Administrator zwleka z ogłoszeniem wyników głosowania

Zwoływanie zebrań, sposoby głosowań, pełnomocnictwa.
Wiadomość
Autor
Henryk1
.
.
Posty: 2
Rejestracja: 14-07-2021, 09:12

Administrator zwleka z ogłoszeniem wyników głosowania

#1 Post autor: Henryk1 » 14-07-2021, 09:30

Dzień dobry. W ubiegłym tygodniu we Wspólnocie, której jestem członkiem, zakończyło się głosowanie (indywidualne zbieranie głosów) nad uchwałą pozwalającą mi na odpłatne wynajęcie od Wspólnoty pomieszczenia gospodarczego. Z informacji, jakie mam od sąsiadów wynika, że uchwała uzyskała wymaganą większość („za” głosowało ponad 550 z 1000 udziałów). Firma administrująca naszą nieruchomością nie policzyła jednak głosów, przez co nie może rozpocząć się 6-tygodniowy okres oczekiwania na uprawomocnienie się uchwały. Właścicielka firmy administrującej argumentuje to brakiem czasu, ale jednocześnie, w dosyć jednoznaczny sposób, daje mi do zrozumienia, że brak pośpiechu jest też powiązany z tym, że niedawno podpisałem się pod listem otwartym jednego z sąsiadów (w którym prosi o wyjaśnienia związane z przeprowadzonym przetargiem na prace remontowe, w którym administrator zebrał tylko jedną ofertę). Niestety, nie udało mi się znaleźć ani w przepisach, ani na forach – informacji czy firma administrująca ma obowiązek poinformowania członków Wspólnoty o wynikach głosowania nad uchwałą i czy ma na to jakiś określony czas. Będę wdzięczny za pomoc.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5314
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Administrator zwleka z ogłoszeniem wyników głosowania

#2 Post autor: piotrusb » 14-07-2021, 11:21

Czy ten administrator to podmiot, któremu powierzono zarząd nieruchomościa wspólną w sensie art. 18 ustawy o własnosci lokali? (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 0388Lj.pdf)

O wynikach głosowania i treści przyjętych uchwał powiadamia nie administrator, ale zarząd lub zarządca wspólnoty. Jest to obowiązek ustawowy - art. 23 ust. 3 ustawy o własności lokali:
O treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zebranych indywidualnie, każdy właściciel lokalu powinien zostać powiadomiony na piśmie.
Administrator może wykonać związane z tym czynności techniczne na polecenie zarządu.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Henryk1
.
.
Posty: 2
Rejestracja: 14-07-2021, 09:12

Re: Administrator zwleka z ogłoszeniem wyników głosowania

#3 Post autor: Henryk1 » 14-07-2021, 12:15

Dziękuję za post. Niestety nie wiem czy formalnie zarząd jest powierzony tak, jak opisuje to art. 18. Wspólnota ma zarząd złożony z dwóch właścicieli mieszkań, a „administracja” to podmiot, który w praktyce powinien wspierać zarząd i organizować szeroko pojętą opiekę nad blokiem (szczegółów nie mam, bo zarówno zarząd, jak i administracja nie pozwalają mi wykonać kopii umowy pomiędzy firmą administrującą, a wspólnotą zasłaniając się RODO i ochroną praw autorskich).

Wspomina Pan, że „Administrator może wykonać związane z tym czynności techniczne na polecenie zarządu.” – na zarząd niespecjalnie mogę liczyć, bo członkowie zarządu są jedynymi właścicielami mieszkań, którzy głosowali przeciw przyjęciu uchwały (argument: „żeby nikt do nich w przyszłości nie miał kiedyś pretensji, że przez nich nie ma suszarni”).

Faktycznie, ustawa mówi, że właściciele powinni zostać powiadomieni o podjętych uchwałach, ale niestety terminu nie wskazuje, czyli chyba jestem w sytuacji bez wyjścia i mogę jedynie czekać i mieć nadzieję, że administrator kiedyś się na mnie odobrazi za podpisanie listu otwartego...

