Czy przetarg publiczny jest wymagany?

Czyli wszystko o wszelkiego rodzaju remontach i modernizacjach.
Wiadomość
Autor
aaadam

Czy przetarg publiczny jest wymagany?

#1 Post autor: aaadam » 13-03-2006, 11:28

Spotkałem się dzisiaj z opinią pracowników gminy, iż na dużą inwestycję sięgającą ponad 400tys. wymagany jest prawem przetarg publiczny. Sprawa dotyczy ofert zebranych przez Zarząd Wspólnoty na termomodernizację budynku. Zebraliśmy 5 ofert różnych firm i na zebraniu Zarządu wybraliśmy, naszym zdaniem najkorzystniejszą. Na zebraniu Wspólnoty Mieszkaniowej zamierzamy podjąć uchwałę, która wyrazi zgodę na podpisanie umowy, a co za tym idzie na zaciągnięcie kredytu termomodernizacyjnego na ocieplenie budynku. Dodam, że w tym przypadku gmina posiada większościowy udział 514/1000 i może "stwarzać" problemy. Oczywiście podejmiemy wniosek o głosowaniu 1/1, ale każdą uchwałę można przecież vetować. Zebranie ma się odbyć 23 marca, a więc czasu mamy niewiele.

Jeśli ktoś zna odpowiednie przepisy w tym temacie, proszę o pomoc.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Awatar użytkownika
dobroslaw76
.
.
Posty: 249
Rejestracja: 23-02-2006, 14:44
Kontakt:

Odp.: Czy przetarg publiczny jest wymagany?

#2 Post autor: dobroslaw76 » 13-03-2006, 14:44

Obowiązek stosowania Ustawy - Prawo Zamowien Publicznych (dalej PZP)powstaje gdy jednocześnie wystąpią dwie przesłanki:
1. zamowienie dokonywane jest na roboty budowlane, usługi lub dostawę 2. podmiot dokonujący zamówienia jest wymieniony w art. 3 Prawa zamówien Publicznych.

Na szczescie dla wspolnot (moim zdaniem :P ) Ustawy nie trzeba stosowac, bowiem środki finansowe wspolnoty nie sa srodkami publicznymi, nawet gdy gmina posiada we wspolnocie udzial wiekszościowy !!!!!!

Zaliczki wpłacane przez jednostki samorzadu terytorialnego, z chwilą wpłynięcia na rachunek bankowy wspólnoty przestają być środkami publicznymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i stają się środkami własnymi wspólnoty. Zdanie takie wyraziło dwukrotnie Min. Finansów - w opinii departamentu Finansów Gospodarki Narodowej z dnia 12.05.2003 znak GN7/063-3a/53/03/912 oraz z dnia 23.06.2003 roku znak: GN7/063-3d/183/03/6701.

Zamawiającym jest wspolnota mieszkaniowa, a nie jesdnostka samorzadu terytorialnego, chocby posiadala ona we wspolnocie ponad 50 % udziałow.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Gość

Odp.: Czy przetarg publiczny jest wymagany?

#3 Post autor: Gość » 13-03-2006, 23:49

Zaliczki wpłacane przez jednostki samorzadu terytorialnego, z chwilą wpłynięcia na rachunek bankowy wspólnoty przestają być środkami publicznymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i stają się środkami własnymi wspólnoty. Zdanie takie wyraziło dwukrotnie Min. Finansów - w opinii departamentu Finansów Gospodarki Narodowej z dnia 12.05.2003 znak GN7/063-3a/53/03/912 oraz z dnia 23.06.2003 roku znak: GN7/063-3d/183/03/6701.
Zamawiającym jest wspolnota mieszkaniowa, a nie jesdnostka samorzadu terytorialnego, chocby posiadala ona we wspolnocie ponad 50 % udziałow.[/quote]

Problem tylko w tym, że Urząd Zamówień Publicznych stoi na innym stanowisku, więc przy takich kwotach lepiej nie spierać się z gminą, tylko zrobić przetarg publiczny w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Cyba, że wolicie się ciągać z Gminą po sądach, zamist na przyszłą zimę mieć ciepelko :-):
21. Obowiązek stosowania ustawy przez wspólnoty mieszkaniowe i zarządców nieruchomości wspólnej.

I. Obowiązek stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych przez wspólnoty mieszkaniowe w nieruchomościach których udział samorządów przekracza 50% wywoływało i nadal wywołuje wątpliwości. Świadczy o tym m.in. stanowisko Ministerstwa Finansów, które pierwotnie uznało za zasadny obowiązek stosowania ustawy przez wspólnoty mieszkaniowe (opinia Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów z dnia 9 kwietnia 2002 r., znak: ST1-4800-357/2002), a następnie zmieniło swe stanowisko w tym zakresie (opinia Departamentu Finansów Gospodarki Narodowej Ministerstwa Finansów z dnia 12 maja 2003 r., znak: GN7/063-3a/53/03/912) wskazując, iż środki przekazane wspólnocie mieszkaniowej nie stanowią środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Prezes Urzędu, pismem z dnia 23 czerwca 2003 r. (znak: UZP/DPO-MRZ/21525/03) zwrócił się do Ministra Finansów z prośbą o zajęcie jednoznacznego stanowiska Ministra Finansów w przedmiotowej sprawie. Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 16 lipca 2003 r. (znak:GN7/063-3d/183/03/6701) podtrzymało swój pogląd o tym, iż środki przekazane wspólnocie mieszkaniowej nie stanowią środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Rozpatrując zagadnienie obowiązku stosowania przepisów ustawy przez wspólnoty mieszkaniowe, w których gmina posiada co najmniej 50% udziałów w nieruchomości wspólnej, należy wziąć pod uwagę przepis art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, obowiązkiem stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych objęte zostały inne, niż określone w pkt 1 i 2 podmioty, jeżeli ponad 50 % wartości udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3.

