Zwiększenie mocy przyłączeniowej w garażu, czy potrzebna zgoda Wspólnoty, a może ustawa o elektromobilności i ekspertyza

Czyli ustalanie granic nieruchomości oraz zakres odpowiedzialności wspólnoty i właścicieli lokali.
Wiadomość
Autor
BarneyGF
.
.
Posty: 4
Rejestracja: 07-10-2022, 13:33

Zwiększenie mocy przyłączeniowej w garażu, czy potrzebna zgoda Wspólnoty, a może ustawa o elektromobilności i ekspertyza

#1 Post autor: BarneyGF » 09-10-2022, 21:18

Drodzy Forumowicze/Forumowiczki,

jestem właścicielem zamykanego garażu, w hali garażowej pod blokiem mieszkalnym z 2005 roku. Mój garaż ma osobną księgę wieczystą, podobnie jak ok. 40 innych garaży, które również znajdują się w podziemnej hali pod budynkiem. Sama hala - tutaj mam na myśli przestrzeń do manewrowania, stanowi część wspólną całego budynku.

W każdym garażu jest oświetlenie i gniazdko 230V, a każdy właściciel ma licznik energii elektrycznej i umowę z zakładem energetycznym. Niestety moc przyłączeniowa w każdym z garaży, to tylko 1 kW (jedna faza). Chciałbym zwiększyć moc przyłączeniową do 11 kW (trzy fazy).
Jeśli chodzi o potrzebne prace, to z pewnością należałoby poprowadzić nowe przewody, od rozdzielni, do mojego boksu garażowego, ale w istniejących już korytkach pod sufitem, więc nie spowodowałoby to zniszczenia części wspólnej i nie byłoby konieczne np. odmalowywanie. Dodatkowo trzeba wymienić mój licznik z jednofazowego na trójfazowy - bardziej estetycznie byłoby zamontować nową skrzynkę obok istniejących, ale można go również zmieścić w jednej z istniejących.

Moc przyłączeniowa całego budynku nie wymagałaby zwiększenia. Zakład energetyczny (Tauron) wydał mi już WP (wydaje mi się, że nie było z ich strony żadnej "wizji lokalnej", ale osoba która je pisała, kontaktowała się ze mną telefonicznie i pytała np. gdzie znajdują się bezpieczniki, licznik, i co to za nieruchomość). Na miejscu był też już elektryk, które już wczesniej coś dla mnie robił i może podjąć się tych prac.

Byłem przekonany, że muszę o wszystko pytać Wspólnoty, więc wysłałem maila, z zeskanowanym wnioskiem, do firmy administrującej nieruchomością i otrzymałem od nich pytanie po co mi 11 kW. Odpowiedziałem, że montaż alarmu, napędu do bramy garażowej oraz ładowarki do samochodu elektrycznego. W odpowiedzi otrzymałem informację, że mogą wyrazić zgodę na podniesienie mocy do montażu alarmu i napędu do bramy, ale w sprawie ładowarki, temat musi zostać poruszony na zebraniu, najprawdopodobniej w formie uchwały. Nie wiem czy jest to opinia Zarządu, czy tylko firmy administrującej. Na maila odpisywała mi tylko osoba, która jest pracownikiem firmy administrującej. Prawdopodobnie przestraszyła się, gdy napisałem o ładowaniu samochodu i umywa ręce.

I w związku z tym moje pytania:

1) czy ja w ogóle potrzebuję w takim wypadku zgody Wspólnoty? Byłem przekonany że potrzebuję, ale spotkałem się też z opinią prawnika (ale to prawnik od prawa podatkowego, więc nie jest ekspertem w temacie wspólnot), że o zgodę musiałbym pytać tylko wtedy, gdybym w ogóle nie miał prądu w garażu i dopiero chciał go założyć.
2) Jeśli potrzebuję zgody Wspólnoty, to na co konkretnie? Na zwiększenie mocy przyłączeniowej (czy Wspólnota ma w ogóle uprawnienia, żeby mi tego zabronić, skoro zakład energetyczny bez problemu wydał mi WP)? Czy może tylko na prace w części wspólnej (ale tak jak wspomniałem, nie ingerują one np. w elewację, nie powodują żadnych zniszczeń w części wspólnej, a korytko na kable pod sufitem już istnieje i jest używane).
3) Czy jeśli jednak zgoda Wspólnoty jest wymagana, to czy mogę skorzystać w takim razie z ustawy o elektromobilności, z której wynika, że jeśli pokryję koszty ekspertyzy i będzie ona pozytywna, to Wspólnota nie może mi odmówić? Jeśli chodzi o kryteria z Art. 12b ust. 1, to:
a) jest to budynek mieszkalny wielorodzinny, gdzie są więcej niż 3 lokale mieszkalne,
b) mam tytuł prawny do lokalu (jestem właścicielem garażu, wpisanym w KW),
c) skoro mam garaż, przeznaczony do parkowania samochodu, to czy łapię się pod kryterium, że posiadam "stanowisko postojowe do wyłącznego użytku"?


