictwa dorozumianego, które prawo dopuszcza.
Plan gospodarczy w małej wspólnocie muszą zaakceptować wszyscy właściciele lokali. Trudno więc mówić, że administrator coś „przemyca”, skoro Wy wszyscy to od lat, nie pod przymusem przecież, ani nie wprowadzeni w błąd, jak rozumiem akceptujecie. Plan gospodarczy określa wydatki wspólnoty na rok finansowy, a zatem jest on podstawą do wypłaty zapisanego w nim wynagrodzenia administratorowi. Powinno to zostać zapisane w aneksie do umowy o administrowanie, ale jego brak to uchybienie formalne, które nie powinno mieć miejsca, ale które nie zmienia faktu, że Wy - wszyscy członkowie wspólnoty - wyraziliście uprzednio (przyjmując plan gospodarczy) zgodę na każdą kolejną podwyżkę.
W związku z powyższym nie może być mowy o bezpodstawnym wzbogaceniu.
piotrusb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym
A czy jak wpisze w plan gospodarczy X zł np na remont elewacji to podstawą do rozliczenia jest to co wpisane zostało do planu gospadarczego czy dokument np faktura , która może być maksymalnie na kwotę X.
Jak dla mnie skoro sama administracja wpisała do umowy, że musi być aneks do umowy to taki wymóg jest. Wynika bezpośrednio z umowy.
Jak dla mnie skoro sama administracja wpisała do umowy, że musi być aneks do umowy to taki wymóg jest. Wynika bezpośrednio z umowy.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym
Podstawą do wypłaty jest faktura lub umowa. Brak aneksu do umowy jest uchybieniem i sytuacja taka nie powinna mieć miejsca, co napisałem. Istotnie podstawą do wypłaty w określonej wysokości wynagrodzenia administratorowi powinien być zapis w aneksie.
Nie zmienia to jednak faktu, że wcześniej wszyscy właściciele lokali zgodzili się na ponoszenie zapisanych w planie kosztów administratora. W małej wspólnocie, gdzie nie powołuje się zarządu, jeśli zarządu (w sensie funkcjonalnym) nie powierzono w myśl art. 18 uwl, właściciele lokali sprawują zarząd bezpośrednio. Więc to pytanie do Was - dlaczego zgodziliście się/ zgodziłeś się na podniesienie kosztów administrowania, jeśli kwota Wam/Tobie nie odpowiadała.
Do zawarcia tak umowy, jak i aneksu do niej trzeba obu stron, więc jeśli takiego aneksu nie zawarto, to obciąża to obie strony, choć w większym stopniu administratora, bo jest on tu profesjonalistą, a więc ponosi zwiększoną odpowiedzialność.
Tym niemniej jeśli wynagrodzenia w wysokości przewidywanej przez plan gospodarczy wypłacano latami i nikt tego wcześniej nie kwestionował, to jest wysoce prawdopodobne, że w przypadku sporu sąd dostrzegł by tu realizację umowy dorozumianej.
I wreszcie - skoro macie zastrzeżenia wobec postępowania administratora i większość właścicieli (licząc udziałami) podziela Twoje zdanie, to wypowiedzcie umowę i poszukajcie kogoś innego.
Natomiast ewentualne dochodzenie roszczeń od obecnego administratora, typu bezpodstawne pobieranie wynagrodzenia, czy bezpodstawne wzbogacenie jest, moim zdaniem, bardzo wątpliwe i nie wróżyłbym tu wielkich szans powodzenia.
Nie zmienia to jednak faktu, że wcześniej wszyscy właściciele lokali zgodzili się na ponoszenie zapisanych w planie kosztów administratora. W małej wspólnocie, gdzie nie powołuje się zarządu, jeśli zarządu (w sensie funkcjonalnym) nie powierzono w myśl art. 18 uwl, właściciele lokali sprawują zarząd bezpośrednio. Więc to pytanie do Was - dlaczego zgodziliście się/ zgodziłeś się na podniesienie kosztów administrowania, jeśli kwota Wam/Tobie nie odpowiadała.
Do zawarcia tak umowy, jak i aneksu do niej trzeba obu stron, więc jeśli takiego aneksu nie zawarto, to obciąża to obie strony, choć w większym stopniu administratora, bo jest on tu profesjonalistą, a więc ponosi zwiększoną odpowiedzialność.
Tym niemniej jeśli wynagrodzenia w wysokości przewidywanej przez plan gospodarczy wypłacano latami i nikt tego wcześniej nie kwestionował, to jest wysoce prawdopodobne, że w przypadku sporu sąd dostrzegł by tu realizację umowy dorozumianej.
I wreszcie - skoro macie zastrzeżenia wobec postępowania administratora i większość właścicieli (licząc udziałami) podziela Twoje zdanie, to wypowiedzcie umowę i poszukajcie kogoś innego.
Natomiast ewentualne dochodzenie roszczeń od obecnego administratora, typu bezpodstawne pobieranie wynagrodzenia, czy bezpodstawne wzbogacenie jest, moim zdaniem, bardzo wątpliwe i nie wróżyłbym tu wielkich szans powodzenia.
piotrusb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 3 Odpowiedzi
- 1568 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
20-03-2023, 10:28
-
-
Jak rozwiązać podłączenie prądu w pomieszczeniu gospodarczym
autor: Wspólnotowy » 28-10-2023, 22:36 » w Pozostałe sprawy techniczne - 4 Odpowiedzi
- 464 Odsłony
-
Ostatni post autor: Wspólnotowy
29-10-2023, 22:06
-
-
-
Lokal usługowy w pomieszczeniu gospodarczym - komórce lokatorskiej
autor: franki » 08-06-2021, 12:36 » w Obyczaje we wspólnocie mieszkaniowej - 14 Odpowiedzi
- 2194 Odsłony
-
Ostatni post autor: Dona64
10-02-2022, 15:08
-
-
-
Sprawozdanie i wynagrodzenie zarządcy przymusowego
autor: piotrusb » 18-03-2022, 10:08 » w Orzecznictwo sądów powszechnych - 0 Odpowiedzi
- 641 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
18-03-2022, 10:08
-
-
-
Wymogi dla sprawozdania finansowego; wynagrodzenie zarządu; zasady głosowania
autor: piotrusb » 24-01-2022, 11:26 » w Orzecznictwo sądów powszechnych - 0 Odpowiedzi
- 569 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
24-01-2022, 11:26
-