POCZĄTKI WE WSPÓLNOCIE MIESZKANIOWEJ
: 15-05-2008, 11:51
Oto, artykuł, który z pewnością zainteresuje wielu początkujących właścicieli:
Początki we wspólnocie mieszkaniowej
(2005-09-30)
Pierwszą czynnością wszystkich współwłaścicieli powinno być ogólne zebranie. Właściciele podejmują decyzje w drodze uchwał. Każda uchwała powinna być zaprotokołowana. Jest to niezbędne do celów dowodowych. Na zebraniu tym należy ustalić w drodze głosowania nad uchwałą sposób zarządu nieruchomością. Można wziąć pod uwagę dwa sposoby zarządzania. Pierwszy - to wybór zarządu spośród właścicieli. Drugi polega na zarządzaniu przez licencjonowanego zarządcę. W tym drugim przypadku trzeba wybrać radę, która kontroluje i współdziała z zarządcą.
Jeśli zarządzaniem zajmuje się zarząd wybrany z grona właścicieli, warto poprzez uchwałę ustalić jego kompetencje i wynagrodzenie. Zarząd może być zabezpieczony notarialnie. Zdarza się, że właściciele lub deweloper ustanowi zarząd poprzez akt notarialny. Sytuacja taka jest o tyle skomplikowana, że odwołanie zarządu musi być dokonane w tej samej formie, czyli notarialnie. Forma aktu notarialnego nie jest wymagana przy umowie o zarząd.
Poniżej zestawiono czynności, które trzeba wykonać, gdy wspólnota decyduje się na prowadzenie zarządu przez osobę z zewnątrz i przy zmianie zarządcy.
Pierwszy zarządca – nowa wspólnota mieszkaniowa
•wybór Rady Wspólnoty w drodze uchwały,
•wybór zarządcy w drodze uchwały,
•podpisanie umowy o zarządzanie z zarządcą – w imieniu wspólnoty umowę podpisuje Rada wspólnoty mieszkaniowej,
•uchwała wspólnoty o sposobie dysponowania kontem bankowym (element umowy o zarządzanie),
•przejęcie budynku i dokumentacji technicznej i finansowej przez administratora w zarządzanie – protokolarnie ( protokół techniczny i finansowy ), uczestnikami przekazania budynku są rada wspólnoty, administrator i ewentualnie inspektor nadzoru (warto spisać stany liczników),
•zgłoszenie wspólnoty do urzędu skarbowego (NIP) i do urzędu statystycznego (REGON),
•otwarcie konta bankowego (niezbędne dokumenty: uchwała wspólnoty o sposobie dysponowania kontem bankowym, akt notarialny któregoś z właścicieli i ewentualnie umowa o zarządzanie)
•zebranie członków wspólnoty i przedstawienie przez zarządcę planu gospodarczego
Zmiana zarządcy – istniejąca już wspólnota mieszkaniowa
•uchwała o braku absolutorium dla dotychczasowego zarządcy lub zarządu,
•w przypadku umowy o zarządzanie spisanej w formie aktu notarialnego niezbędne również rozwiązanie tej umowy w obecności notariusza,
•wybór nowego zarządcy w drodze uchwały,
•podpisanie umowy o zarządzanie z zarządcą – w imieniu wspólnoty umowę podpisuje Rada wspólnoty mieszkaniowej,
•przejęcie budynku i dokumentacji technicznej i finansowej przez administratora w zarządzanie – protokolarnie ( protokół techniczny i finansowy ), uczestnikami przekazania budynku są rada wspólnoty, administrator i ewentualnie inspektor nadzoru; warto spisać stany liczników,
•jeśli wspólnota nie ma numerów NIP i REGON, należy ją zgłosić do urzędu skarbowego (NIP) i do urzędu statystycznego (REGON),
•zmiana adresów do korespondencji,
•uchwała wspólnoty o sposobie dysponowania kontem bankowym (akt notarialny któregoś z właścicieli i ewentualnie umowa o zarządzanie),
•zablokowanie konta i zmiana wzorów podpisów,
•zebranie członków wspólnoty i przedstawienie przez zarządcę planu gospodarczego
Autor: Aleksander Święcicki - dyplomowany zarządca nieruchomości.