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5314
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Administrator zwleka z ogłoszeniem wyników głosowania

#4 Post autor: piotrusb » 14-07-2021, 14:43

Jeśli jest zarząd, w skłąd którego wchodzi dwóch właścicieli, to nie może być zarządu powierzonego. W tej sytuacji administrator jest podmiotem realizującym prace administracyjne, techniczne itp. na polecenie zarządu. Nie ma natomiast prawa podejmować żadnych istotnych decyzji - wykonuje polecenia zarządu. A zatem to zarząd powinien powiadomić właścicieli o treści przyjętych uchwał. Możesz poprosić/wezwać zarząd pisemnie to niezwłocznego wykonania tej czynności, a jeśli to nie pomoże, zażądać wglądu w dokumenty potwierdzające oddanie głosów i samemu podsumować głosy. Zgodnie z orzecznictwem uchwała zostaje podjęta po oddaniu na nią głosu decydującego o większości, a nie w momencie powiadomienia właścicieli.
Henryk1 pisze:
14-07-2021, 12:15
zarówno zarząd, jak i administracja nie pozwalają mi wykonać kopii umowy pomiędzy firmą administrującą, a wspólnotą zasłaniając się RODO i ochroną praw autorskich
To absolutnie bezprawne. Wytyczne GIODO, Prezesa UODO i wyroki sądowe jednoznacznie wskazują, że każdy właściciel lokalu ma nie tylko prawo wględu w dokumenty wspólnoty, ale także wykonania ich kopii.
W doktrynie i orzecznictwie zgodnie przyjmuje się, że prawo dostępu do dokumentacji wspólnoty dla każdego jej członka wynika bezpośrednio z art. 27 zd. 1 ustawy o własności lokali, zgodnie z którym każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną oraz art. 29 ust. 3 uwl stanowiącego, iż prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu. Świadoma i oparta o merytoryczne przesłanki realizacja przez członków wspólnoty uprawnień zapisanych w tych regulacjach wymaga nieskrępowanego dostępu do dokumentacji wspólnoty (tak np. wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 30 grudnia 2015 r., sygn. akt I ACa 706/15). Również zgodnie z wyrokiem NSA z 15 października 2019 r., sygn. akt I OSK 2148/17 właściciele lokali mają prawo wglądu do dokumentacji wspólnoty, a przepisy RODO nie blokują tego uprawnienia. A zatem zasłanianie się przez zarząd czy administratora ochroną danych osobowych przy generalnej odmowie udostępnienia właścicielowi lokalu dokumentów wspólnoty jest łamaniem prawa. Prawo dostępu do tych informacji, w tym również do danych osobowych współwłaścicieli, wynika bowiem bezpośrednio ze stosunku współwłasności, a nie tylko z pełnionej funkcji np. z faktu bycia członkiem zarządu. Odmowa dostępu do dokumentacji wspólnoty może więc stanowić uzasadnienie odwołania zarządu lub zarządcy albo wnioskowania do sądu o powołanie zarządcy przymusowego. Właściciel może także sądownie dochodzić nakazania udostępnienia mu dokumentów wspólnoty (wyroki Sądu Apelacyjnego w Szczecinie: z 26 września 2013 r., sygn. akt I ACa 355/13 oraz z 24 maja 2016 r., sygn. akt I ACa 99/16).

Właściciel lokalu oprócz wglądu może też żądać kopii dokumentów. Jest to całkowicie zrozumiałe, gdyż trudno sobie wyobrazić, aby ktoś zapamiętał szczegółowo wszystkie interesujące go informacje zawarte w licznych dokumentach. Nie można też żądać od właściciela znajomości wszystkich zagadnień, więc tylko wykorzystując kopie dokumentów może on zasięgnąć opinii osób trzecich na temat poprawności dokumentów czy zagadnień z nich wynikających. Obowiązkiem zarządu/zarządcy jest umożliwienie członkom wspólnoty sprawowanie kontroli działalności zarządu i to właściciel lokalu powinien decydować, czy w tym celu wystarczy mu pokazanie dokumentów, wykonanie kserokopii, umożliwienie wykonanie ich zdjęcia, czy też zeskanowania. (wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 26 września 2013 r., sygn. akt I ACa 355/13). Tak więc uniemożliwienie właścicielowi lokalu przez zarząd lub zarządcę możliwości sporządzenia kopii dokumentów również jest naruszeniem prawa i nie znajduje podstawy w RODO. To kompletne niezrozumienie RODO i typowa wymówka, żeby czegoś nie zrobić i możesz to podnieść w piśmie do zarządu.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Zebrania, głosowania i inne procedury”