Podpisanie umowy z nową firmą zarządzającą nieruchomością

Czyli kodeks cywilny i inne ustawy, rozporządzenia oraz przepisy
Wiadomość
Autor
Mieszkaniec123
.
.
Posty: 6
Rejestracja: 04-05-2016, 12:35

Podpisanie umowy z nową firmą zarządzającą nieruchomością

#1 Post autor: Mieszkaniec123 » 22-09-2017, 14:06

Witam,

dostałam dziś maila od członka zarządu z informacją, że zarząd (w skład którego wchodzi 3 członków wspólnoty) wybrał nową firmę do administracji naszą nieruchomością.

Pytanie: czy podpisanie takiej umowy nie jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd nieruchomością?
I jeśli tak, to co ja mogę zrobić jako właściciel jednego z lokali biorąc pod uwagę fakt, że zaangażowanie w jakiekolwiek tematy wspólnoty pozostałych mieszkańców jest zerowe (jakoś nie przeszkadza im to, że mamy zarząd, który bezsensownie zaciąga kolejne kredyty na nieuzasadnione remonty itd:/).

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

irenalo
moderator
moderator
Posty: 8820
Rejestracja: 27-03-2006, 20:06

Re: Podpisanie umowy z nową firmą zarządzającą nieruchomością

#2 Post autor: irenalo » 22-09-2017, 14:50

Jeżeli wcześniej wspólnota nie zastrzegła innego sposobu zmiany administratora, to jest czynność zwykłego zarządu. I jedyna rzecża jak możesz zrobić to zmienic zarząd.
Jeśli podjęto uchwałę o kredycie i remoncie, to mogłeś tę uchwałę zaskarżyć w terminie 6 tyoodni. I sąd by ocenił czy remont jest uzasadniony

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5989
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Podpisanie umowy z nową firmą zarządzającą nieruchomością

#3 Post autor: piotrusb » 22-09-2017, 14:59

Mieszkaniec123 pisze:
22-09-2017, 14:06
czy podpisanie takiej umowy nie jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd nieruchomością?
Nie. Podpisanie umowy o administrowanie jest czynnością zwykłego zarządu (w sensie funkcjonalnym), a zatem zarząd (sensie podmiotowym) może to zrobić samodzielnie (art. 22 ust. 1 uwl). Natomiast gdyby w planie gospodarczym nie było przeznaczonych odpowiednich środków na wynagrodzenie zarządcy, to przyznanie takich pieniędzy wymaga już uchwały właścicieli lokali (decyzja ta przekracza zakres zwykłego zarządu).
Mieszkaniec123 pisze:
22-09-2017, 14:06
to co ja mogę zrobić jako właściciel jednego z lokali biorąc pod uwagę fakt, że zaangażowanie w jakiekolwiek tematy wspólnoty pozostałych mieszkańców jest zerowe
Przede wszystkim spróbować przekonać pozostałych właścicieli, że by się zainteresowali tym co robi zarząd, bo to ich (współ)własność i ich pieniądze. Wydatkowanie pieniędzy na remonty generalnie wymaga uchwały wspólnoty, a na corocznym zebraniu wspólnoty zarząd ma obowiązek przestawić sprawozdanie (tak finansowe, jak i z działalności) - art. 30 ust. 1 pkt 2 uwl, które jest podstawą do udzielenia (lub nie) zarządowi absolutorium - art. 30 ust. 2 pkt 2 i 3 uwl. Jeżeli większość właścicieli udziela zarządowi poparcia, to niewiele możesz zrobić.

Zawsze możesz jednak poprosić zarząd o wyjaśnienia np. w kwestii celowości i kosztów remontów, jak również masz prawo dostępu do wszystkich dokumentów wspólnoty: opinii technicznych, umów, kosztorysów, faktur itp. - art. 27 zd. 1 uwl.

W ostateczności możesz skorzystać z art. 26 ust. 1 uwl:
Jeżeli zarząd nie został powołany lub pomimo powołania nie wypełnia swoich obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel lokalu może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd, który określi zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie.
Musisz jednak pamiętać, że w sądzie będziesz musiał wykazać (przedstawić dokumenty, zeznania świadków) zaistnienie powyższych przesłanek.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Mieszkaniec123
.
.
Posty: 6
Rejestracja: 04-05-2016, 12:35

Re: Podpisanie umowy z nową firmą zarządzającą nieruchomością

#4 Post autor: Mieszkaniec123 » 22-09-2017, 15:10

@piotrusb oraz @irenalo - bardzo dziękuję za odpowiedź.

Przekonanie mieszkańców nie działa, bo nie mają czasu zajmować się tematem (część lokali jest wynajmowanych także właściciele mają inne priorytety), a widocznie w miesięcznych opłatach ich te koszty nie "bolą" (jednocześnie są nie-techniczni, więc nie rozumieją że nasza kamienica jest w fatalnym stanie i za chwilę nie będzie wyjścia tylko zaciąganie kolejnych kredytów).

Czyli tak jak myślałam jedyną drogą jest sąd... na co bym potrzebowała przeznaczyć swoje prywatne fundusze, bo tematy są grube (i są na to dowody w postaci dokumentacji) ale i jeden z członków zarządu podejrzewam uzbroi się w takiej sytuacji w świetnych prawników i co prawda proces do wygrania, ale by to długo trwało bardzo :(

Tak czy inaczej bardzo dziękuję za pomoc!

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „LEX - prawo w działalności wspólnot mieszkaniowych”