Obowiązek informowania innych właścicieli.

Zarząd sprawowany przez zatrudnioną przez wspólnotę osobę fizyczną lub prawną.
Także administrator zatrudniony do pomocy zarządowi właścicielskiemu.
Wiadomość
Autor
alf900
.
.
Posty: 131
Rejestracja: 03-03-2008, 14:00

Obowiązek informowania innych właścicieli.

#1 Post autor: alf900 » 26-05-2017, 14:29

Czy zarządca (administrator), lub (i) zarząd ma obowiązek poinformowania innych właścicieli na wniosek innego właściciela?
Sprawa dotyczy szczegółów mających wpływ na głosowanie nad określoną uchwałą.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Obowiązek informowania innych właścicieli.

#2 Post autor: piotrusb » 26-05-2017, 21:55

Generalnie nie ma takiego obowiązku z formalności-prawnego punktu widzenia, natomiast ów właściciel, który uważa, że pozostali właściciele powinni znać określone szczegóły dotyczące głosowania uchwały, może ich sam o tym powiadomić - bez pośrednictwa zarządu, czy zarządcy.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

alf900
.
.
Posty: 131
Rejestracja: 03-03-2008, 14:00

Odp.: Obowiązek informowania innych właścicieli.

#3 Post autor: alf900 » 27-05-2017, 12:53

Szkoda, myślałem, że można to podpiąć pod art. 26 uwl.
Czy zarząd, zarządca są zobowiązani do udzielenia mi danych adresowych innych właścicieli w tym celu?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Obowiązek informowania innych właścicieli.

#4 Post autor: piotrusb » 27-05-2017, 13:11

To sprawa niejednoznaczna. Z jednej strony zgodnie z art. 27 ustawy o własności lokali wszyscy właściciele mają prawo uczestniczyć w zarządzaniu nieruchomością, a co za tym idzie, mają prawo wglądu w pełną dokumentację wspólnoty. A skoro tak, to mają także dostęp do danych osobowych, które ma zarząd/zarządca. Są to dane wskazujące osobę właściciela, jego adres, również adres do korespondencji.

Jednak zgodnie z oficjalną interpretacją GIODO art. 26 ust. 1 pkt 3 Ustawy o ochronie danych osobowych stanowi, iż „administrator danych (..) powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności jest obowiązany zapewnić, aby dane były merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane”. Nie jest więc dopuszczalne udostępnienie współwłaścicielom określonej nieruchomości danych, których przetwarzanie nie jest niezbędne do współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną oraz do sprawowania kontroli nad działaniami zarządu lub zarządcy.

Kluczowe jest tu pojęcie adekwatności, czyli niezbędności takich danych do konkretnej czynności związanej z zarządem nieruchomością wspólną. Każdy przypadek musi być więc rozważany indywidualnie i bez znajomości konkretów sprawy trudno o jednoznaczną odpowiedź.

W praktyce jeśli zarząd/zarządca odmówi udostępnienia tych danych, to pozostanie jedynie zwrócenie się do sądu, który może nakazać udostępnienie danych, ale taka sprawa może potrwać w najlepszym razie wiele miesięcy.

Natomiast zawsze możesz np. wrzucić sąsiadom pismo do skrzynek pocztowych.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

alf900
.
.
Posty: 131
Rejestracja: 03-03-2008, 14:00

Odp.: Obowiązek informowania innych właścicieli.

#5 Post autor: alf900 » 27-05-2017, 13:21

piotrusb pisze:To sprawa niejednoznaczna. Z jednej strony zgodnie z art. 27 ustawy o własności lokali wszyscy właściciele mają prawo uczestniczyć w zarządzaniu nieruchomością,

Właśnie z powodu ochrony danych osobowych zarząd/zarządca powinien poinformować innych.
piotrusb pisze:Natomiast zawsze możesz np. wrzucić sąsiadom pismo do skrzynek pocztowych
Mieszkania wakacyjne - właściciele pojawiają się sporadycznie.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Odp.: Obowiązek informowania innych właścicieli.

#6 Post autor: piotrusb » 27-05-2017, 21:50

alf900 pisze:Właśnie z powodu ochrony danych osobowych zarząd/zarządca powinien poinformować innych.
Dlatego może to zrobić, a w wielu przypadkach nawet powinien, ale nie ma wprost zapisanego takiego obowiązku, więc kwestia jest ocena i zależy od konkretnego przypadku. Nie ma natomiast mechanizmu, który by zarząd/zarządcę przymusił do takiej czynności (poza sądem, ale w ogromnej większości przypadków będzie musztarda po obiedzie).
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Zarządca i administrator”