CIT-8 a sprawozdanie finansowe
: 13-03-2011, 12:08
Czy u was CIT jest zgodny ze sprawozdaniem finansowym?
IMO do wyboru mamy - albo baaardzo ogólny rachunek wyników (i wynik taki jak w CIT), albo zrobienie go memoriałowo (i wynik niezgodny z CIT - no, chyba że zaistnieje cudowna sytuacja i wszyscy wpłacą dokładnie tyle ile mieli naliczeń).
Przepisy i interpretacje dosyć jasno precyzują (co najwyżej niektórzy zarządcy twierdzą inaczej - ale podstaw nie podają), że przychodami są OTRZYMANE pieniążki. I tak powinno być w CIT.
Ale czy tak samo ujmują to Wasze wspólnoty w sprawozdaniu i w CIT? O ile dosyć łatwo podać zbiorczą kwotę wpływów - o tyle rozbić na media, UNW czy jeszcze jakieś fundusze celowe trudno. Bo skąd mamy wiedzieć, że jak ktoś niedopłacił złotówki, to za UNW, wodę czy dorobienie zagubionego klucza do furtki?
Nie ma żadnych przepisów mówiących, jak ma wyglądać sprawozdanie finansowe wspólnoty mieszkaniowej - nie obowiązuje UoR, rozporządzenie o KPiR, rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej ani żadne inne.
Czyli jedynym, co reguluje wygląd sprawozdania jest uchwała. Co, jeżeli nie reguluje ona precyzyjnie wszystkich kwestii?
Moim zdaniem w sprawozdaniu potrzeba więcej szczegółów - osobno rozliczyć UNW, osobno media, osobno FR, osobno fundusze celowe. Zazwyczaj wpłaty są na dwa konta (FR i reszta). Jak więc rozbić tę resztę na poszczególne kategorie? Kasowo - nie wyobrażam sobie.
Więc pozostaje zrobienie sprawozdania memoriałowo. Naliczenia zaliczek i rozliczenia mamy na poszczególne kategorie - więc żaden problem.
Ale przecież w CIT musimy kasowo.
Dlaczego? Jakby ktoś miał wątpliwości, to przegrzebałem właśnie temat - i dla mnie stanowisko fiskusa jest jednoznaczne:
IPPB3/423-1560/08-5/EŻ
W kwestii pytania nr 2, Wspólnota wyjaśnia, iż przedmiotowe opłaty są naliczane w okresie miesięcznym na wydruku "zaliczka eksploatacyjna" z przeznaczeniem na fundusz remontowy i przekazywana właścicielom lokali korzystającym niewłaściwie z części wspólnej nieruchomości w terminie miesiąca następnego po miesiącu, którego dotyczą. Zastosowanie w tym przypadku znajdzie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności OTRZYMANE pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Wspólnota słusznie zauważa, że wpłaty zaliczek na utrzymanie nieruchomości nie pochodzą z działalności gospodarczej lecz z rozliczeń pomiędzy właścicielami lokali we Wspólnocie.
IPPB3/423-1560/08-5/EŻ
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy, przychodami są między innymi otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Zatem, wpłacane przez członków Wspólnoty zaliczki na poczet kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, kosztów związanych z utrzymaniem pojedynczego lokalu oraz uiszczone odsetki z tytułu nieterminowych wpłat w/w zaliczek stanowią dla Wspólnoty przychody podatkowe w momencie ich otrzymania.
USII/423/20/2007
Oznacza to, że wszystkie środki jakie wpływają na rachunek wspólnoty stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jej przychód. Dotyczy to również uiszczonych przez jej członków zgodnie z art. 15 ww. ustawy o własności lokali zaliczek w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu, o których mowa w art. 14 tej ustawy
IPPB3/423-552/09-4/EŻ
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem, stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zaliczki na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania nieruchomości wpłacane przez właścicieli lokali, jako otrzymane pieniądze, są przychodem z chwilą ich faktycznego otrzymania, tj. w dniu, w którym środki te wpłynęły na rachunek bankowy Wspólnoty.