Z treści cyt. przepisu wynika, iż obowiązek stosowania ustawy uzależniony został m.in. od udziału środków publicznych w finansowaniu zamówienia publicznego. Przyjmując za słuszny, pogląd o tym, iż wspólnota mieszkaniowa jest odrębnym od właścicieli lokali (w rozważanym przypadku, również gminy) podmiotem stosunków cywilnoprawnych, należy jednak zwrócić uwagę, iż nie wyklucza to istnienia sytuacji finansowania zamówienia ze środków publicznych. Ze swej istoty, środki publiczne przekazywane beneficjentowi (wspólnocie mieszkaniowej) tracą ten status, o ile podmiot je otrzymujący nie jest zaliczany do sektora finansów publicznych. Tym samym, należy uznać zasadność opinii Ministerstwa Finansów, które wskazuje, iż środki przekazane wspólnocie mieszkaniowej jako podmiotowi nie zaliczanemu do jednostek sektora finansów publicznych nie stanowią już środków publicznych. Opinia Ministerstwa Finansów nie dotyczy jednak interpretacji art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych (dawnego art. 4 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych).

Przyjmując pogląd Ministerstwa Finansów za słuszny wskazać jednak należy, iż nie przesądza on o braku obowiązku stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych przez wspólnoty mieszkaniowe w których jednym z właścicieli lokali są jednostki samorządu terytorialnego, których udział w nieruchomości wspólnej wynosi ponad 50%. Przepis art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy nie uzależnia bowiem obowiązku stosowania przepisów ustawy od "posiadania" czy też "wydatkowania" środków publicznych, lecz od "finansowania" ze środków publicznych. Przyjmując za słuszne rozumienie, iż podmiot z art. 3 ust. 1 pkt 5 zostaje zobowiązany do stosowania ustawy tylko wówczas gdy "wydatkuje" środki publiczne, doprowadzilibyśmy do sytuacji w której obowiązek stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych w oparciu o tę przesłankę mógłby dotyczyć tylko i wyłącznie jednostek sektora finansów publicznych, a więc podmiotów expressis verbis zobowiązanych do stosowania ustawy na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy. W ocenie Urzędu nie należy utożsamiać pojęcia "finansowania ze środków publicznych" z "posiadaniem środków publicznych i ich wydatkowaniem". To pierwsze pojęcie ma szersze znaczenie. Pojęcie "finansowania" oznacza bowiem "dostarczanie środków pieniężnych na coś, pokrywanie kosztów jakiegoś przedsięwzięcia, jakiejś działalności, udzielanie funduszów, opłacanie" . Tym samym, fakt utraty statusu środków publicznych przekazywanych przez sektor finansów publicznych nie rozstrzyga o braku istnienia okoliczności określonej przepisem art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy, a więc finansowania zamówienia ze środków publicznych.

Przez "finansowanie zamówienia" w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy należy rozumieć przekazywanie środków na funkcjonowanie danego podmiotu, czy też jego wsparcie przy realizacji konkretnego przedsięwzięcia, działalności (a więc co do zasady - subwencja, dotacja, darowizna). Generalnie chodzi zatem o umowy, które nie mają charakteru wzajemnego. Z taką sytuacją będziemy mieli np. do czynienia w przypadku pozyskiwania środków na podstawie umowy pożyczki, przez którą dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości (art. 720 § 1 k.c.). Nie ma przy tym znaczenia fakt, iż środki te przechodzą na własność pożyczkobiorcy, tracąc przy tym charakter środków publicznych.

Analogiczna sytuacja będzie przy przekazywaniu środków publicznych przez gminę na rzecz wspólnoty mieszkaniowej. W tym przypadku, gmina przekazywać będzie środki wspólnocie mieszkaniowej na utrzymanie nieruchomości wspólnej. Przy przekazywaniu środków przez gminę, nie będziemy mieli natomiast do czynienia z udzielaniem zamówienia publicznego, ze względu na to, iż przekazanie środków nie następuje w zamian za konkretne świadczenie. Podsumowując, udzielane przez wspólnotę mieszkaniową zamówienia będą finansowane z udziałem środków publicznych, pomimo, iż środki wydatkowane przez wspólnotę takiego statusu już nie będą posiadać.

