Strona 2 z 3

Odp.: koszty zarzadu

: 26-01-2008, 18:37
autor: marysia
Owner, dzieki. Gdybyś wyjaśnił jeszcze jedno...Osiedle przejęte od developera. Nie było zebrania wspólnoty /poza tym, na którym został wybrany zarząd/. Nie ma planu gospodarczego. Co w takiej sytuacji z wysokością zaliczek, albo wynagrodzeniem dla zarządcy?. Coś płacić trzeba, bo jakieś faktury do zapłaty przychodzą. Tylko w jakiej wysokości? Tyle co za "rządów" developera? Do tej pory mieszkałam w mieszkaniu społdzielczym i nie miałam nic do powiedzenia. Mam wrażenie, że teraz też nic nie mam.

Odp.: koszty zarzadu

: 26-01-2008, 18:52
autor: owner
marysia pisze:Nie było zebrania wspólnoty /poza tym, na którym został wybrany zarząd/. Nie ma planu gospodarczego. Co w takiej sytuacji z wysokością zaliczek, albo wynagrodzeniem dla zarządcy?
Macie zarząd wybrany spośród włascicieli, czy zarządcę notarialnego? Albo jedno, albo drugie. Raz piszesz o zarządzie, a raz o zarządcy. Jeżeli jest powołany zarząd, to może on zawrzeć umowę cywilnoprawną o administrowanie nieruchomością wspólną. Definicję administrowania znajdziesz w dziale Orzecznictwo na forum.

Jeżeli jest zarząd, to powinien do końca marca br. zwołać zebranie i zaproponować wysokość zaliczek po analizie kosztów z zeszłego roku. To nie muszą być te same zaliczki, one muszą odzwierciedlać faktycznie ponoszone koszty (na podstawie faktur i umów). Plan gospodarczy i zaliczki muszą być uchwalone przez właścicieli lokali (niezależnie od tego, czy macie zarząd, czy zarządcę notarialnego).

Zapoznaj się z ustawą o własności lokali.
"Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu" (art. 29 ust. 3 ustawy). Masz prawo wglądu we wszystkie dokumenty wspólnoty: uchwały, umowy, rachunki, wyciągi bankowe, rozliczenia z właścicielami lokali itp. Masz prawo żądać informacji i wyjaśnień.

Odp.: koszty zarzadu

: 26-01-2008, 19:18
autor: marysia
owner pisze:
Jeżeli jest zarząd, to powinien do końca marca br. zwołać zebranie i zaproponować wysokość zaliczek po analizie kosztów z zeszłego roku. To nie muszą być te same zaliczki, one muszą odzwierciedlać faktycznie ponoszone koszty (na podstawie faktur i umów). Plan gospodarczy i zaliczki muszą być uchwalone przez właścicieli lokali (niezależnie od tego, czy macie zarząd, czy zarządcę notarialnego).
Jest administrator zatrudniony na podstawie umowy.
Ustawę przeczytałam i mam wrażenie, że nie odnosi się w żadnym swoim zapisie do wysokości wpłat jakie powinni uiszczać członkowie wspólnoty między odbiorem od developera, a uchwaleniem planu gospodarczego.

Odp.: koszty zarzadu

: 26-01-2008, 20:02
autor: owner
marysia pisze:Ustawę przeczytałam i mam wrażenie, że nie odnosi się w żadnym swoim zapisie do wysokości wpłat jakie powinni uiszczać członkowie wspólnoty między odbiorem od developera, a uchwaleniem planu gospodarczego.
Co to znaczy "odbiór od dewelopera"?
Wspólnota mieszkaniowa powstaje nie z chwilą wyboru zarządu czy pierwszego zebrania, lecz z chwilą wyodrębnienia (sprzedaży) pierwszego lokalu. Wtedy wspólnotę tworzą: dotychczasowy właściciel całej nieruchomości i właściciel pierwszego wykupionego lokalu. Sprawdź, czy nie podjęto wówczas jakichś uchwał o wysokości opłat. Czasami zdarza się, że nie są zwoływane zebrania, tylko deweloper samodzielnie ustala wysokość zaliczek jako dominujący udziałowiec we współwłasności. Nie jest to prawidłowe, ale w praktyce tak bywa. W jaki sposób deweloper przekazał Wam informację o opłatach (w okresie przed wyłonieniem zarządu)? Czy powoływał się na jakieś uchwały?

Koszty zarzadu

: 26-01-2008, 22:18
autor: jek
owner pisze: W jaki sposób deweloper przekazał Wam informację o opłatach (w okresie przed wyłonieniem zarządu)? Czy powoływał się na jakieś uchwały?
Praktyka jest taka zwykle taka, że developer podpisując z przyszlym włascicielem akt notarialny zawiera w nim zapis, że przez okres np 2 lat będzie zarządzal wspolnotą.
Wysokosc świadczen jest ustalona przez developera. Nie słyszałem by ktokolwiek analizował lub zgłaszał zarzuty do developera o wysokosci swiadczen.

Po wyznaczonym okresie zarządzania developer inicjuje zwolanie zebrania wybierającego zarząd i po odbiorze budynku lub osiedla konczy zarządzanie osiedlem.
Dalej działa Zarząd. Na kolejnym zebrania członkow wspolnoty nastepuje uchwalenia planu gospodarczego z ew nowymi stawkami oplat.

Odp.: koszty zarzadu

: 26-01-2008, 22:27
autor: Janusz Gdański
Spotkałem się z następującą sytuacją: deweloper wyodrębnił i zbył pierwszy lokal (pozostałe wyodrębniał sukcesywnie, zbywając je). Po sprzedaży pierwszego lokalu odbyło się zebranie wspólnoty (deweloper + nabywca lokalu), na którym uchwalono zaliczki na koszty zarządu. Kolejni właściciele lokali musieli przyjmować to, co zostało ustalone. Uważam że wszystko było o.k.