Fundusz Remontowy - po co? komu?

Czyli wszystko o Funduszu Remontowym, Funduszu Ekspolatacyjnym i innych funduszach celowych.
Wiadomość
Autor
Sławomir

Odp.: Fundusz Remontowy - po co? komu?

#19 Post autor: Sławomir » 03-12-2006, 15:23

Tak, racja jest w zaasekurowaniu się w regulaminie (statucie), niemniej jednak rozliczenie roczne będzie dotyczyło zaplanowanych wydatków, co zrobić jednak, gdy wspólnota nie jest zbyt duża, a co za tym idzie kwota zebrana na FR też nie będzie porażająca wydatki z FR trzeba planować zwykle w okresie przekraczającym rok, z tego funduszu będą również pokrywane spłaty kredytu, gdy będzie konieczność ich zaciągnięcia .

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Janusz Gdański
.
.
Posty: 853
Rejestracja: 11-07-2006, 13:35

Odp.: Fundusz Remontowy - po co? komu?

#20 Post autor: Janusz Gdański » 03-12-2006, 15:28

To wszystko powinno być uregulowane w regulaminie funduszu. Jutro prześlę projekt takiego regulaminu - mam w komputerze w biurze.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Sławomir

Odp.: Fundusz Remontowy - po co? komu?

#21 Post autor: Sławomir » 03-12-2006, 15:55

swietnie, jeżeli jeszcze wyrazisz zgodę na jego wykorzystanie przez nas to będzie super

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Janusz Gdański
.
.
Posty: 853
Rejestracja: 11-07-2006, 13:35

Odp.: Fundusz Remontowy - po co? komu?

#22 Post autor: Janusz Gdański » 03-12-2006, 17:40

Jasne, chociaż nie jestem przekonany, że jest to projekt idealny. Rano będzie już do dyspozycji (zaczynam pracę o 7.00).

[ Dodano: Pon 04 Gru, 2006 ]
Przekazuję obiecany regulamin - z komentarzem.
FUNDUSZ REMONTOWY WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ
PO LIKWIDACJI PRAWA DO ULGI W PODATKU DOCHODOWYM

Do końca 2005r. każdy członek wspólnoty miał prawo w rocznym rozliczeniu z podatku dochodowego od osób fizycznych uwzględnić kwoty wpłacone na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej. Takie uregulowania prawne skłaniały członków wspólnot do gromadzenia środków na przyszłe remonty a jednocześnie były argumentem za brakiem prawa do zwrotu wpłaconych na fundusz remontowy kwot przez właściciela sprzedającego lokal, który miał prawo skorzystać z ulgi podatkowej.. Po nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prawo to znikło i stało się aktualne pytanie: czy sprzedający lokal członek wspólnoty ma prawo do zwrotu z funduszu remontowego niewykorzystanych środków? Zdania ekspertów są podzielone a wobec braku odpowiedniego zapisu w ustawie o własności lokali możliwe są diametralnie różne opinie. W konsekwencji – nieuniknione są sprawy sądowe, w których mogą zapaść różne rozstrzygnięcia. W tej sytuacji wydaje się uzasadnione, aby problem funduszu remontowego regulowały wspólnoty poprzez swoje uchwały.
Wspólnoty mieszkaniowe tworzą fundusz remontowy albo w celu gromadzenia środków na konkretne zadanie, albo traktując go jako pewnego rodzaju odpis amortyzacyjny, umożliwiający w każdej chwili zlecenie wykonania koniecznych a pilnych i nieprzewidzianych prac, np. usunięcie awarii i jej skutków. O ile można uznać za uzasadnione, aby planując konkretny remont nie wymagać, by każdy członek wspólnoty wpłacał comiesięczną zaliczkę, a jedynie zobligować go do wpłacenia w określonym terminie kwoty stanowiącej jego zobowiązanie z tytułu planowanego remontu, o tyle poważnym błędem byłaby rezygnacja z zaliczek wpłacanych „na wszelki wypadek”. Z drugiej jednak strony jest dyskusyjne, czy sprzedający lokal członek wspólnoty musi pozostawiać na funduszu remontowym niewykorzystane środki. Celem uniknięcia konfliktów warto proponować wspólnotom, aby uchwalały regulamin funduszu remontowego. Projekt takiego regulaminu – poniżej.

REGULAMIN FUNDUSZU REMONTOWEGO WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ
....................................................................w ..................
§ 1
Prace remontowo-konserwacyjne dotyczące nieruchomości wspólnej będą finansowane środkami zgromadzonymi przez wspólnotę poprzez wpłacanie na fundusz remontowy comiesięcznych zaliczek, których wysokość określa stosowna uchwała wspólnoty. Fundusz remontowy ma charakter ciągły, tzn. gromadzone na nim środki nie podlegają zwrotowi.