Należy również zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy, obowiązek stosowania ustawy zachodzi nie tylko w sytuacji finansowania zamówienia ze środków publicznych, ale również w przypadku finansowania zamówienia przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3 art. 3 ustawy, a więc również przez gminę, która jako jednostka sektora finansów publicznych zaliczana jest do podmiotów wymienionych art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy. Niezależnie zatem od sporu dotyczącego statusu wydatkowanych środków, bezspornym jest, iż zamówienia udzielane przez wspólnotę mieszkaniową finansowane są również przez gminę jako współwłaściciela nieruchomości, co przesądza o obowiązku stosowania ustawy przez wspólnoty mieszkaniowe w nieruchomości których udział jednostki samorządu terytorialnego przekracza 50 %.

W opinii Urzędu Zamówień Publicznych, w przypadku, gdy wspólnota mieszkaniowa, w której gmina posiada ponad 50 % udziałów w nieruchomości wspólnej udziela zamówienia na usługę, dostawę lub robotę budowlaną, wspólnota ta zobowiązana będzie do stosowania procedur ustawy Prawo zamówień publicznych na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

aaadam

Odp.: Czy przetarg publiczny jest wymagany?

#4 Post autor: aaadam » 14-03-2006, 09:55

Dziękuję bardzo za wyczerpujące odpowiedzi!

Przeczytałem je po kilka razy i takie wnioski nasuwają mi się na myśl:

1. Na zebraniu bilansowym tejże wspólnoty, w dniu 16 kutego br. Wspólnota podejmując uchwałę o planie romontowym zastrzegła, że zobowiązuje Zarządcę do zebrania ofert na przedmiotowe prace w terminie do końca lutego oraz, że zobowiązuje Zarząd do wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. Jakoś mi ten fakt umknął kiedy pisałem pierwsze pytanie, a wydaje się on w tej sytuacji kluczowym, biorąc pod uwagę fakty:
1. Na zebraniu głosowano udziałami, poniważ pozostali właściciele stawili się w łącznej ilości mniejszej niż 20% udziałów i nie mogli podjąć wniosku o głosowaniu 1/1
2. W/w zapis w uchwale był więc podjęty przy udziale gminy "za", tak więc ewentualne pretensje gmina może kierować do swojego przedstawiciela, który zgodził się na taki sposób wyboru oferty.

Biorąc pod uwagę, że prawo w tym temacie, sądząc po powyższych wypowiedziach jest niejednoznaczne, mogę śmiało wątpić w możliwość zaskarżenia uchwały do sądu.

Dzisiaj dostarczam zawiadomienie o zebraniu, z projektami uchwał oraz wykazem oferentów oraz z zaznaczeniem, iż każdy z właścicieli ma swobodny dostęp do wglądu w oferty w terminie do 22 marca w biurze Zarządcy. Zebranie odbędzie się 23 marca. O wynikach oczywiście napiszę.

P.S. "Gościu" kim jesteś?

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Gerda

Odp.: Czy przetarg publiczny jest wymagany?

#5 Post autor: Gerda » 17-03-2006, 19:29

Zgodnie z opinią mojego prawnika - jeszcze nie potwierdzoną pisemnie

Jeżeli w przypadku opisanym przez aadama trzeba by wymienic tynki ( remont w rozumieniu prawa budowlanego ) przetarg zgodnie z ustawą o zamowieniach publicznych nie jest wymagany. Termomodernizacja nie wymaga pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia - więc nie jest remontem w rozumieniu rawa budowlanego, a więc analogicznie jeżeli gmina posiada ponad 50 % udzialu w nieruchomości trzeba wywolać przetarg w trybie zamówień publicznych. Powolywane wyżej stanowisko min. fin zostało ( podobno uchylone - szukamy gdzie ) Jest w prawdzie wyrok sądu apelacyjnego w tej sprawie gdzieś z Polski, który mówi że zalczki na koszty eksploatacji i zaliczki na fundusz remontowy, sa łącznie zaliczkami na koszty zarządu nieruchomością wspólną, a te, jeżeli wpływają od gminy przestają być środkami publicznymi, są zwolnione z obowiązywania ustawy o zamowieniach publicznych.
POMOCY W INTERPRETACJI BO ZACZYNAM SIĘ JUŻ W NICH GUBIĆ.
Pędzę na zebranie wspólnoty, wrócę do tematu później.
Pozdrawiam

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

Awatar użytkownika
dobroslaw76
.
.
Posty: 249
Rejestracja: 23-02-2006, 14:44
Kontakt:

Odp.: Czy przetarg publiczny jest wymagany?

#6 Post autor: dobroslaw76 » 20-03-2006, 11:14

interpretacja przepisow ustawy - prawo zamowien publicznych w kwestii ich stosowania przez wspolnoty mieszkaniowe jest przerozna i zalezna od interpretujacego. Ja tez szukam najnowszych interpretacji - jak znajde to sie podziele ich trescia. Nie mniej jednak u mnie prawa zamowien wspolnoty nie stosuja :)

Link:
BBcode:
HTML:
Schowaj odnośniki
Pokaż odnośniki do wpisu

ODPOWIEDZ

Wróć do „Remonty i modernizacje”