Monitoring we wspólnocie mieszkaniowej
Monitoring we wspólnocie mieszkaniowej
Witam
W mojej wspólnocie mieszkaniowej 10 właścicieli, jeden właściciel zamontował kamerę na klatce schodowej jest na to uchwała głosy zebrane w drodze indywidualnej bez powiadomienia zarządu, obecnie inny właściciel postanowił też zamontować sobie kamerę która będzie skierowana w stronę moich drzwi i moim zdaniem będzie naruszała moją prywatność, między naszymi drzwiami jest odległość okolo 3 m w ten sposób przy otwartych drzwiach będzie widział wnętrze mojego mieszkania, jest to mały korytarz gdzie tylko są nasze mieszkania, więcej nic tam nie ma, moim zdaniem jak chce kamerę to niech skieruje w kierunku swoich drzwi.
Firma która obecnie nami zarządza nie odpowiada na maile, dodam administratorem danych jest właściciel nie ma żadnej informacji dla osób postronnych że jest monitoring, moim zdaniem administratorem danych powinna być wspólnota, wcześniej nie zgodzili się na monitoring całej części wspólnych, teraz 5 rodzin ma większość i tylko wybrani mogą założyć monitoring który służy tylko inwiligacji kto co robi i kto przychodzi jak sobie z tym poradzić? gdzie szukać pomocy?
W mojej wspólnocie mieszkaniowej 10 właścicieli, jeden właściciel zamontował kamerę na klatce schodowej jest na to uchwała głosy zebrane w drodze indywidualnej bez powiadomienia zarządu, obecnie inny właściciel postanowił też zamontować sobie kamerę która będzie skierowana w stronę moich drzwi i moim zdaniem będzie naruszała moją prywatność, między naszymi drzwiami jest odległość okolo 3 m w ten sposób przy otwartych drzwiach będzie widział wnętrze mojego mieszkania, jest to mały korytarz gdzie tylko są nasze mieszkania, więcej nic tam nie ma, moim zdaniem jak chce kamerę to niech skieruje w kierunku swoich drzwi.
Firma która obecnie nami zarządza nie odpowiada na maile, dodam administratorem danych jest właściciel nie ma żadnej informacji dla osób postronnych że jest monitoring, moim zdaniem administratorem danych powinna być wspólnota, wcześniej nie zgodzili się na monitoring całej części wspólnych, teraz 5 rodzin ma większość i tylko wybrani mogą założyć monitoring który służy tylko inwiligacji kto co robi i kto przychodzi jak sobie z tym poradzić? gdzie szukać pomocy?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Monitoring we wspólnocie mieszkaniowej
Przede wszystkim zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 20 marca 2012 r., sygn. akt. I ACa 107/12 zabronione jest nakierowanie kamer nie na teren nieruchomości wspólnej, ale na okna, czy drzwi konkretnego lokalu; śledzenie wizualne określonych osób, ich zachowań i zwyczajów. Możesz więc, powołując się na powyższe orzeczenie zażądać pisemnie demontażu takiej kamery lub zmiany jej ustawienia. W razie odmowy lub braku reakcji możesz skierować skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych i/lub (są to niezależne rzeczy) wystąpić przeciwko wspólnocie z powództwem. Każda osoba uważająca, iż w związku z nagraniami monitoringu zostało naruszone jej prawo do prywatności lub ochrony wizerunku, ma możliwość dochodzenia swoich praw na zasadach ogólnych kc. Może zatem wystąpić z roszczeniem o ochronę dóbr osobistych, o których mowa w art. 23 i 24 kc, żądając dopełnienia czynności potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia (np. skasowania nagrania), naprawienia szkody, jak również zapłaty zadośćuczynienia. Ponadto, właścicielowi lokalu przysługuje roszczenie negatoryjne z art. 222 ust. 2 kc, a więc o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i zaniechanie naruszeń.
Po drugie każdej osobie przysługuje prawo do informacji o objęciu jej monitoringiem wizyjnym oraz prawo do ochrony swojego wizerunku przed rozpowszechnianiem, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Obowiązek udzielenia takich informacji wynika z art. 13 RODO, zaś przepisy rozdziału III szczegółowo określają prawa osoby, której dane dotyczą.
Prawa osób objętych monitoringiem obejmują m.in.:
- prawo do informacji o istnieniu monitoringu w określonym miejscu, jego zasięgu, celu, nazwie podmiotu odpowiedzialnego za instalację, jego adresie i danych do kontaktu;
- prawo dostępu do nagrań w uzasadnionych przypadkach;
- prawo żądania usunięcia danych jej dotyczących;
- prawo do anonimizacji wizerunku na zarejestrowanych obrazach i/lub usunięcia dotyczących jej danych osobowych;
- prawo do przetwarzania danych przez ograniczony czas.
Ponadto zapisane (niezależnie od metody zapisu i rodzaju nośnika) dane z systemu monitoringu, na podstawie których można zidentyfikować określone osoby fizyczne, są danymi osobowymi w rozumieniu art. 4 pkt 1 RODO. Administratorem takich danych jest wspólnota. Administrator jest prawnie zobowiązany do podjęcia odpowiednich środków, by chronić prawa i wolności oraz prawnie uzasadnione interesy osoby, której dane dotyczą. Istotne znaczenie ma realizacja wobec osoby obserwowanej obowiązku informacyjnego ujętego w art. 13 RODO. Zgodnie z dokumentem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z 12 października 2012 r. „Zagadnienia dotyczące monitoringu wizyjnego w działalności Biura GIODO" administrator danych osobowych jest zobowiązany do umieszczenia tablic informujących o zainstalowanym monitoringu, które powinny być widoczne, syntetyczne, umieszczone w sposób trwały w niezbyt dużej odległości od nadzorowanych miejsc.
Wspólnota ma obowiązek wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa uwzględniający stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania, a także ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze. Obejmuje to wymogi ujęte w sekcji II rozdziału 4 RODO – Bezpieczeństwo danych osobowych. I tak:
- pomieszczenie centrali monitoringu (w którym znajdują się rejestratory, serwery itp.) powinno być zamknięte i dostępne tylko dla określonych, imiennie upoważnionych osób (członków zarządu, pracowników: administratora, zarządcy, agencji ochrony);
- dostęp do danych powinien być zabezpieczony indywidualnym identyfikatorem i hasłem (niedopuszczalne jest np. jedno hasło dla wszystkich członków zarządu);
- system monitoringu powinien zapisywać w dzienniku zdarzeń wszelkie próby logowania, dostępu do danych, ich kopiowania, czy kasowania;
- system powinien być zabezpieczony przed utratą zasilania (UPS);
- nagrania powinny być udostępniane wyłącznie na uzasadnione (pisemne) wnioski i w obecności osób upoważnionych do dostępu np. w przypadku konieczności ustalenia sprawcy kradzieży, czy wandalizmu;
- nagrania powinny być udostępniane (wraz ze sporządzeniem kopii) na pisemne wnioski upoważnionych organów (sądy, prokuratura, Policja, służby specjalne itp.);
- kluczowa jest zasada adekwatności, ograniczenia i minimalizmu (motyw 39, art. 5 ust. 1 lit. c RODO); wspólnota może więc udostępniać wyłącznie te dane z nagrań monitoringu (czasowo i terytorialnie), które są niezbędne do realizacji określonego celu (np. ustalenia sprawcy kradzieży, napadu, czy wandalizmu);
- do danych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby działające z upoważnienia administratora lub procesora.
Wspólnota, zgodnie z zasadą rozliczalności (art. 5 ust. 2 RODO) powinna prowadzić odpowiednią dokumentację związana z monitoringiem:
- rejestr czynności przetwarzania;
- regulamin systemu monitoringu (na konieczność opracowania takiego dokumentu zwrócił uwagę m. in. Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 5 lipca 2012 r., sygn. akt I ACa 4/12, zapisy odnośnie konieczności stosowania takiego regulaminu znajdują się też w ustawie o ochronie danych osobowych);
- procedura zarządzania użytkownikami i prawami dostępu;
- upoważnienia do przetwarzania danych;
- rejestr osób upoważnionych do przetwarzania;
- umowy powierzenia i podpowierzenia danych.
Jeżeli wspólnota nie realizuje powyższych obowiązków możesz również skierować skargę do PUODO.
Po drugie każdej osobie przysługuje prawo do informacji o objęciu jej monitoringiem wizyjnym oraz prawo do ochrony swojego wizerunku przed rozpowszechnianiem, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Obowiązek udzielenia takich informacji wynika z art. 13 RODO, zaś przepisy rozdziału III szczegółowo określają prawa osoby, której dane dotyczą.
Prawa osób objętych monitoringiem obejmują m.in.:
- prawo do informacji o istnieniu monitoringu w określonym miejscu, jego zasięgu, celu, nazwie podmiotu odpowiedzialnego za instalację, jego adresie i danych do kontaktu;
- prawo dostępu do nagrań w uzasadnionych przypadkach;
- prawo żądania usunięcia danych jej dotyczących;
- prawo do anonimizacji wizerunku na zarejestrowanych obrazach i/lub usunięcia dotyczących jej danych osobowych;
- prawo do przetwarzania danych przez ograniczony czas.
Ponadto zapisane (niezależnie od metody zapisu i rodzaju nośnika) dane z systemu monitoringu, na podstawie których można zidentyfikować określone osoby fizyczne, są danymi osobowymi w rozumieniu art. 4 pkt 1 RODO. Administratorem takich danych jest wspólnota. Administrator jest prawnie zobowiązany do podjęcia odpowiednich środków, by chronić prawa i wolności oraz prawnie uzasadnione interesy osoby, której dane dotyczą. Istotne znaczenie ma realizacja wobec osoby obserwowanej obowiązku informacyjnego ujętego w art. 13 RODO. Zgodnie z dokumentem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z 12 października 2012 r. „Zagadnienia dotyczące monitoringu wizyjnego w działalności Biura GIODO" administrator danych osobowych jest zobowiązany do umieszczenia tablic informujących o zainstalowanym monitoringu, które powinny być widoczne, syntetyczne, umieszczone w sposób trwały w niezbyt dużej odległości od nadzorowanych miejsc.
Wspólnota ma obowiązek wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa uwzględniający stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania, a także ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze. Obejmuje to wymogi ujęte w sekcji II rozdziału 4 RODO – Bezpieczeństwo danych osobowych. I tak:
- pomieszczenie centrali monitoringu (w którym znajdują się rejestratory, serwery itp.) powinno być zamknięte i dostępne tylko dla określonych, imiennie upoważnionych osób (członków zarządu, pracowników: administratora, zarządcy, agencji ochrony);
- dostęp do danych powinien być zabezpieczony indywidualnym identyfikatorem i hasłem (niedopuszczalne jest np. jedno hasło dla wszystkich członków zarządu);
- system monitoringu powinien zapisywać w dzienniku zdarzeń wszelkie próby logowania, dostępu do danych, ich kopiowania, czy kasowania;
- system powinien być zabezpieczony przed utratą zasilania (UPS);
- nagrania powinny być udostępniane wyłącznie na uzasadnione (pisemne) wnioski i w obecności osób upoważnionych do dostępu np. w przypadku konieczności ustalenia sprawcy kradzieży, czy wandalizmu;
- nagrania powinny być udostępniane (wraz ze sporządzeniem kopii) na pisemne wnioski upoważnionych organów (sądy, prokuratura, Policja, służby specjalne itp.);
- kluczowa jest zasada adekwatności, ograniczenia i minimalizmu (motyw 39, art. 5 ust. 1 lit. c RODO); wspólnota może więc udostępniać wyłącznie te dane z nagrań monitoringu (czasowo i terytorialnie), które są niezbędne do realizacji określonego celu (np. ustalenia sprawcy kradzieży, napadu, czy wandalizmu);
- do danych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby działające z upoważnienia administratora lub procesora.
Wspólnota, zgodnie z zasadą rozliczalności (art. 5 ust. 2 RODO) powinna prowadzić odpowiednią dokumentację związana z monitoringiem:
- rejestr czynności przetwarzania;
- regulamin systemu monitoringu (na konieczność opracowania takiego dokumentu zwrócił uwagę m. in. Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 5 lipca 2012 r., sygn. akt I ACa 4/12, zapisy odnośnie konieczności stosowania takiego regulaminu znajdują się też w ustawie o ochronie danych osobowych);
- procedura zarządzania użytkownikami i prawami dostępu;
- upoważnienia do przetwarzania danych;
- rejestr osób upoważnionych do przetwarzania;
- umowy powierzenia i podpowierzenia danych.
