Strona 3 z 4

Odp.: CIT-8 a sprawozdanie finansowe

: 24-03-2011, 21:11
autor: Kaizen
snowflake pisze:
Kaizen pisze:Mylisz dochód z przychodem. Skoro Wspólnota uzbierała na odsetki 100zł i zapłaciła 100zł - to dochód wyniósł 0 i podatek dochodowy od tego też 0 (niezależnie od tego czy dochód był zwolniony z podatku, czy nie).
Wspólnota może naliczać odsetki od nieterminowych wpłat właścicieli nawet wtedy, gdy te opóźnienia nie wpłyneły negatywnie na terminy zapłaty za faktury dostawcom.
Ale znowu mylisz dwie rzeczy. Nie ma związku między naliczaniem odsetek od nieterminowych wpłat właścicieli z odsetkami za nieterminowe wpłaty zobowiązań wspólnoty.
Skoro Wspólnota zapłaciła odsetki - to musiała zdobyć na to fundusze. Nie ma znaczenia w jaki sposób. Musiała i tyle - inaczej nie miałaby czym zapłacić. A skoro tak, to dochód na tym wynosi 0 (koszty = przychody).
Ja tu nic nie pisałem o odsetkach dla wspólnoty za nieterminowe płatności członków.

snowflake pisze:
Kaizen pisze:Czy naliczenia odsetek są przychodem finansowym - to nie regulują żadne przepisy
Przychody finansowe są zdefiniowane.
W znaczeniu podatkowym - owszem.

W znaczeniu "przychody do ujęcia w sprawozdaniu finansowym" czy "przychody w rachunkowości finansowej " - nie definiują (i w takim sensie ja tu użyłem tego stwierdzenia - coś, co wchodzi do sprawozdania finansowego Wspólnoty).

Powtarzam po raz kolejny - żadna ustawa i żadne rozporządzenia nie regulują sposobu prowadzenia rachunkowości we wspólnocie. Jedyny dokument który to ustala to obowiązkowa uchwała wspólnoty. I to wspólnota definiuje, co i jak ewidencjonować (minimalne wymagania są ustalone - co musi umożliwiać taka ewidencja). UoR nie obowiązuje we wspólnocie (i całe szczęście, bo to byłby spory koszt dla wspólnoty - normalne biuro rachunkowe bierze w Warszawie przynajmniej 1000zł/mies za pełną księgowość i naprawdę trzeba tu sporo wiedzieć i umieć).

Przepisy o statystyce publiczne nie dotyczą wspólnot - inaczej składałbyś sprawozdania do GUSu np. F-01. I znowu, super, że tego nie musimy.

Jeżeli twierdzisz, że któraś ustawa bądź rozporządzenie obowiązuje - podaj podstawę prawną (nie artykuł w prasie pseudofachowej czy z archo sprzed AFAIR 2001 r., gdy rozporządzenie obowiązywało)

Odp.: CIT-8 a sprawozdanie finansowe

: 24-03-2011, 21:51
autor: snowflake
Kaizen pisze:Jeżeli twierdzisz, że któraś ustawa bądź rozporządzenie obowiązuje - podaj podstawę prawną (nie artykuł w prasie pseudofachowej czy z archo sprzed AFAIR 2001 r., gdy rozporządzenie obowiązywało)
Nie twierdzę tak, i w żadnej mojej wypowiedzi nie padło takie stwierdzenie. Literatura jest jak najbardziej aktualna i zupełnie nie rozumiem Twojego negowania tego co zacytowałem. Akurat podręcznik Difina jest napisany bardzo dobrze i warto go wziąć do ręki podczas organizacji ewidencji we wspólnocie.
Uważam tylko, że przyjęcie niektórych rozwiązań wynikających z prawa bilansowego jest korzystne dla sprawozdawczości WM. Oparcie ewidencji o zasadę podwójnego zapisu nie oznacza prowadzenia ksiegowośći w rozumieniu uor. Taka ewidencja jest po prostu wierygdniejsza, rzetelniejsza, można ją szybko sprawdzić i wychwycić popełnione błędy. To tyle w tej kwestii.
Kaizen pisze:Ale znowu mylisz dwie rzeczy. Nie ma związku między naliczaniem odsetek od nieterminowych wpłat właścicieli z odsetkami za nieterminowe wpłaty zobowiązań wspólnoty.
To Ty posługujesz się tutaj terminem dochód, który jest terminem prawa podatkowego. Stwierdziłem tylko, że nie wpłącone odsetki są neutralne podatkowo, zatem mogą być w ewidencji WM (naliczone) i nie znajdą się w CIT-8. Wpłacone tak. Takie było pytanie majka 74, żeby podać przykłady takich różnic, więc podałem taki przykład.
A związek jest jak najbardziej, zarówno jedno jak i drugie jest związane z działalnością finansową WM.
Tak jeszcze uzupełnijąc to o czym rozmawiamy, to jak sam wiesz WM nie ma w wymienionym przez Ciebie rozporządzeniu. Praktyka jednak wskazuje na coś innego. Zobacz ile WM rozlicza swoje wyniki za pomocą rozliczeń miedzyokresowych. Przecież w taki sposób np: rozliczają swoje wyniki stowarzyszenia, które nadal są wymienione w tym rozporządzeniu.

