Rezygnacja zarzadu
Sprawozdanie finansowe miesieczne
Witam jestem członkiem wspólnoty mieszkaniowej chciałam od zarządu uzyskać sprawozdanie finansowe za miesiąc maj i taka odpowiedź otrzymałam
Dzień dobry
Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 WłLokU zarząd wspólnoty ma obowiązek przedstawić właścicielom lokali sprawozdanie za rok ubiegły. Brak jest podstaw do zastępowania rocznego sprawozdania fragmentarycznym sprawozdaniem za okres np. miesięczny, czy kilkumiesięczny. Czynności zwykłego zarządu podejmowane są przez zarząd samodzielnie.
Zarząd wspólnoty został powołany uchwałą podjętą przez większość właścicieli lokali i co za tym idzie obdarzony zaufaniem.
W art. 29 ust. 2 i 3 WłLokU przewidziane zostały możliwości kontroli działalności zarządu przez właścicieli lokali.
Nie można jednak uznać, że koszt wykonania kserokopii lub skanów dokumentów dla jednego z członków wspólnoty powinni ponosić wszyscy właściciele lokali wchodzących w skład wspólnoty. Wydatki takie nie stanowią bowiem kosztów zarządu nieruchomością wspólną w świetle przepisów ustawy o własności lokali. Pogląd ten znajduje również swoje potwierdzenie w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, która także przewiduje odpłatność za sporządzanie kopii dokumentów na żądanie członków spółdzielni. Wobec czego członek wspólnoty żądając wydania kserokopii dokumentów wspólnoty musi być przygotowany na uiszczenie stosownej kwoty za ich wydanie.
Pragnę Pana zapewnić, że nikt z zarządu nie działa na szkodę wspólnoty.
Dzień dobry
Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 WłLokU zarząd wspólnoty ma obowiązek przedstawić właścicielom lokali sprawozdanie za rok ubiegły. Brak jest podstaw do zastępowania rocznego sprawozdania fragmentarycznym sprawozdaniem za okres np. miesięczny, czy kilkumiesięczny. Czynności zwykłego zarządu podejmowane są przez zarząd samodzielnie.
Zarząd wspólnoty został powołany uchwałą podjętą przez większość właścicieli lokali i co za tym idzie obdarzony zaufaniem.
W art. 29 ust. 2 i 3 WłLokU przewidziane zostały możliwości kontroli działalności zarządu przez właścicieli lokali.
Nie można jednak uznać, że koszt wykonania kserokopii lub skanów dokumentów dla jednego z członków wspólnoty powinni ponosić wszyscy właściciele lokali wchodzących w skład wspólnoty. Wydatki takie nie stanowią bowiem kosztów zarządu nieruchomością wspólną w świetle przepisów ustawy o własności lokali. Pogląd ten znajduje również swoje potwierdzenie w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, która także przewiduje odpłatność za sporządzanie kopii dokumentów na żądanie członków spółdzielni. Wobec czego członek wspólnoty żądając wydania kserokopii dokumentów wspólnoty musi być przygotowany na uiszczenie stosownej kwoty za ich wydanie.
Pragnę Pana zapewnić, że nikt z zarządu nie działa na szkodę wspólnoty.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Rezygnacja zarzadu
Nie ma czegoś takiego, jak sprawozdanie za miesiąc maj. Jest ustawowe sprawozdanie roczne, ewentualnie - jeśli właściciele zobowiążą zarząd uchwałą - może być inny okres. Np. co pół roku. Ale nie sądzę, żeby u Was taka uchwała została podjęta.
I co do kosztów kserokopii też mają rację.
I co do kosztów kserokopii też mają rację.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Rezygnacja zarzadu
A co z tym art.Zgodnie z artykułem 29 ustawy o własności lokali we wspólnocie mieszkaniowej właścicielom lokali przysługuje prawo kontroli działalności zarządu. Kontrola taka nie byłaby możliwa bez wglądu w dokumenty wspólnoty.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Re: Rezygnacja zarzadu
Zarząd jest zobowiazany do udostępnienia każdemu członkowi wspólnoty każdego dokumentu. Właściciel może sporzadzić kopię takiego dokumentu np. robiąc zdjęcie smartfonem i zarząd nie ma prawa mu tego zakazać.
Jednak nie oznacza to, że zarząd jest zobowiązany do bezpłatnego sporządzenia na żądanie właściciela lokalu kopii dokumentów. Tę kwestię wspólnota może uregulować w uchwale, natomiast generalnie właściciel chcący otrzymać kopie powinien zapłacić za ich soprzędzenie.
Prawu kontroli przysługującemu właścicielowi lokalu odpowiada ciążący na zarządzie lub zarządcy obowiązek umożliwienia mu wykonywania tego prawa, z którym wiąże się roszczenie o udzielenie wyjaśnień lub o udostępnienie dokumentów (Sąd Apelacyjny w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z 26 czerwca 2008 r., sygn. akt I ACa 1382/07).