§ 2
Członek wspólnoty sprzedając lokal jest zobowiązany pozostawić na rachunku funduszu remontowego środki w wysokości będącej konsekwencją uchwał wspólnoty z uwzględnieniem poniesionych i zaksięgowanych wydatków na prace remontowo-konserwacyjne do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym nastąpiła sprzedaż lokalu. Nieuregulowane zobowiązania z tytułu funduszu remontowego obciążają sprzedającego, chyba, że w umowie kupna-sprzedaży lokalu strony postanowią inaczej.
§ 3
Nowy członek wspólnoty jest zobowiązany kontynuować wpłaty zaliczek na fundusz remontowy w dotychczasowej wysokości począwszy od miesiąca, w którym lokal nabył. Jeżeli wspólnota spłaca koszty wykonanych prac remontowo-konserwacyjnych nieruchomości wspólnej poprzez comiesięczne wpłaty na fundusz remontowy, to ciążące na lokalu zobowiązania przejmuje nowy właściciel lokalu.

§ 4
Jeżeli stan techniczny nieruchomości wspólnej wymaga pilnego wykonania prac remontowo-konserwacyjnych zaleconych do wykonania przez organ administracji budowlanej a środki zgromadzone przez wspólnotę nie wystarczą na sfinansowanie tych prac, członkowie wspólnoty są obowiązania w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wezwania do uzupełnienia stanu funduszu remontowego wpłacić na fundusz remontowy środki w wysokości określonej w wezwaniu pod rygorem doliczania ustawowych odsetek od 1 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym wezwanie do zapłaty otrzymali. Ustawowe odsetki będą także doliczane od kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznym obciążeniem właściciela lokalu za wykonane prace a zgromadzonymi na funduszu remontowego środkami od dnia 1 stycznia każdego roku do dnia uregulowania zadłużenia. Beneficjentem wyegzekwowanych odsetek będzie ten podmiot, który zobowiązania dłużnika sfinansował.

§ 5
Jeśli w wyniku rozliczenia roku okaże się, że właściciel posiada nadwyżkę na koncie „eksploatacyjnym” (na które wpłacane są zaliczki na bieżące koszty zarządu nieruchomością wspólną i pokrywanie kosztów dostarczanych do lokalu mediów) a jednocześnie ma zobowiązania z tytułu zaliczki na fundusz remontowy, to nadwyżka zostanie automatycznie przeznaczona na uzupełnienie funduszu remontowego do wysokości wynikającej z uchwał wspólnoty z uwzględnieniem poniesionych wydatków. Jeśli mimo to pozostanie nadpłata, to będzie ona przeznaczona na poczet przyszłych wydatków, a na pisemny wniosek członka wspólnoty będzie mu zwrócona.

§ 6
Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem............................

Przyjęcie przez wspólnotę powyższego regulaminu definitywnie rozstrzyga problem zwrotu kwot wpłaconych na fundusz remontowy (§ 1 i § 2). Zapis § 3 to w zasadzie prosta konsekwencja art. 548 § 1 Kodeksu cywilnego. Komentarza wymaga jednak § 4.
Jeśli uchwała wspólnoty zobowiązuje każdego właściciela lokalu do wpłacania comiesięcznych zaliczek, to mają oni obowiązek wpłacać je w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry (art. 15.1 UWL). Ustawodawca nie obliguje jednak wspólnoty, by od nieterminowych wpłat naliczała odsetki. O ile jest oczywiste, że od nieterminowych wpłat za media dotyczące lokali oraz zaliczek na bieżącą eksploatację nieruchomości wspólnej odsetki powinny być naliczane, o tyle jest dyskusyjne czy naliczać odsetki od nieterminowych wpłat na fundusz remontowy, jeśli nie zachodzi konieczność ich wykorzystania.
Bywa, że gromadzenie środków na planowany remont trwa nawet kilka lat. Jeśli jakikolwiek członek wspólnoty chciałby przez ten okres obracać środkami, które musiałby zablokować na funduszu remontowym, to trudno mu się dziwić. Problem pojawiłby się jednak w chwili zlecania remontu, gdyby nie wszyscy członkowie wspólnoty obciążających ich zobowiązań z tytułu zaliczek na fundusz remontowy uregulowali. I dlatego właśnie § 4 został sformułowany w taki sposób, by odsetki były naliczane jedynie od faktycznie poniesionych wydatków a nie od pieniędzy, które znajdować się powinny na rachunku wspólnoty a nie byłyby faktycznie potrzebne. Takie uregulowanie jest szczególnie korzystne dla gminy, która, jeśli jest członkiem wielu wspólnot, musiałaby znaczną czasem część swojego budżetu zablokować na rachunkach wspólnot, gdyby odsetki miały być naliczane od nie uregulowanych w terminie zaliczek. Trudno byłoby uznać to za rozsądne i zgodne z interesem wspólnoty samorządowej, chociaż jest faktem, że gmina jest takim samym członkiem wspólnoty jak przysłowiowy Kowalski. Ale tenże Kowalski również nie będzie obciążany odsetkami od nieterminowych wpłat zaliczek na fundusz remontowy, jeśli tylko jego pieniądze nie będą chwilowo wspólnocie potrzebne.
W § 5 zostało w sposób jednoznaczny uregulowane postępowanie z nadwyżką powstałą po rozliczeniu roku w przypadku, gdy członek wspólnoty ma niedopłatę na funduszu remontowym. Faktem jest co prawda, że nadpłaty z tytułu bieżącej eksploatacji nieruchomości wspólnej są własnością wpłacającego i po rozliczeniu roku powinny mu być zwrócone, ale jeśli jednocześnie nie wywiązuje się on z innych zobowiązań wobec wspólnoty, to jest uzasadnione, aby nadpłatą pokrył istniejące zobowiązanie.
Wspólnota może zasady funkcjonowania funduszu remontowego uregulować inaczej. Można też całkowicie zrezygnować z tworzenia tego funduszu, ale wtedy należałoby ustalać na tyle wysoką zaliczkę na bieżącą eksploatację nieruchomości wspólnej, by można było w razie potrzeby sfinansować koszty usunięcia awarii i jej skutków. To rozwiązanie trudno uznać za optymalne, gdyż sprowadzałoby się do gromadzenia na koncie eksploatacyjnym stosunkowo dużych środków, które najczęściej byłyby po rozliczeniu roku wpłacającym zwracane.
Wspólnota planując kosztowny remont nieruchomości wspólnej, na który gromadzenie środków może trwać nawet kilka lat, może także przyjąć zupełnie inną zasadę finansowania remontu – bez gromadzenia środków na funduszu remontowym. Można podjąć uchwałę w myśl której każdy członek wspólnoty zostanie zobowiązany do wpłacenia określonej kwoty (stanowiącej jego zobowiązanie z tytułu planowanego remontu) w określonym terminie – np. na miesiąc przez wyborem wykonawcy. Wówczas członkowie wspólnoty mogą gromadzić sobie środki na własnym rachunku bankowym lub nimi swobodnie obracać do czasu, kiedy będą one potrzebne. Zauważyć jednak należy, że przy przyjęciu takiego sposobu finansowania remontu zobowiązanie właściciela jest realizowane dopiero tuż przed jego rozpoczęciem, czyli jeśli następuje „w międzyczasie” zmiana właściciela lokalu, to nowy członek wspólnoty będzie musiał przejąć zobowiązanie, które zaakceptował poprzedni właściciel (podstawa prawna: art. 548 § 1 Kodeksu cywilnego).
Tylko od wspólnoty zależy w jaki sposób ureguluje zasady finansowania prac remontowo-konserwacyjnych nieruchomości wspólnej. Koniecznym jest jednak, aby problem uregulować czytelnie i uchwalone zasady stosować konsekwentnie.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Seweryn Chwałek
.
.
Posty: 45
Rejestracja: 26-01-2007, 16:15

Odp.: Fundusz Remontowy - po co? komu?

#23 Post autor: Seweryn Chwałek » 28-01-2007, 14:23

Dlaczego odsetki od opłat bieżacych i mediów są niby według ustawy oczywiste a od FR nie? Istnieje obowiązek uiszczania miesięcznych zaliczek i koniec. Na FR również. Art 13, 14 i 15 uowl to wyjaśnia.
Zapis regulaminu , że właściciel sprzedając lokal musi rozliczyć się z kosztów remontów oczywiście jest słuszny jednak niewystarczający jeśli wspólnota uchwaliła miesięcze wpłaty na FR. Bo wówczas musi się rozliczyć z należności wynikających z naliczeń miesięcznych na FR. Przestańmy traktować FR jako dobrowolne wpłaty kiedy zechce właściciel bo taka filozofia szkodzi wspólnotom. Partycypacja w kosztach remontów (na które trzeba zebrać pieniądze) jest obowiązkiem włascicieli.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Janusz Gdański
.
.
Posty: 853
Rejestracja: 11-07-2006, 13:35

Odp.: Fundusz Remontowy - po co? komu?

#24 Post autor: Janusz Gdański » 28-01-2007, 14:58

Nie do końca się z tym zgadzam. Zauważ, że fundusz remontowy nie jest wprowadzony UWL! Wspólnota może finasować remonty w różny sposób, np. uchwalić, że na określony dzień każdy właściciel wpłaci przypadajacą na niego częśc remontu a żadnych zaliczek wpłacać nie musi. Oczywiście można uchwalić odsetki od zaliczek na fundusz remontowy od 11 - moja propozycja jednak zakłada, że będzie nieco inaczej. A poza tym - nigdzie nie jest napisane, że począwszy od 11 każdego miesiąca każda współnota będzie naliczała odsetki od zaliczek na eksploatację. To powinno być przez wspólnotę uchwalone. Zazwyczaj spotykałem się z naliczaniem odsetek dopiero od 1 dnia następnego miesiąca, co nie oznacza, że nie można liczyć ich od 11. Natomiast nie można żądać, aby właściciele lokali pod rygorem naliczania odsetek wpłacali wcześniej niż 10-go.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Fundusze celowe”