Jeżeli wspólnota nie realizuje powyższych obowiązków możesz również skierować skargę do PUODO.
piotrusb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Monitoring we wspólnocie mieszkaniowej
Patrz też:
viewtopic.php?f=19&t=13063
viewtopic.php?f=19&t=13063
piotrusb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Monitoring we wspólnocie mieszkaniowej
cześć, mam podobny problem z sąsiadem, czy udało ci się dogadać i sąsiad zmienił nakierownie kamery, użyłeś argumentacji z wątku czy coś innego go przekonało?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Monitoring we wspólnocie mieszkaniowej
Troche bez sensu ten wyrok … co np. w przypadku gdy sasiedzi maja drzwi naprzeciwko, a w kazdych drzwiach jest judasz ktory mozna przeciez wymienic na kamere no i nagle mamy kamere skierowana na drzwi konkretnego lokalu. A przez judasz mozna patrzec? Bo oko to tez kamera tak?
ale na powazniej: czy daloby sie skorzystac z tego wyroku aby wykazac Art. 58 kc p. 2. ?
Tzn. jesli wspolnota podejmie uchwale o montazu monitoringu zabronionego wyrokiem czy wtedy Art. 58 kc p.2 moze posluzyc do uniewaznienia uchwaly?
ale na powazniej: czy daloby sie skorzystac z tego wyroku aby wykazac Art. 58 kc p. 2. ?
Tzn. jesli wspolnota podejmie uchwale o montazu monitoringu zabronionego wyrokiem czy wtedy Art. 58 kc p.2 moze posluzyc do uniewaznienia uchwaly?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Monitoring we wspólnocie mieszkaniowej
Ad. 1. Różnica jest istotna Dozwolona jest instalacja kamery, która obserwuje, ale nie nagrywa (nie zapisuje obrazu). Efekt działania takiej kamery rzeczywiście nie różni się od tego co robi w tej sytuacji oko. Natomiast zabroniona instalacja systemu monitoringu, który nagrywa inne osoby bez ich wiedzy, bo to oznacza przetwarzanie danych osobowych bez podstawy za co grozi odpowiedzialność administracyjna, cywilna i karna.
Ad. 2. Nie, nie może. Większość sądów w ogóle nie dopuszcza uznania uchwały za nieistniejącą na podstawie art. 58 kc. Niektóre uwzględniają taką możliwość, ale tylko w nadzwyczajnych, skrajnych przypadkach rażącego naruszenia prawa i to wyłącznie dla art. 58 § 1 kc. Liczbę takich wyroków przez ostatnie 20 lat można policzyć na palcach jednej ręki. Według mojej wiedzy nie było natomiast do tej pory ani jednego orzeczenia dotyczącego unieważnienia uchwały wspólnoty w oparciu o art 58 § 2 kc.
Ad. 2. Nie, nie może. Większość sądów w ogóle nie dopuszcza uznania uchwały za nieistniejącą na podstawie art. 58 kc. Niektóre uwzględniają taką możliwość, ale tylko w nadzwyczajnych, skrajnych przypadkach rażącego naruszenia prawa i to wyłącznie dla art. 58 § 1 kc. Liczbę takich wyroków przez ostatnie 20 lat można policzyć na palcach jednej ręki. Według mojej wiedzy nie było natomiast do tej pory ani jednego orzeczenia dotyczącego unieważnienia uchwały wspólnoty w oparciu o art 58 § 2 kc.
piotrusb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
kadencja członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej
autor: kruk2 » 14-03-2024, 21:39 » w Zarząd wspólnoty - 1 Odpowiedzi
- 664 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
15-03-2024, 20:02
-
-
- 5 Odpowiedzi
- 1465 Odsłony
-
Ostatni post autor: irenalo
26-03-2022, 17:54
-
-
Ustanowienie zarządcy przymusowego w małej wspólnocie
autor: piotrusb » 20-12-2021, 10:44 » w Orzecznictwo sądów powszechnych - 0 Odpowiedzi
- 479 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
20-12-2021, 10:44
-
-
-
Sprawowanie zarządu w małej wspólnocie, która stała się dużą
autor: piotrusb » 24-02-2022, 17:03 » w Orzecznictwo sądów powszechnych - 0 Odpowiedzi
- 466 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
24-02-2022, 17:03
-
-
- 0 Odpowiedzi
- 319 Odsłony
-
Ostatni post autor: piotrusb
20-10-2022, 16:49