Zarząd lub zarządca wspólnoty ma obowiązek udostępnić właścicielowi lokalu całość posiadanej dokumentacji poprzez zapewnienie mu nieskrępowanej możliwości jej przeglądania, robienia zdjęć, skanowania i robienia odpisów, przy czym pojęcie „sporządzania notatek i odpisów” należy interpretować szeroko i skoro strona może przeglądane dokumenty utrwalać w formie ręcznych odpisów, notatek i zdjęć wykonanych przyniesionym aparatem fotograficznym, to nie ma przeciwskazań, by to samo uczyniła za pomocą kserokopiarki czy w inny sposób (Sąd Okręgowy w Słupsku w postanowieniu z 12 czerwca 2013 r., sygn. akt IV Cz 307/13).
Wspólnota może określić w uchwale warunki wydawania kopii dokumentów, przy czym powinny one uwzględniać czas i nakłady niezbędne do sporządzania kopii oraz ich dystrybucji do członków wspólnoty (wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 26 września 2013 r., sygn. akt I ACa 355/13).
Prawo kontroli, o którym mowa w art. 29 ust. 3 uwl nie obejmuje żądania doręczania właścicielowi lokalu kopii dokumentów wspólnoty. Zgodnie z tym przepisem mogą oni domagać się jedynie udostępniania takich dokumentów, co polega na ich okazaniu, celem zapoznania się z ich treścią (Sąd Apelacyjny w Szczecinie w wyroku z 26 września 2013 r., sygn. akt I ACa 355/13).
Przepisy uwl nie stanowią podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymania kserokopii dokumentacji związanej ze sprawowaniem zarządu nieruchomością wspólną. Za dopuszczalne należy uznać natomiast co do zasady wprowadzenie określonych rozwiązań organizacyjnych związanych z technicznymi aspektami realizacji uprawnień kontrolnych, w związku z koniecznością przygotowania określonych dokumentów (odszukania ich i usystematyzowania) oraz wykonania odpisów lub kserokopii, przy uwzględnieniu technicznych i kadrowych możliwości zarządu lub zarządcy danej wspólnoty oraz zatrudnionych przez nich pracowników, a także kosztów powstałych z tego tytułu (Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 26 czerwca 2008 r., sygn. akt I ACa 1382/07).
Jednak nie oznacza to, że zarząd jest zobowiązany do bezpłatnego sporządzenia na żądanie właściciela lokalu kopii dokumentów. Tę kwestię wspólnota może uregulować w uchwale, natomiast generalnie właściciel chcący otrzymać kopie powinien zapłacić za ich soprzędzenie.
Prawu kontroli przysługującemu właścicielowi lokalu odpowiada ciążący na zarządzie lub zarządcy obowiązek umożliwienia mu wykonywania tego prawa, z którym wiąże się roszczenie o udzielenie wyjaśnień lub o udostępnienie dokumentów (Sąd Apelacyjny w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z 26 czerwca 2008 r., sygn. akt I ACa 1382/07).
Zarząd lub zarządca wspólnoty ma obowiązek udostępnić właścicielowi lokalu całość posiadanej dokumentacji poprzez zapewnienie mu nieskrępowanej możliwości jej przeglądania, robienia zdjęć, skanowania i robienia odpisów, przy czym pojęcie „sporządzania notatek i odpisów” należy interpretować szeroko i skoro strona może przeglądane dokumenty utrwalać w formie ręcznych odpisów, notatek i zdjęć wykonanych przyniesionym aparatem fotograficznym, to nie ma przeciwskazań, by to samo uczyniła za pomocą kserokopiarki czy w inny sposób (Sąd Okręgowy w Słupsku w postanowieniu z 12 czerwca 2013 r., sygn. akt IV Cz 307/13).
Wspólnota może określić w uchwale warunki wydawania kopii dokumentów, przy czym powinny one uwzględniać czas i nakłady niezbędne do sporządzania kopii oraz ich dystrybucji do członków wspólnoty (wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 26 września 2013 r., sygn. akt I ACa 355/13).
Prawo kontroli, o którym mowa w art. 29 ust. 3 uwl nie obejmuje żądania doręczania właścicielowi lokalu kopii dokumentów wspólnoty. Zgodnie z tym przepisem mogą oni domagać się jedynie udostępniania takich dokumentów, co polega na ich okazaniu, celem zapoznania się z ich treścią (Sąd Apelacyjny w Szczecinie w wyroku z 26 września 2013 r., sygn. akt I ACa 355/13).
Przepisy uwl nie stanowią podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymania kserokopii dokumentacji związanej ze sprawowaniem zarządu nieruchomością wspólną. Za dopuszczalne należy uznać natomiast co do zasady wprowadzenie określonych rozwiązań organizacyjnych związanych z technicznymi aspektami realizacji uprawnień kontrolnych, w związku z koniecznością przygotowania określonych dokumentów (odszukania ich i usystematyzowania) oraz wykonania odpisów lub kserokopii, przy uwzględnieniu technicznych i kadrowych możliwości zarządu lub zarządcy danej wspólnoty oraz zatrudnionych przez nich pracowników, a także kosztów powstałych z tego tytułu (Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 26 czerwca 2008 r., sygn. akt I ACa 1382/07).
piotrusb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |