Księgowość - raz do roku?
Księgowość - raz do roku?
Czy możliwe jest prowadzenie księgowości WM przez przygotowanie wszelkiej wymaganej papierologii raz w roku? W międzyczasie zbierane są jedynie informacje o stanie kont poszczegolnych lokatorów. Pytam gdyż ograniczyłoby to koszty w WM, która nie zleca zarządzania zewnętrznej firmie? Ew. co należałoby spełnić aby taki model wprowadzić.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
- dobroslaw76
- .
- Posty: 249
- Rejestracja: 23-02-2006, 14:44
- Kontakt:
Odp.: Księgowość - raz do roku?
Nie rozumiem za bardzo, co oznacza określenie "raz do roku". To znaczy, że cały rok nikt nie zajmuje się księgowością i dopiero pod koniec roku ktos zbiera dokumenty i je księguje?
To jest chyba niemozliwe - a sprawozdawczosc (CIT), windykacja należności itp.?
To jest chyba niemozliwe - a sprawozdawczosc (CIT), windykacja należności itp.?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Odp.: Księgowość - raz do roku?
CIT 2 i 8 wypełnia się jedynie wtedy, gdy wspólnota osiąga przychody inne niż wpłaty właścicieli, tzn. z prowadzonej działalności gospodarczej np.: wynajem reklamy, wynajem pomieszczenia na usługi, itp. ...
Mylę się ?
Jeżeli tak, to proszę mnie "zmoderować".
Odnośnie księgowości:
1) trzeba na bieżąco ewidencjonować "spływalność" zaliczek zapisując je na indywidualnych kartach rozliczeń właścicieli
2) trzeba na bieżąco prowadzić rejestr wydatków z podziałem na poszczególne kategorie:
- remonty,
- bieżące utrzymanie stanu technicznego nieruchomości: naprawy, serwis i przeglądy prawem budowlanym wymagane,
- zakupy drobnego wyposażenia i narzędzi (ewidencjonować inwentarz ruchomości)
- sprzątanie,
- wynagrodzenie zarządu,
- ekspertyzy, projekty, opinie i inne ekstra niestandardowe wybryki
- media do zasilania NW (prunt na oświtlenie, CO opomiarowane, ...)
- media dostarczane do lokali za pośrednictwem wspólnoty - to takie w których stroną w umowie z dostawcą jest wspólnota, a odbiorcą samodzielne lokale (każde oddzielnie: woda, co, śmieci ...)
Coś jeszcze ? Proszę uzupełnić ...
Ogólnie, prowadzenie księgowości nie za dużej wspólnoty niewiele odbiega od prowadzenia finansów gospodarstwa domowego i jest niezwykle ... proste. Różnica jest taka, że oprócz "Mamy" i "Taty", do wspólnego garnka wrzuca jeszcze paru innych "wujków", którzy mieszkają w mieszkaniach w tym samym domu.
Nie ma tu nic do rzeczy księgowość żywcem wzięta z prowadzenia przedsiębiorstwa (księgowośc uproszczona lub pełna).
Często licencjonowani mydlą oczy właścicielom, że to jest niezwykle trudne, skomplikowane, a to NIE PRAWDA. Bywa, że cała księgowość jest prowadzona tak pokrętnie, że przeciętnemu właścicielowi wydaje się, że umysłem nie dorasta do tego ambitnego zagadnienia i nie kontroluje ... a wtedy ... może być niebezpiecznie. UWAGA
Chyba, że współwłaścicielem jest gmina .... w takim przypadku nie wiem jak jest.
Mylę się ?
Jeżeli tak, to proszę mnie "zmoderować".
Odnośnie księgowości:
1) trzeba na bieżąco ewidencjonować "spływalność" zaliczek zapisując je na indywidualnych kartach rozliczeń właścicieli
2) trzeba na bieżąco prowadzić rejestr wydatków z podziałem na poszczególne kategorie:
- remonty,
- bieżące utrzymanie stanu technicznego nieruchomości: naprawy, serwis i przeglądy prawem budowlanym wymagane,
- zakupy drobnego wyposażenia i narzędzi (ewidencjonować inwentarz ruchomości)
- sprzątanie,
- wynagrodzenie zarządu,
- ekspertyzy, projekty, opinie i inne ekstra niestandardowe wybryki
- media do zasilania NW (prunt na oświtlenie, CO opomiarowane, ...)
- media dostarczane do lokali za pośrednictwem wspólnoty - to takie w których stroną w umowie z dostawcą jest wspólnota, a odbiorcą samodzielne lokale (każde oddzielnie: woda, co, śmieci ...)
Coś jeszcze ? Proszę uzupełnić ...
Ogólnie, prowadzenie księgowości nie za dużej wspólnoty niewiele odbiega od prowadzenia finansów gospodarstwa domowego i jest niezwykle ... proste. Różnica jest taka, że oprócz "Mamy" i "Taty", do wspólnego garnka wrzuca jeszcze paru innych "wujków", którzy mieszkają w mieszkaniach w tym samym domu.
Nie ma tu nic do rzeczy księgowość żywcem wzięta z prowadzenia przedsiębiorstwa (księgowośc uproszczona lub pełna).
Często licencjonowani mydlą oczy właścicielom, że to jest niezwykle trudne, skomplikowane, a to NIE PRAWDA. Bywa, że cała księgowość jest prowadzona tak pokrętnie, że przeciętnemu właścicielowi wydaje się, że umysłem nie dorasta do tego ambitnego zagadnienia i nie kontroluje ... a wtedy ... może być niebezpiecznie. UWAGA
Chyba, że współwłaścicielem jest gmina .... w takim przypadku nie wiem jak jest.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Odp.: Księgowość - raz do roku?
Wspólnota zwolniona jest z obowiązku składania comiesięcznych deklaracji do urzędu skarbowego, pod warunkiem, że osoba uprawniona do działania w imieniu wspólnoty złożyła w US oświadczenie, że dana wspólnota uzyskuje wyłacznie dochody zwolnione z podatku i nie przeznacza ich na inne cele niż warunkujące zwolnienie.
Nie zwalnia to jednak ze składania rocznej deklaracji CIT 8.
Nie zwalnia to jednak ze składania rocznej deklaracji CIT 8.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Odp.: Księgowość - raz do roku?
U mnie współwłascicielem jest gmina. Wystawiam co miesiąc notę obciążeniowa, gdzie jest ujęta zaliczka na eksploatację + media.
W styczniu rozliczam zaliczkę za poprzedni rok z rozbiciem na koszty (np. energia, sprzątanie, rachunek bankowy, drobne naprawy).
W styczniu rozliczam zaliczkę za poprzedni rok z rozbiciem na koszty (np. energia, sprzątanie, rachunek bankowy, drobne naprawy).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |
Odp.: Księgowość - raz do roku?
Ha! Znalazłam:)
'Wspólnota jako jednostka organizacyjna niemajaca osobowości prawnej i podatnik podatku dochodowego od osób prawnych podlega ustawie z 29 wrzesnia 1994 o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76 , poz. 694 ze zm.)".
Tyle, że nie musi prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych (ksiegowi wiedza o co chodzi ).
Art. 4 tej ustawy pozwala wspólnocie na stosowanie uproszczeń. Czyli mówiąc ludzkim językiem, wystarczy prosta ewidencja przychodów i kosztów.
'Wspólnota jako jednostka organizacyjna niemajaca osobowości prawnej i podatnik podatku dochodowego od osób prawnych podlega ustawie z 29 wrzesnia 1994 o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76 , poz. 694 ze zm.)".
Tyle, że nie musi prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych (ksiegowi wiedza o co chodzi ).
Art. 4 tej ustawy pozwala wspólnocie na stosowanie uproszczeń. Czyli mówiąc ludzkim językiem, wystarczy prosta ewidencja przychodów i kosztów.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Schowaj odnośniki |