IMO do wyboru mamy - albo baaardzo ogólny rachunek wyników (i wynik taki jak w CIT), albo zrobienie go memoriałowo (i wynik niezgodny z CIT - no, chyba że zaistnieje cudowna sytuacja i wszyscy wpłacą dokładnie tyle ile mieli naliczeń).
Przepisy i interpretacje dosyć jasno precyzują (co najwyżej niektórzy zarządcy twierdzą inaczej - ale podstaw nie podają), że przychodami są OTRZYMANE pieniążki. I tak powinno być w CIT.
Ale czy tak samo ujmują to Wasze wspólnoty w sprawozdaniu i w CIT? O ile dosyć łatwo podać zbiorczą kwotę wpływów - o tyle rozbić na media, UNW czy jeszcze jakieś fundusze celowe trudno. Bo skąd mamy wiedzieć, że jak ktoś niedopłacił złotówki, to za UNW, wodę czy dorobienie zagubionego klucza do furtki?
Nie ma żadnych przepisów mówiących, jak ma wyglądać sprawozdanie finansowe wspólnoty mieszkaniowej - nie obowiązuje UoR, rozporządzenie o KPiR, rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej ani żadne inne.
Czyli jedynym, co reguluje wygląd sprawozdania jest uchwała. Co, jeżeli nie reguluje ona precyzyjnie wszystkich kwestii?
Moim zdaniem w sprawozdaniu potrzeba więcej szczegółów - osobno rozliczyć UNW, osobno media, osobno FR, osobno fundusze celowe. Zazwyczaj wpłaty są na dwa konta (FR i reszta). Jak więc rozbić tę resztę na poszczególne kategorie? Kasowo - nie wyobrażam sobie.
Więc pozostaje zrobienie sprawozdania memoriałowo. Naliczenia zaliczek i rozliczenia mamy na poszczególne kategorie - więc żaden problem.
Ale przecież w CIT musimy kasowo.
Dlaczego? Jakby ktoś miał wątpliwości, to przegrzebałem właśnie temat - i dla mnie stanowisko fiskusa jest jednoznaczne:
IPPB3/423-1560/08-5/EŻ
W kwestii pytania nr 2, Wspólnota wyjaśnia, iż przedmiotowe opłaty są naliczane w okresie miesięcznym na wydruku "zaliczka eksploatacyjna" z przeznaczeniem na fundusz remontowy i przekazywana właścicielom lokali korzystającym niewłaściwie z części wspólnej nieruchomości w terminie miesiąca następnego po miesiącu, którego dotyczą. Zastosowanie w tym przypadku znajdzie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności OTRZYMANE pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Wspólnota słusznie zauważa, że wpłaty zaliczek na utrzymanie nieruchomości nie pochodzą z działalności gospodarczej lecz z rozliczeń pomiędzy właścicielami lokali we Wspólnocie.
IPPB3/423-1560/08-5/EŻ
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy, przychodami są między innymi otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Zatem, wpłacane przez członków Wspólnoty zaliczki na poczet kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, kosztów związanych z utrzymaniem pojedynczego lokalu oraz uiszczone odsetki z tytułu nieterminowych wpłat w/w zaliczek stanowią dla Wspólnoty przychody podatkowe w momencie ich otrzymania.
USII/423/20/2007
Oznacza to, że wszystkie środki jakie wpływają na rachunek wspólnoty stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jej przychód. Dotyczy to również uiszczonych przez jej członków zgodnie z art. 15 ww. ustawy o własności lokali zaliczek w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu, o których mowa w art. 14 tej ustawy
IPPB3/423-552/09-4/EŻ
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem, stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zaliczki na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania nieruchomości wpłacane przez właścicieli lokali, jako otrzymane pieniądze, są przychodem z chwilą ich faktycznego otrzymania, tj. w dniu, w którym środki te wpłynęły na rachunek bankowy Wspólnoty.