Odp.: CIT-8 a sprawozdanie finansowe

: 24-03-2011, 22:43
autor: snowflake
Kaizen pisze:Ustawa o CIT rozstrzyga, jak liczyć podatek. Nie rozstrzyga, jak prowadzić księgowość czy ewidencję pozaksięgową. Zresztą, zacytowany przepis mówi o zaksięgowaniu w KSIĘGACH RACHUNKOWYCH a takowych wspólnoty nie mają.
Rozumiem, że WM nie stosuja tego przepisu. Zatem jaki, wg Ciebie, przepis ustawy definiuje moment poniesienia kosztu dla WM?

Odp.: CIT-8 a sprawozdanie finansowe

: 25-03-2011, 01:46
autor: Kaizen
snowflake pisze:Zatem jaki, wg Ciebie, przepis ustawy definiuje moment poniesienia kosztu dla WM?
Żaden. Jedna z wielu niedoróbek w prawie dotyczącym wspólnot mieszkaniowych. Ustawodawca "zapomniał" że nie wszystkie podmioty podpadające pod Ustawę o CIT prowadzą księgi rachunkowe.

Odp.: CIT-8 a sprawozdanie finansowe

: 25-03-2011, 23:04
autor: snowflake
Kaizen pisze:Ustawodawca "zapomniał" że nie wszystkie podmioty podpadające pod Ustawę o CIT prowadzą księgi rachunkowe.
Trudno mi jest zrozumieć Twoją argumentację. Z jednej strony cytujesz interpretacje US w sprawie przychodu podatkowego, za który to zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 uznaje się: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Co zresztą znajduje potwierdzenie w przedstawionych przez Ciebie interpretacjach. Z drugiej strony twierdzisz, że art. 15 ustawy, w zakresie ustalenia momentu poniesienia kosztów, nie stosuje się do WM, tylko dlatego, że ustawodawca użył tam określenia księgi rachunkowe. W związku z tym, jak dobrze zrozumiałem, WM może tego przepisu nie stosować.
Otóż powołam się na te same US, które przytoczyłeś:
IPPB3/423-379/09-5/EŻ:
Koszt utrzymania części wspólnej oraz poszczególnych lokali (takie jak utrzymanie czystości, konserwacja, remont dachu, elewacji, instalacji, przegląd techniczny, energia elektryczna w części wspólnej, koszty zarządu, koszty mediów dla poszczególnych lokali) mają charakter kosztów bezpośrednich, do kosztów podatkowych należy ująć je w momencie zarachowania faktur i rachunków w ewidencji pozaksięgowej przychodów i kosztów wspólnoty w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Koszty ubezpieczenia budynku jako koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy potrącić w dacie poniesienia (zaksięgowania), chyba że termin ubezpieczenia przekroczy rok podatkowy, to w takim przypadku ubezpieczenie stanowi koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy.

A wiec US traktują te księgi rachunkowe znacznie szerzej, zaliczając do niej również pozabilansową ewidencję kosztów, określoną ustawą o własności lokali.
Zatem WM również stosują art. 15 w zakresie ustalania momentu poniesienia kosztu.

I jest to logiczne, z uwagi na to, że art. 9.1 ustawy o podatku dochodowym stanowi, że:
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Tymi odrębnymi przepisami dla WM jest ustawa o własności lokali.
Wspólnota sama określa sposób prowadzenia tej ewidencji, ale ma ona być prowadzona w taki sposób, aby wypełnić zapisy art. 9.1 ustawy.
W związku z powyższym, jeżeli nie zastosujemy art. 15 w zakresie ustalania momentu poniesienia kosztu, to jest duże niebezpieczeństwo, że ewidencja WM nie pozwoli prawidłowo ustalić przychodów, kosztów podatkowych oraz dochodu. Będzie to miało również swoje skutki w źle sporządzonej deklaracji CIT-8.
I jeszcze jedna sprawa dla potwierdzenia mojej tezy, Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 września 1995 roku. sygn. akt III ARN 32/95 stwierdził, że:
"strona techniczna zapisu księgowego nie ma definitywnego znaczenia przy ocenie i kwalifikowaniu przez organ podatkowy treści zapisu księgowego z punktu widzenia obowiązujących przepisów podatkowych".
W związku z tym, ewidencja WM może być prowadzona nawet w zeszycie 100 kartkowym, ale w razie kontroli i tak będą sprawdzać, czy ewidencja spełnia wymogi art. 9.1 ustawy.

Odp.: CIT-8 a sprawozdanie finansowe

: 25-03-2011, 23:58
autor: Kaizen
snowflake pisze: A wiec US traktują te księgi rachunkowe znacznie szerzej, zaliczając do niej również pozabilansową ewidencję kosztów, określoną ustawą o własności lokali.
Nawet, gdyby przyjąć, że ważny jest moment ujęcia w pozaksięgowej ewidencji jakiejś faktury - to znowu żadne przepisy nie regulują, kiedy ująć fakturę. Czy w dacie otrzymania, czy w dacie zapłacenia, czy w dacie wystawienia, czy miesiącu którego koszt dotyczy czy w dowolnym innym.