Poniżej cytuję ustawę:
Art. 12b.
1. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania instaluje się i eksploatuje po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością, wydawanej na wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku, zwanej dalej „wnioskodawcą”.
2. W przypadku wspólnoty mieszkaniowej wydanie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowi czynność zwykłego zarządu.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) oświadczenie o zobowiązaniu się wnioskodawcy do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją punktu ładowania, w tym kosztów zakupu i montażu tego punktu;
2) oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu;
[...]
4. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, podmiot, o którym mowa w ust. 1, zleca sporządzenie ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, zwanej dalej „ekspertyzą”, i niezwłocznie po jej otrzymaniu udostępnia ją wnioskodawcy.
5. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia otrzymania ekspertyzy albo, w przypadku gdy sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
[...]
8. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, odmawia udzielenia zgody na zainstalowanie i eksploatację punktu ładowania w przypadku gdy:
1) z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania zgodnie z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, nie jest możliwa lub
2) wnioskodawca nie posiada tytułu prawnego do lokalu w obrębie tego budynku i stanowiska postojowego do wyłącznego użytku, lub
3) wnioskodawca nie przedłożył zgody właściciela lokalu na instalację punktu ładowania – w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 3;
4) wnioskodawca nie zobowiązał się do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją oraz przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej punktu ładowania objętego wnioskiem, o którym mowa w ust. 1.
9. W przypadku gdy z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania objętego wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, jest możliwa jedynie po zmianie umowy o przyłączenie budynku do sieci elektroenergetycznej lub wykonaniu nowej lub przebudowie istniejącej instalacji elektrycznej, zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania można udzielić wyłącznie, jeżeli wnioskodawca zobowiąże się pokryć wszelkie koszty tych czynności.
10. Jeżeli na stanowisku postojowym, do którego prawo do wyłącznego użytku posiada wnioskodawca, został zainstalowany punkt ładowania, operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego instaluje układ pomiarowo-rozliczeniowy, w celu opomiarowania energii elektrycznej pobieranej przez ten punkt ładowania, po uprzednim zawarciu umowy, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia
10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.
Wiem, że podobny temat już został poruszony na forum, ale tam sytuacja prawna była zupełnie inna - gniazdka przy miejscu postojowym nie było w ogóle, a cała hala garażowa, włącznie z miejscami postojowymi, była jednym dużym lokalem, z jedną KW, i wieloma współwłaścicielami (viewtopic.php?f=2&t=13853).

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5980
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Zwiększenie mocy przyłączeniowej w garażu, czy potrzebna zgoda Wspólnoty, a może ustawa o elektromobilności i eksper

#2 Post autor: piotrusb » 10-10-2022, 10:26

Ad. 1. Musisz mieć zgodę wspólnoty, bo, jak sam piszesz inwestycja wymaga prac na nieruchomości wspólnej.

Ad. 2. Nie musisz mieć więc zgody wspólnoty na zwiększenie mocy przyłączeniowej (bo to dotyczy tylko twojego lokalu garażowego), ale na prace w części wspólnej. Przy czym, jeśli prace te nie powodują jakiś specjalnych komplikacji, a Ty ponosisz ich wszystkie koszty, to wspólnota powinna wyrazić zgodę. Zgodnie z orzecznictwem wspólnota nie powinna w takich sprawach stosować odmowy na zasadzie " nie, bo nie", a tylko jeśli są po temu uzasadnione powody. Jest to przy tym, moim zdaniem, w świetle ustawy o własności lokali (uwl) czynność zwykłego zarządu, tak więc zgodę może wydać zarząd/zarządca. Natomiast administrator nie tu nic do powiedzenia, bo on nie podejmuje decyzji, tylko wykonuje polecenia zarządu. Zgodnie jednak z art. 12b ust. 2 ustawy o elektromobilności czynnością zwykłego zarządu jest zgoda na instalację punktu o mocy mniejszej niż 11 kW. Skoro zaś Ty chcesz zainstalować przyłącze o mocy 11 kW, to traktując powyższy zapis jako lex specialis wobec uwl, i czytając in contrario, zgoda wspólnoty na takie przyłącze może wymagać uchwały.

Ad. 3. Moim zdaniem - możesz, z zastrzeżeniem punktu powyżej.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

BarneyGF
.
.
Posty: 4
Rejestracja: 07-10-2022, 13:33

Re: Zwiększenie mocy przyłączeniowej w garażu, czy potrzebna zgoda Wspólnoty, a może ustawa o elektromobilności i eksper

#3 Post autor: BarneyGF » 10-10-2022, 16:40

Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Jeśli rzeczywiście ma to być "poniżej 11 kW", to mogę zadowolić się montażą punktu o mniejszej mocy, chociażby tutaj widzę, że są w sprzedaży wallboxy o mocy 10,35 kW: https://bezszelestni.pl/kategoria-produ ... e-w-bloku/

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Nieruchomość wspólna”