Informowanie o wyniku postępowania

Czyli kodeks cywilny i inne ustawy, rozporządzenia oraz przepisy
Wiadomość
Autor
falcon
.
.
Posty: 70
Rejestracja: 26-03-2012, 09:03

Informowanie o wyniku postępowania

#1 Post autor: falcon » 03-03-2022, 22:47

Nakreślę krótko temat - w mojej wspólnocie od początku jej istnienia niewłaściwie jest prowadzony KOB. W szczególności nie respektowane są zapisy par. 6 ust 2 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz.U. 2003 nr 120 poz. 1134) - a mianowicie nie są wpisywane ważne ustalenia zawarte w wpisywanych dokumentach (np. stwierdzone awarie i usterki). Co istotne - brakuje także wpisów dat wykonania nakazanych robót. Wielokrotnie zwracałem na to uwagę zarządowi. W końcu poinformowano mnie że jesli uważam że jest źle to mam zgłosić to do PINB.
No to zgłosiłem.
I otrzymałem odpowiedź, że wszczynają postepowanie wyjaśniające w tej sprawie, ale że wspólnotę reprezentuje zarząd to nie będą mnie informować o przebiegu postępowania.
Obawiam się , że zarząd może nie przyznać się do negatywnego wyniku kontroli.
Dlatego pytanie - czy jako członek wspólnoty mogę domagać się od PINB informacji o wyniku kontroli?

Poniżej wspomniana odpowiedź z PINB
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia .................. r. stanowiące wniosek o przeprowadzenie czynności kontrolnych w sprawie prowadzenia Książek Obiektów Budowlanych znajdujących się we Wspólnocie Mieszkaniowej .......... przy .............. w .........., Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla ................ informuje, iż zgodnie z art. 72a Prawo budowlane postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 62 ust. 3, art. 66 ust. 1, art. 67 ust. 1, art. 68 oraz art. 71a ust. 4, wszczyna się z urzędu.
Tym samym pismo w sprawie nieprawidłowego prowadzenia Książek Obiektów Budowlanych w odniesieniu do zapisów wynikających z obowiązującego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. (Dz.U. nr 120 poz. 1133 i 1134) w sprawie książki obiektu budowlanego może być potraktowane jako informacja dająca podstawę do podjęcia działań kompetencyjnych z urzędu. Pismo inicjujące należy zatem interpretować jako skargę, która może dać podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego, w sytuacji stwierdzenia zasadności jego przeprowadzenia. W przypadku wniesienia pisma przez stronę postępowania, jest ona zawiadamiana o wszczęciu postępowania z urzędu w przedmiotowej sprawie.
W odniesieniu do posiadania przymiotu w postępowaniu, należy wskazać, że w rozumieniu art. 28 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) „stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek”. Interes prawny w sprawach z zakresu prawa budowlanego wynika przede wszystkim z prawa własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości, której dotyczy postępowanie, a także z prawa własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości sąsiedniej. Zgodnie z ogólnie przyjętą linią orzecznictwa sądowoadministracyjnego interes prawny, w odróżnieniu od interesu faktycznego, musi opierać się na konkretnej normie prawa materialnego administracyjnego, tylko bowiem orzekanie w tym dziale prawa należy do kompetencji organów administracji. Chodzi tu o takie przepisy prawa materialnego, z których wynikają dla danego podmiotu prawa lub obowiązki pozostające w związku z rozstrzygnięciem wydanym w postępowaniu administracyjnym w konkretnej sprawie. Stosownie do zapisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.) stronami postępowania administracyjnego w ramach nadzoru budowlanego są: inwestor, właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości. Jednakże w postępowaniu administracyjnym prowadzonym w sprawie stanu technicznego budynku stroną (podmiotem zobowiązanym do wykonania nałożonego obowiązku) jest właściciel obiektu.
Należy nadmienić, iż zgodnie z ogólnie przyjętą linią orzecznictwa sądowo-administracyjnego oraz brzmieniem art. 21 ust. 1 ustawy z 24 czerwca 1994r. o własności lokali (tekst jednolity: Dz. U. z 2021r., poz. 1048 ze zm.) członków wspólnoty mieszkaniowej w sprawach związanych z nieruchomościami pozostającymi w jej zasobach, na zewnątrz reprezentuje zarząd takiej wspólnoty. Zaznaczyć trzeba, iż budynek przy ul. ............. w ........ pozostaje własnością wspólnoty mieszkaniowej reprezentowanej przez zarząd. Pana pismo z dnia 30 grudnia 2021 r. może zatem stanowić jedynie informację dla organu do podjęcia działań kompetencyjnych.
Mając na uwadze fakt, iż nie przysługuje Panu przymiot strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie stanu technicznego budynków mieszkalnych przy ............. w ............ oraz w sprawie kontroli Książek Obiektów Budowlanych znajdujących się we Wspólnocie Mieszkaniowej ................., nie może być Pan informowany o przebiegu postępowania w przypadku jego wszczęcia.
Niemniej jednak informuję, iż Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego .......... przeprowadzi postępowanie wyjaśniające w przedmiotowej sprawie

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Informowanie o wyniku postępowania

#2 Post autor: piotrusb » 03-03-2022, 23:18

Pomijając, że stwierdzenie PINB, iż wspólnota jest właścicielem budynku, co nie jest prawdą (współwłaścicielami nieruchomości wspólnej są z mocy prawa właściciele lokali, a wspólnota jedynie zarządza tą nieruchomością), to linia orzecznictwa sądów administracyjnych jest właśnie taka, jak przytoczono. W związku z tym nie masz się co domagać informacji od PINB, bo nic nie wskórasz.

