Pobieraine wypłaty, a śmierć członka zarządu

Zarząd wspólnoty sprawowany przez osoby fizyczne wybrane spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
Wiadomość
Autor
inkognito007
.
.
Posty: 1
Rejestracja: 30-09-2021, 13:20

Pobieraine wypłaty, a śmierć członka zarządu

#1 Post autor: inkognito007 » 30-09-2021, 13:41

Na początku swojego istnienia wspólnota podjęła uchwałe, żeby wypłacać członkom jej zarządu comiesięczną pensję. W uchwale tej zostali wymienieni z imienia i nazwiska członkowie zarządu oraz zostały do nich przypisane odpowiednie kwoty. Jeden z członków zarządu zmarł około 2 lat temu, a jego pensja jest dalej wypłacana co widzę w rocznym zeznaniu finansowym.
Na pytanie jednego z członków wspólnoty dlaczego pieniądze są dalej wypłacane, jeden z członków zarządu powiedział, że im się to po prostu należy (poważnie).
Poprosiłem administratora (żyjącego w zgodzie z zarządem, ale z członkami wspólnoty już niekoniecznie) o wyciąg z konta bankowego wspólnoty, ale spotkałem się z odmową. Administrator twierdzi, że znajdują się tam prywatne numery kont bankowych, które podlegają ochronie.

Co mogę zrobić? Czy to jest sprawa dla prokuratury? Czy składając zawiadomienie muszę mieć jakieś dowody czy oni już sami o to wystąpia do administratora?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Pobieraine wypłaty, a śmierć członka zarządu

#2 Post autor: piotrusb » 30-09-2021, 22:40

Jeżeli uchwała określała konkretne kwoty wynagrodzenia przyznane konkretnym, wymienionym z imienia i nazwiska, członkom zarządu, to po śmierci jednej z tych osób, jej wynagrodzenie absolutnie nie może być wypłacane, bo nie ma do tego żadnej podstawy prawnej. Inaczej mówiąc jest to defraudacja środków wspólnoty.

Każdy członek wspólnoty ma pełne prawo dostępu do dokumentów wspólnoty i administrator nie ma prawa mu tego uniemożliwić. Mówią o tym wyraźnie zapisy ustawy o własności lokali (art. 27 - każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną, art. 29 ust. 3 - prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu), linia orzecznictwa sądowego oraz decyzje GIODO oraz Prezesa UODO.

Argument o ochronie danych osobowych świadczy albo o nieznajomości zasad RODO przez administratora, albo o celowym wykorzystywaniu, w sposób całkowicie niezasadny i bezprawny, tego aktu do ukrywania informacji, do których dostęp właściciele lokali powinni mieć nieskrępowany dostęp.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

elmaz
.
.
Posty: 3192
Rejestracja: 21-10-2008, 22:25

Re: Pobieraine wypłaty, a śmierć członka zarządu

#3 Post autor: elmaz » 04-10-2021, 14:38

Chyba nie aż tak dobrze. O ile pamiętam, przyjmuje się, że w związku z RODO właściciel ma prawo do wglądu tylko w takie dane, które są niezbędne do kontroli zarządu oraz współzarządzania nieruchomością wspólną. Zatem nie można do nich zajrzeć "ot tak", musi to być uzasadnione.
W tym konkretnym przypadku udostępnienie wyciągów bankowych z całą pewnością powinno nastąpić, ale być może z ukryciem numerów bankowych osób fizycznych (ale pozostawieniem innych danych - np. nazwiska).

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Pobieraine wypłaty, a śmierć członka zarządu

#4 Post autor: piotrusb » 04-10-2021, 15:25

To prawda. Zgodnie z RODO obowiazuje zasada minimalizmu, czyli można przetwarzać (a udostępnianie jest formą przetwarzania) tylko te dane, które są niezbędne do celów, dla których są przetwarzane. Czyli w naszym przypadku: do współudziału w zarządzie NW i kontroli działlności zarządu. W żadnym jednak razie nie może to być podstawą do odmowy udostępnienia wyciągów z konta wspólnoty, bo to co chce sprawdzić incognito007 ewidentnie mieści się z zakresie przytoczonych zapisów uwl.

Można zresztą wskazać cały szereg innych zapisów tej ustawy, z których również wynika (bezpośrednio lub pośrednio) konieczność takiego dostępu. Np. art. 16 ust. 1 mówiący o przymusowej licytacji lokalu, art. 17, zgodnie z którym za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu – w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości, art. 20 ust. 2 w myśl którego zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili zawieszeni w czynnościach lub odwołani, art. 22 ust. 2, 3 i 4 regulujący kwestie podejmowania uchwał, art. 26 ust. 1 dotyczący powołania zarządcy przymusowego, czy wreszcie art. 30 ust. 2, w którym mowa o uchwaleniu rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu oraz o ocenie pracy zarządu lub zarządcy i udzieleniu mu absolutorium. Świadoma i oparta o merytoryczne przesłanki realizacja przez członków wspólnoty uprawnień zapisanych w tych regulacjach wymaga nieskrępowanego dostępu do dokumentacji wspólnoty (tak np. wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 30 grudnia 2015 r., sygn. akt I ACa 706/15). Również zgodnie z wyrokiem NSA z 15 października 2019 r., sygn. akt I OSK 2148/17 właściciele lokali mają prawo wglądu do dokumentacji wspólnoty, a przepisy RODO nie blokują tego uprawnienia. A zatem zasłanianie się przez zarząd lub zarządcę ochroną danych osobowych przy generalnej odmowie udostępnienia właścicielowi lokalu (lub jego pełnomocnikowi) dokumentów wspólnoty jest łamaniem prawa. Prawo dostępu do tych informacji, w tym również do danych osobowych współwłaścicieli, wynika bowiem bezpośrednio ze stosunku współwłasności, a nie tylko z pełnionej funkcji np. z faktu bycia członkiem zarządu. Odmowa dostępu do dokumentacji wspólnoty może więc stanowić uzasadnienie odwołania zarządu lub zarządcy albo wnioskowania do sądu o powołanie zarządcy przymusowego. Właściciel może także sądownie dochodzić nakazania udostępnienia mu dokumentów wspólnoty (wyroki Sądu Apelacyjnego w Szczecinie: z 26 września 2013 r., sygn. akt I ACa 355/13 oraz z 24 maja 2016 r., sygn. akt I ACa 99/16).

Natomiast istotnie nie jest dopuszczalne udostępnienie współwłaścicielom danych, których przetwarzanie nie jest niezbędne do współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną oraz do sprawowania kontroli działalności zarządu lub zarządcy, co znajduje uzasadnienie ze względu na zawartą w RODO zasadę adekwatności przetwarzania danych osobowych. Zasada ta oznacza, że przetwarzanie danych (a więc również ich udostępnianie) powinno odbywać się wyłącznie w zakresie niezbędnym do realizacji celu danego przetwarzania (art. 5 ust. 1 lit. c RODO). Przetwarzanie niezbędne, rozumiane w kontekście przepisów chroniących dane osobowe, to czynności koniecznie potrzebne dla osiągnięcia wskazanych celów. Nie należy więc traktować żadnych operacji na danych osobowych jako czynności, które mogą usprawiedliwiać zbieranie informacji dodatkowych, „na zapas”, bez wyraźnego i dającego się usprawiedliwić powodu. W związku z tym zakres danych i informacji udostępnianych współwłaścicielom powinien być adekwatny do ich potrzeb związanych ze zgodnym z prawem celem udostępnienia (wyrok WSA w Warszawie z 22 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Wa 900/16).

Należy jednak pamiętać, iż zasady te będą miały zastosowanie tylko w szczególnych przypadkach, jeśli żądanie udostępnienia danych będzie ewidentnie nie związane z zarządem nieruchomością wspólną, czy wykonywaniem funkcji kontrolnych. I tak np. nie należy udostępniać informacji o liczbie osób zamieszkujących dany lokal, czy łączących ich relacjach, jak również o zużyciu mediów lokalowych jeśli na koncie lokalu nie ma zadłużenia z tym związanego, bowiem w takim przypadku kwestie te nie mają żadnego wpływu na zarząd nieruchomością wspólną. Jeśli jednak właściciel lokalu zalega z opłatami za media lokalowe rozliczane za pośrednictwem wspólnoty, to pozostali właściciele mają pełne prawo do informacji o stanie zadłużenia i zużyciu tych mediów, bowiem to oni de facto pokrywają te koszty za dłużnika. Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO żądać danych mogą osoby, które mają w tym „prawnie uzasadniony interes”, a tu mamy do czynienia wręcz z „interesem prawnym”. W związku z tym nie można się na zasadę minimalizmu powoływać generalnie i blokować na tej podstawie właścicielom dostęp do dokumentów wspólnoty, ale należy przeanalizować konkretny przypadek.

Są też inne przypadki szczególne. Np. zgodnie z decyzją PUODO nr ZSPU.440.131.2019 z 16 kwietnia 2019 r. udostępnienie dokumentów związanych z przetwarzaniem danych osobowych, takich jak polityka bezpieczeństwa, polityka zarządzania kopiami zapasowymi, instrukcja zarządzania systemem informatycznym, czy systemem monitoringu, wiąże się z ujawnieniem stosowanych zabezpieczeń danych osobowych, które może mieć wpływ na skuteczność ochrony tych danych. Dokumentację tego typu należy więc traktować jako dokumenty poufne udostępniane jedynie ograniczonemu kręgowi osób, a konkretnie tylko tym osobom, którym są one niezbędne w związku z ich obowiązkami służbowymi i powierzonymi zadaniami i tylko tym podmiotom zewnętrznym, które wykażą, że na mocy przepisów prawa są uprawnione do ich uzyskania. To prowadzi do wniosku, że właściciel lokalu nie ma generalnie prawa uzyskania dostępu do takich szczególnych dokumentów wspólnoty lub jej zarządcy. W tym więc zakresie wynikające z RODO i uodo zasady ochrony danych osobowych (bezpieczeństwa ich przetwarzania) mają znaczenie nadrzędne w stosunku do uregulowań art. 27 i art. 29 ust. 3 uwl.

A więc reasumując - obowiązuje generalna zasada udostępnienia dokumentów wspólnoty właścicielom, za wyjątkiem szczególnych przypadków. Natomiast bardzo często zarządy, zarządcy i administratorzy, zasłaniając się RODO, odwracają kota ogonem, twierdząc, że w myśl tego rozporządzenia generalnie nie mogą udostępniać żadnych danych, co jest twierdzeniem nieprawdziwym i całkowicie bezpodstawnym.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

elmaz
.
.
Posty: 3192
Rejestracja: 21-10-2008, 22:25

Re: Pobieraine wypłaty, a śmierć członka zarządu

#5 Post autor: elmaz » 04-10-2021, 16:00

"A więc reasumując - obowiązuje generalna zasada udostępnienia dokumentów wspólnoty właścicielom, za wyjątkiem szczególnych przypadków. Natomiast bardzo często zarządy, zarządcy i administratorzy, zasłaniając się RODO, odwracają kota ogonem, twierdząc, że w myśl tego rozporządzenia generalnie nie mogą udostępniać żadnych danych, co jest twierdzeniem nieprawdziwym i całkowicie bezpodstawnym."

Tak - ale numery rachunków bankowych właścicieli (osób fizycznych) nie wydają się tutaj danymi niezbędnymi do kontroli.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

piotrusb
.
.
Posty: 5967
Rejestracja: 28-12-2009, 17:51

Re: Pobieraine wypłaty, a śmierć członka zarządu

#6 Post autor: piotrusb » 04-10-2021, 16:39

Tak, ale ten fakt (zwłaszcza w przedstawionej sytuacji) nie może stanowić o odmowie dostępu do wyciągu z konta wspólnoty. Właściciel ma prawo wiedzieć na czyje konto, z jakiego tytułu i w jakiej kwocie są przelewane pieniądze wspólnoty.

Można tu, zgodnie z RODO, przeprowadzić ważenie interesu i - moim zdaniem - w tym konkretnym przypadku interes właściciela i całej wspólnoty zdecydowanie przeważa nad ochroną prywatności, która zresztą w odniesieniu do samych numerów rachunków jest dość dyskusyjna. Poza tym inkognito007 chce zobaczyć jak rozumiem, komu płaci wspólnota, a nie kto płaci wspólnocie.
piotrusb

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Wróć do „Zarząd wspólnoty”