Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym

Zarząd sprawowany przez zatrudnioną przez wspólnotę osobę fizyczną lub prawną.
Także administrator zatrudniony do pomocy zarządowi właścicielskiemu.
Wiadomość
Autor
Gniewus
.
.
Posty: 4
Rejestracja: 15-03-2019, 15:39

Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym

#1 Post autor: Gniewus » 15-03-2019, 15:57

Dzień dobry
Jestem właścicielem mieszkania w małej wspólnocie.
Co roku administrator " przemyca " podwyżkę dla siebie w planie gospodarczym na dany rok.
W umowie zawartej z administratorem jest wyraźny zapis, że podwyżka wynagrodzenia musi być sporządzona na piśmie w formie aneksu do umowy. Aneksu nigdy nie było.
Wspólnota zatwierdza plan gospodarczy a administrator pobiera sobie wyższe wynagrodzenie.
Czy można podwyższyć wynagrodzenie planem gospodarczym?

Czy jest to może bezpodstawne wzbogacenie się?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Gniewus
.
.
Posty: 4
Rejestracja: 15-03-2019, 15:39

Re: Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym

#2 Post autor: Gniewus » 15-03-2019, 16:16

Podepnę jeszcze jedno pytanie :
Umowę o administrowanie podpisało 13 lat temu 2 właścicieli. Nie mam wiedzy na temat tego ilu ich wówczas było - moglo być tak że był np 1 właściciel prywatny a reszta lokali należała do miasta. Ale najprawdopodobniej 5 lokali było wykupionych a jeden lokal miejski. Czyli 6 właścicieli. W umowie ani słowa o pełnomocnictwie pozostałych właścicieli. Czy te pełnomocnictwa nie powinny być na piśmie?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 4760
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym

#3 Post autor: piotrusb » 15-03-2019, 23:07

Formy pisemnej wymaga, pod rygorem nieważności, pełnomocnictwo ogólne, które obejmuje umocowanie do podejmowania czynności zwykłego zarządu. Natomiast pełnomocnictwo rodzajowe obejmujące umocowanie do określonego rodzaju czynności, z reguły przekraczającej zakres zwykłego zarządu, może być udzielone w każdej formie, również ustnej (chyba, że dla konkretnych przypadków ustawa wymaga formy szczególnej np. notarialnej).

Jeśli więc właściciele lokali udzielili pełnomocnictwa do konkretnej czynności - zawarcia umowy o administrowanie, to mogło to być pełnomocnictwo ustne. W dodatku jeśli przez wiele lat nikt nie kwestionował pełnienia funkcji przez administratora, to można by również zapewne rozważyć istnienie pełnomocnictwa dorozumianego, które prawo dopuszcza.

Plan gospodarczy w małej wspólnocie muszą zaakceptować wszyscy właściciele lokali. Trudno więc mówić, że administrator coś „przemyca”, skoro Wy wszyscy to od lat, nie pod przymusem przecież, ani nie wprowadzeni w błąd, jak rozumiem akceptujecie. Plan gospodarczy określa wydatki wspólnoty na rok finansowy, a zatem jest on podstawą do wypłaty zapisanego w nim wynagrodzenia administratorowi. Powinno to zostać zapisane w aneksie do umowy o administrowanie, ale jego brak to uchybienie formalne, które nie powinno mieć miejsca, ale które nie zmienia faktu, że Wy - wszyscy członkowie wspólnoty - wyraziliście uprzednio (przyjmując plan gospodarczy) zgodę na każdą kolejną podwyżkę.

W związku z powyższym nie może być mowy o bezpodstawnym wzbogaceniu.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Gniewus
.
.
Posty: 4
Rejestracja: 15-03-2019, 15:39

Re: Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym

#4 Post autor: Gniewus » 16-03-2019, 13:22

A czy jak wpisze w plan gospodarczy X zł np na remont elewacji to podstawą do rozliczenia jest to co wpisane zostało do planu gospadarczego czy dokument np faktura , która może być maksymalnie na kwotę X.
Jak dla mnie skoro sama administracja wpisała do umowy, że musi być aneks do umowy to taki wymóg jest. Wynika bezpośrednio z umowy.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 4760
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Wynagrodzenie administratora podnoszone planem gospodarczym

#5 Post autor: piotrusb » 16-03-2019, 14:01

Podstawą do wypłaty jest faktura lub umowa. Brak aneksu do umowy jest uchybieniem i sytuacja taka nie powinna mieć miejsca, co napisałem. Istotnie podstawą do wypłaty w określonej wysokości wynagrodzenia administratorowi powinien być zapis w aneksie.

Nie zmienia to jednak faktu, że wcześniej wszyscy właściciele lokali zgodzili się na ponoszenie zapisanych w planie kosztów administratora. W małej wspólnocie, gdzie nie powołuje się zarządu, jeśli zarządu (w sensie funkcjonalnym) nie powierzono w myśl art. 18 uwl, właściciele lokali sprawują zarząd bezpośrednio. Więc to pytanie do Was - dlaczego zgodziliście się/ zgodziłeś się na podniesienie kosztów administrowania, jeśli kwota Wam/Tobie nie odpowiadała.

Do zawarcia tak umowy, jak i aneksu do niej trzeba obu stron, więc jeśli takiego aneksu nie zawarto, to obciąża to obie strony, choć w większym stopniu administratora, bo jest on tu profesjonalistą, a więc ponosi zwiększoną odpowiedzialność.

Tym niemniej jeśli wynagrodzenia w wysokości przewidywanej przez plan gospodarczy wypłacano latami i nikt tego wcześniej nie kwestionował, to jest wysoce prawdopodobne, że w przypadku sporu sąd dostrzegł by tu realizację umowy dorozumianej.

I wreszcie - skoro macie zastrzeżenia wobec postępowania administratora i większość właścicieli (licząc udziałami) podziela Twoje zdanie, to wypowiedzcie umowę i poszukajcie kogoś innego.

Natomiast ewentualne dochodzenie roszczeń od obecnego administratora, typu bezpodstawne pobieranie wynagrodzenia, czy bezpodstawne wzbogacenie jest, moim zdaniem, bardzo wątpliwe i nie wróżyłbym tu wielkich szans powodzenia.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Zarządca i administrator”