Możesz natomiast domagać się od zarządu wspólnoty udostępnienia wszelkich pism i dokumentacji, w tym wyników kontroli, bo do tego masz, zgodnie z uwl, pełne prawo.

Natomiast musisz mieć świadomość, że jeśli PINB w wyniku stwierdzenia uchybień nałoży karę finansową, to zapłaci ją wspólnota (czyli wszyscy właściciele, w tym Ty), a nie zarząd.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

franki
.
.
Posty: 270
Rejestracja: 18-03-2011, 13:13

Re: Informowanie o wyniku postępowania

#3 Post autor: franki » 04-03-2022, 09:28

UoWL swoje a życie swoje. Jesli zarząd powie mu, że nic nie dostał z PINB to skąd autor ma wiedzieć że tak nie jest? Jakby dostał info z PINB, że zakończyli kontrolę, to miałby podkładkę do tego, aby domagac się wglądu w pismo pokontrolne.
Druga sprawa - autor napisał, że wielokrotnie zgłaszał zarzadowi błędne prowadzenie ksiązki, a zarząd ( jak mniemam pewny swego) sam wysłał go do PINB.
Dlatego wg mnie, jeśli PINB nałożyłby w tym przypadku karę, należałoby ją ściągnąć z członków zarządu.

A tak BTW - słyszeliście o karach finansowych za złe prowadzenie KOB? Bo ja nie słyszałem.. Za brak KOB owszem.
Pozdrawiam
franki

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Informowanie o wyniku postępowania

#4 Post autor: piotrusb » 04-03-2022, 12:25

franki pisze:
04-03-2022, 09:28
UoWL swoje a życie swoje.
Dla organu administracyjnego liczą się zapisy ustawowe i wykazenie interesu prawnego, nie faktycznego w sprawie, a nie "życie".
franki pisze:
04-03-2022, 09:28
Jakby dostał info z PINB, że zakończyli kontrolę, to miałby podkładkę do tego, aby domagac się wglądu w pismo pokontrolne.
Ale nie dostanie, bo jak wyjaśnił PINB nie jest stroną w sprawie, więc nie ma o czym dyskutować.
franki pisze:
04-03-2022, 09:28
Dlatego wg mnie, jeśli PINB nałożyłby w tym przypadku karę, należałoby ją ściągnąć z członków zarządu.
Nie ma takiej opcji. Kara nakładana jest na wspólnotę, a zarząd nie ma odrębnej od wspólnoty osobowości - nie można np. podać do sądu zarządu. Ewentualnie wspólnota może dochodzić roszczenia zwrotnego od członków zarządu, jako osób fizycznych w procesie cywilnym - wiele lat, bez gwarancji sukcesu.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

franki
.
.
Posty: 270
Rejestracja: 18-03-2011, 13:13

Re: Informowanie o wyniku postępowania

#5 Post autor: franki » 04-03-2022, 13:21

piotrusb pisze:
04-03-2022, 12:25
franki pisze:
04-03-2022, 09:28
Dlatego wg mnie, jeśli PINB nałożyłby w tym przypadku karę, należałoby ją ściągnąć z członków zarządu.
Nie ma takiej opcji. Kara nakładana jest na wspólnotę, a zarząd nie ma odrębnej od wspólnoty osobowości - nie można np. podać do sądu zarządu. Ewentualnie wspólnota może dochodzić roszczenia zwrotnego od członków zarządu, jako osób fizycznych w procesie cywilnym - wiele lat, bez gwarancji sukcesu.
To właśnie miałem na myśli pisząc o sciągnięciu kasy z członków zarządu.
@falcon pisał że zwracał zarzadowi wielokrotnie uwagę, więc wg mnie podstawy do próby ściagnięcia z nich kasy jak najbardziej są.
Zależy to tylko od tego jak wielka byłaby kara i jakiej wspólnoty dotyczy - bo jeśli mała kara a wspólnota duża to szkoda zachodu
Jeśli odwrotnie to konsekwencje dla wpsólnoty mogabyć dotkliwe..
Pozdrawiam
franki

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Informowanie o wyniku postępowania

#6 Post autor: piotrusb » 04-03-2022, 14:18

Tylko, że to proces, który potrwa co najmniej 2-3 lata przy obecnych terminach sądowych, a skutek jest niewiadomy, bo członkowie zarządu nie są profesjonalistami i trzeba im ponad wszelką wątpliwość udowodnić celowe działanie w złej wierze lub takież zaniechanie, co wcale nie jest takie proste.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „LEX - prawo w działalności wspólnot mieszkaniowych”